In 2021 werd het budgetplafond in de Formule 1 geïntroduceerd, en sindsdien is er al veel over gesproken. Red Bull Racing overschreed de limiet in 2021, en de limiet moest al aangepast worden vanwege de sterk gestegen inflatie. Nu krijgt Sauber ook een uitzondering, en dat valt bij de concurrentie van het Zwitserse team niet goed.
Andreas Seidl maakte naam in het langeafstandsracen, maar zal bij veel Formule 1-fans vooral bekend zijn als de voormalige teambaas van McLaren. De Duitser legde de basis voor de sterke structuur die het Britse team nu heeft, voordat hij in 2023 vertrok naar Sauber, waar hij in eerste instantie CEO van Sauber Motorsport werd. Eerder dit jaar werd hij ook bevestigd als CEO van het Formule 1-project van Audi, dat de Zwitserse renstal per 2026 zal overnemen.
Stap van FIA leidt tot woede
Lang hield Seidl die functie niet aan, want afgelopen zomer werd hij opgevolgd door Mattia Binotto, maar in zijn maanden als CEO van het Audi-project wist Seidl wel een belangrijke wijziging af te dwingen. De Duitser kreeg het voor elkaar dat Sauber meer geld kan uitgeven dan de rest. De salarissen liggen in Zwitserland namelijk hoger dan in Engeland of Italië, en Seidl gaf dus aan dat het voor Sauber onmogelijk was om de strijd met de rest aan te kunnen gaan. Vanaf 2026 worden de levenskosten en gemiddelde salarissen meegenomen om het budget per team te bepalen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voorlopig strijdt Sauber in de achterhoede tegen teams als Williams, Visa Cash App RB, Alpine, en Haas, en de teambaas van dat laatstgenoemde team is behoorlijk boos over de uitzondering van Sauber. 'Waarom krijgt een team dat in Zwitserland gevestigd is een uitzondering? Iedereen kiest er toch zelf voor waar de fabriek staat?' zo uit Ayao Komatsu zijn frustraties in gesprek met Motorsport.com. 'Er zijn ook verschillen in de prijzen in Engeland, als je Londen of Oxford vergelijkt met het noorden van Engeland.'
Prijs van een biertje bepalend?
'Waar eindigt dit? Waar trek je de lijn?' vraagt de 48-jarige engineer zich af. Als je naar deze dingen kijkt, moet je ook naar de sociale voordelen kijken, en de gehele situatie. Mensen die in Zwitserland leven kunnen heel anders naar dingen kijken. Ik kan me nog een situatie herinneren waarbij we iemand van Sauber wilden aannemen, maar deze jongen hield van het team, en hield van de bergen. Hij wilde dus niet naar Engeland komen. Al deze dingen gaan dus meespelen.' Een in Engeland werkzame engineer kan dus naar een zonniger land met mooie natuur vertrekken, en ook nog een hoger salaris krijgen waar de andere negen teams niet tegenop kunnen bieden, benadrukt Komatsu.
'Het is gewoon heel gevaarlijk om het maar van één kant te bekijken en te zeggen dat het daar duurder is. Je kan ook naar de prijs van een biertje kijken en zeggen dat een bepaald land op basis daarvan een uitzondering moet krijgen', zo lijkt de Haas-teambaas de levenskwaliteit te linken aan de prijs van een biertje. De Japanner benadrukte daarnaast dat Italië, waar ook drie teams gevestigd zijn, ook een land is waarbij de prijzen zeer variëren. Ferrari, RB, en Haas zitten in het noorden van het land, waar de salariskosten duidelijk hoger liggen dan het gemiddelde van Italië.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Komatsu snapt ook niet dat de FIA de uitzondering van Sauber heeft goedgekeurd. 'In de vergadering van de F1 Commission was iedereen hierop tegen, behalve Sauber. Ik snap dus ook niet waarom de FIA hiervoor blijft pushen. Dan moet je ook aan de teams in Italië denken. Ferrari zit daar, en RB heeft daar ook veel faciliteiten. Wij zitten half in Italië en half in Engeland, dus waar eindigt dit? In Italië is er ook een enorm belastingvoordeel in de eerste vier jaar, dus dat speelt een grote rol voor werknemers, zoals bij Loic Serra, die van Mercedes naar Ferrari ging.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties