Welke effecten heeft P3 bij de constructeurs voor Verstappen en Red Bull in 2025? Formule 1
Formule 1

Welke effecten heeft P3 bij de constructeurs voor Verstappen en Red Bull in 2025?

Welke effecten heeft P3 bij de constructeurs voor Verstappen en Red Bull in 2025?

Na de Grand Prix van Mexico is Red Bull Racing haar tweede plaats in het constructeurskampioenschap kwijtgeraakt. Een uitstekend weekend van Ferrari met tegenvallende prestaties van Max Verstappen en Sergio Pérez stond toe dat de Italiaanse renstal kon doen wat McLaren eerder al voor elkaar kreeg: een plekje opschuiven. Daarmee is Red Bull gedegradeerd tot het op twee na beste team van de grid. Wat heeft dit te betekenen voor het 2025-seizoen van de renstal? Hoeveel prijzengeld leveren ze in, en kan het iets met de ontwikkelingsmogelijkheden van de bolide van volgend jaar doen?

Laten we vooropstellen dat Red Bull niet per se op de derde plek eindigt dit jaar. Mocht Ferrari twee of drie zeer slechte weekenden hebben dan is het alsnog mogelijk dat ze de tweede plek weer terugpakken, al lijkt dat nu onwaarschijnlijk. McLaren is in theorie ook nog binnen schootsafstand, maar is wel dusdanig veel sneller dat de kans wel erg klein is dat ze de eerste plek in het kampioenschap nog veilig kunnen stellen. Het gat van Red Bull naar McLaren is 54 punten, naar Ferrari is het slechts 25 punten. Met een voorsprong van ongeveer 200 punten op Mercedes hoeven ze in ieder geval niet achteruit te kijken. Gemakshalve nemen we even aan dat Red Bull dit jaar op P3 eindigt. Wat zou dat te betekenen hebben voor ze?

Red Bull levert prijzengeld in

Red Bull gaat in 2024 prijzengeld inleveren wanneer ze in de komende races niet terugslaan. Statista, een website met informatie omtrent de zakelijke kant van de Formule 1, schat dat Red Bull voor de eerste positie in 2023 zo'n 140 miljoen dollar (130 miljoen euro) inde. Nummer twee, Mercedes, ging er met 131 miljoen dollar (121 miljoen euro) vandoor, gevolgd door Ferrari (122 miljoen dollar - 113 miljoen euro), McLaren (113 miljoen dollar - 104,5 miljoen euro) en Aston Martin (104 miljoen dollar - 96 miljoen euro). Elke daaropvolgende stap levert het volgende team ongeveer 10 miljoen dollar (9,25 miljoen euro) in, totdat je bij Haas uitkomt. Als hekkensluiter kregen zij een vergoeding van 60 miljoen dollar (55,5 miljoen euro) voor hun deelname. Let erop dat dit een schatting blijft van de gebruikte bron.

De reden dat het bij een schatting blijft, is omdat de werkelijke cijfers enkel vastgelegd zijn in de Concordeovereenkomst. Dit is een overeenkomst die steeds over enkele jaren getekend wordt door de teams met een bepaalde set aan financiële vergoedingen erin. Welke vergoedingen dit zijn en hoe hoog die liggen, is alleen bekend voor de deelnemers. Wel bestaat het prijzengeld hoogstwaarschijnlijk uit een basisgetal, een deel dat prestatiegedreven is en hebben er teams, zoals Ferrari, andere afspraken vastgelegd. De Italiaanse renstal krijgt bijvoorbeeld een voorkeursbehandeling en meer inkomsten dan de andere teams.

Het prijzengeld voor het 2024-seizoen zal naar alle waarschijnlijkheid weinig verschillen van wat er voor 2023 betaald is door Liberty Media. Wellicht dat er nog een inflatiecorrectie bij zit, maar verder weten we niet wat er zich achter de schermen afspeelt. Met andere woorden: de cijfers van 2023 zijn het beste en meest betrouwbare referentiemateriaal dat we hebben, en daarom gebruiken we deze cijfers om een schatting te maken van wat Red Bull inlevert voor die derde constructeurstitel. Dit zal naar verwachting 18 miljoen dollar (grofweg 17 miljoen euro) zijn.

Ligt Red Bull hier van wakker?

De vraag is in hoeverre dit Red Bull echt gaat treffen. Al zouden ze die 17 miljoen euro inleveren, dan zitten ze nog steeds redelijk in de buurt van het maximale dat ze uit mogen geven in de sport. Echt veel gaat het ze niet kosten. Voor Red Bull als team zit de waarde van deelname in de Formule 1 natuurlijk vooral in de naamsbekendheid die ze ermee genereren als merk. Wanneer jij bij het benzinestation staat, moet jij als eerste voor een blikje Red Bull reiken. Dát is waar ze het om doen, niet om het prijzengeld. Dit is tevens de reden dat een extreem onderpresterende Pérez nog steeds voor het team rijdt; dankzij hem verkoopt Red Bull veel merchandise in Midden- en Zuid-Amerika.

De tekst gaat door onder de afbeelding.

Welke effecten heeft P3 bij de constructeurs voor Verstappen en Red Bull in 2025?
Sergio Pérez heeft veel commerciële waarde voor Red Bull. De Grand Prix van Mexico is jaarlijks dan ook zeer druk. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Die enkele miljoenen zullen voor een merk als Red Bull het verschil dus niet maken. Wel zal de derde plek in het WK een opbrengstenvermindering teweegbrengen. Indirect kan daar bijkomen dat sponsoren wellicht minder snel samen willen werken met het team. Haas had tot voor kort nauwelijks sponsoren en presteerde ook op het circuit niet. Teams als McLaren en Ferrari zitten volledig ondergeplakt en presteren wél. Een directe correlatie is hier niet uit op te maken, maar het lijkt er wel degelijk op dat het een rol speelt. Ook daarin kan Red Bull dus inleveren met de derde plek in het kampioenschap.

Het voordeel: meer windtunneltijd voor Red Bull

Een tweede gevolg van het verlies van P2 is dat Red Bull voor 2024 relatief aan andere teams meer windtunneltijd gaat krijgen. In tegenstelling tot het eerste punt is dit een voordeel. De teams die hoger eindigen, leveren tijd in, waar Red Bull deze extra krijgt. In principe zou je dat in de ontwikkelingssnelheid en grootte van de tijdswinst moeten kunnen zien. Wellicht is dat ook de reden dat McLaren in 2024 ontwikkelingsstappen heeft kunnen zetten die weinigen voor mogelijk hielden. Het team heeft naar verluidt zo'n zes tienden aan snelheid gewonnen in het huidige seizoen, en dat terwijl de renstallen al twee jaar werken met deze reglementen. Meestal vlakt de ontwikkelingscurve dan juist af.

In 2022 gingen de nieuwe reglementen rondom de windtunnel en CFD (Computational Fluid Dynamics) in. Vanaf dat moment gingen teams die boven de zevende plaats eindigden tijd inleveren ten opzichte van de hoeveelheid windtunneluren die toebedeeld werden in 2021. De nummer zeven kreeg de volle 100 procent, met de nummers acht, negen en tien die respectievelijk 105, 110 en 115 procent van die windtunneltijd kregen. Hoe hoger de teams vanaf dan eindigden, hoe minder windtunneltijd ze kregen.

Red Bull, dat in 2023 als eerste eindigde, kreeg daardoor in 2024 slechts 28 runs per week - 70 procent van de oorspronkelijke 40 runs die destijds gelijkstonden aan 100 procent. Steeds met een stap van 5 procent, ook wel 2 runs per week, neemt de hoeveelheid windtunneltijd toe naarmate een team lager eindigt. Dat betekent dat als McLaren in 2024 eerste wordt en Red Bull derde, dat Red Bull 36 runs per week krijgt ten opzichte van de 28 runs per week van McLaren. Dat is een significant voordeel. Ten opzichte van Ferrari (32 runs per week) zouden ze bij een derde eindklassering vier runs extra krijgen.

De tekst gaat door onder de afbeelding.

Welke effecten heeft P3 bij de constructeurs voor Verstappen en Red Bull in 2025?
McLaren zal voor 2025 de minste windtunneltijd toegewezen krijgen. (Foto: McLaren F1 Media)

Wat gaat Red Bull hier van merken?

In hoeverre Red Bull hier ook echt iets van gaat merken is nog maar de vraag. We zien in 2024 dat Ferrari en McLaren significant aan tijd gewonnen hebben, maar teams zoals Aston Martin die meer runs toegewezen gekregen hebben, is dit in mindere mate gelukt. Het lijkt dus een combinatie te zijn van geavanceerde faciliteiten en een goed technisch team dat van die tijd nuttig gebruik kan maken. Red Bulls technische team is niet zo sterk als dat het aan het begin van dit reglementaire tijdperk was, maar is nog steeds zeker niet slecht.

Daarnaast heeft Red Bull uiteraard nog een straf gekregen voor het overtreden van de financiële reglementen, wat het team uit Milton Keynes windtunneluren kostte. Het zal een enorme winst zijn dat ze voor 2025 weer wat meer ademruimte krijgen op dit gebied, en die winst zal vanwege de magere hoeveelheid windtunneltijd van afgelopen jaar extra groot zijn. Wel moet hierbij de kanttekening geplaatst worden dat de teams lang in het huidige tijdperk zitten. De afnemende ontwikkelingscurve betekent dat het team wellicht minder voordeel ondervindt van deze grotere mate van tijd dan teams die deze tijd aan het begin van het tijdperk kregen. Per jaar verkleint logischerwijs het voordeel van veel windtunneltijd dus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws