Waché waarschuwt: 'Dit is wel een fundamenteel onderdeel van het concept' Formule 1
Formule 1

Waché waarschuwt: 'Dit is wel een fundamenteel onderdeel van het concept'

Waché waarschuwt: 'Dit is wel een fundamenteel onderdeel van het concept'

Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, stelt in Singapore dat de conclusie van Max Verstappen over het weekend dat de kampioensformatie tegemoet gaat terecht is. Net als in Monaco zullen de kerbs en hobbels van het stratencircuit in Singapore waarschijnlijk een probleem worden. Waché laat echter wel weten dat iedereen 'een schop onder de kont' kreeg in Monaco.

Verstappen waarschuwde iedereen er in Azerbeidzjan al voor dat de double header van stratencircuits niet bepaald gunstig zou zijn voor Red Bull. Eerder in het seizoen werd duidelijk dat de RB20 vooral moeite heeft met circuits waarop de auto veel kerbs en hobbels moet slikken, zoals in Monaco. Daar kon de Nederlander niet alles uit de auto halen vanwege dat probleem. Hij vermeldde toen ook dat dat probleem er in 2022 en 2023 ook al was, maar dat het niet opviel omdat de Oostenrijkse renstal zo dominant was.

Zoals door de regerend wereldkampioen was voorspeld ging het niet makkelijk in Bakoe, en dus verwacht hij, gebaseerd op zowel Monaco als Bakoe, dat het opnieuw niet makkelijk zal worden in Singapore. 'Dat is een terechte conclusie van Max', zegt Waché tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'We hebben in Monaco een schop onder de kont gekregen, dat is gewoon de realiteit', gaat hij verder. 'Ik denk dat we het probleem wel beter begrijpen, maar dat zegt er nog niets over, dat we meteen prestaties kunnen leveren. We hopen dit probleem te verhelpen in de toekomst.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing pitstop azerbeidzjan rb20 141416
Het is duidelijk dat het probleem van Red Bull op stratencircuit niet in een keer opgelost is.

Waché legt uit: 'Het is wel een fundamenteel onderdeel van het concept'

De technisch directeur laat daarbij weten dat hij verwacht dat het probleem te verhelpen is zonder enige sterke punten van de auto ervoor te moeten opofferen. 'Ik denk dat we het kunnen verbeteren zonder de rest te beïnvloeden, inderdaad', vervolgt de Fransman. 'Het is alleen wel een fundamenteel onderdeel van het concept van de auto', peinst hij. Waché suggereert dat Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez in Singapore dus nog moeten roeien met de riemen die ze hebben, en dat grotere verbeteringen pas vanaf 2025 mogelijk zijn.

'Je moet de auto daarvoor behoorlijk aanpassen. Tijdens het seizoen is dat moeilijk', zegt Waché. 'We hebben wel wat kleine verbeteringen door kunnen voeren doordat we een bepaalde tendens zien. Maar grotere verbeteringen op dit vlak zullen vooral van de nieuwe auto moeten komen.' In Bakoe introduceerde Red Bull al enige verbeteringen door met een nieuwe vloer te komen. Beide coureurs spraken na de Grand Prix van Azerbeidzjan over subtiele verbeteringen betreffende het rijgedrag van de auto.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pierre wache christian horner red bull nederland
Waché ziet wel dat ze kleine beetjes progressie boeken, maar het probleem zal pas 'weg zijn' in 2025.

Verstappen realistisch

Verstappen leek na Bakoe echter te suggereren dat er meer in had gezeten, als hij geen aanpassingen had laten doorvoeren tijdens de kwalificatie. Hij gaf op zaterdag aan dat hij daar veel spijt van had, want daardoor zou de auto ook lastiger te besturen zijn op zondag. Tijdens de persconferentie op donderdag in Singapore legde de Nederlander tevens uit dat er wel wat verbeteringen te vernemen waren, en dat is enigszins positief voor de aankomende stratenrace. Hij weet echter ook: 'Er is geen geheime of magische oplossing waardoor het ineens een stuk beter gaat'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws