Waché speelt open kaart over perceptie vertrek Newey: 'Nee, helemaal geen frustratie' Formule 1
Formule 1

Waché speelt open kaart over perceptie vertrek Newey: 'Nee, helemaal geen frustratie'

Waché speelt open kaart over perceptie vertrek Newey: 'Nee, helemaal geen frustratie'

Pierre Waché zit bij Red Bull Racing in een lastig parket. Hij is de opvolger van topman Adrian Newey, die aan het eind van dit jaar vertrekt. Newey was bij iedereen geliefd, dat maakt het al lastig genoeg. Hij maakt nu ook nog altijd deel uit van Red Bull, ook al is iedereen op de hoogte van het nieuws van zijn vertrek. Dat soort ook voor een wat rare situatie waar ze bij de Oostenrijkse renstal raad mee moeten weten.

'Het is een uitdaging voor het bedrijf en het is zonde dat hij vertrekt', reageert Pierre Waché bij Planet F1. 'Op een bepaald moment kijken we als ingenieursteam wel vooruit. De buitenwereld ziet slechts één aspect. Wij van onze kant weten dat wanneer mensen vertrekken we als team al opnieuw georganiseerd zijn. We zouden hem liever bij ons houden, maar het is wat het is', moet de Fransman zich bij de zaken neerleggen.

Waché concentreert zich op het werk

Ze kunnen bij Red Bull natuurlijk moeilijk de hele tijd stilstaan bij het vertrek van Newey. De wedstrijden volgen ondertussen mekaar op, er is genoeg werk om te doen. 'We proberen te zien wat we zelf kunnen doen en hoe we ons kunnen verbeteren. Als we zwakke punten vaststellen, proberen we die te verbeteren en dat is onze manier van werken. We concentreren ons op wat we zelf beter kunnen doen.'

De vele verwezenlijkingen van Red Bull uit de voorbije jaren worden grotendeels aan Newey toegeschreven. Is het dan geen frustratie voor andere werknemers als Waché dat zij daar de verdienste niet voor krijgen? 'Nee, dat is helemaal geen frustratie. Frustratie is er als je niet wint', focust Waché zich puur op de resultaten. 'Het maakt mij niet uit als de media zegt dat het ene of het andere door een bepaald persoon komt.'

Red Bull draait niet om één man

Voor de technisch directeur telt één ding en dat is de collectieve missie. 'Het belangrijkste is dat wij weten dat elk individu zijn rol speelt in het systeem. Anders zou dit team draaien rond één persoon, maar dat is niet het geval. We hebben meer dan 300 ingenieurs om de wagen te ontwikkelen en sneller te maken.' Personeel genoeg en dat zal ook in het tweede deel van dit seizoen weten wat te doen.

Het is net die snelheid van de wagen die Red Bull de laatste races wel zorgen baarde, met teams als McLaren en Mercedes die het op dat vlak bij momenten beter doen. Aan Waché om ter op toe te zien dat Red Bull die trend kan keren. Als hem dat lukt, zal hij deze keer wel de pluimen op zijn eigen hoed kunnen steken. Of hij daar nu belang aan hecht of niet.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws