De winterstop tussen het 2022-seizoen en het 2023-seizoen, die overigens nog niet voorbij is, was dit keer geen stoelendans voor de rijders, maar voor de teambazen. Andreas Seidl kondigde aan te vertrekken bij McLaren om een rol als CEO bij Sauber op zich te nemen. Mattia Binotto moest bij Ferrari plaatsmaken voor Frédéric Vasseur. Ook Jost Capito nam afscheid, hij maakte bekend Williams te verlaten. Ondertussen zitten Christian Horner en Toto Wolff al jaren op de tronen van hun teams. F1Maximaal zet de zaken betreffende de teambazen op een rijtje.
Het is vrij gebruikelijk dat dingen binnen de teams veranderen voorafgaand aan een nieuw Formule 1-seizoen. Vaak zijn het bekendmakingen van welke rijder naar welk team verhuist, maar deze winter was het tijd voor een carrousel van de teambazen. Sommige teambazen verlieten hun rol bij het ene team om een nieuwe functie op te vullen bij een ander team.
Andere teambazen verlieten de koningsklasse en is het nog onbekend of we ze weer zullen zien in de Formule 1 of in een andere klasse. Ook zijn er nog een aantal vaste gezichten bij de teams. Teambazen als Horner en Wolff zijn al jaren onderdeel van Red Bull Racing en Mercedes. Zou dat te maken hebben met de successen die de twee teams onder hun leiderschap boeken?
Vier van de tien teams krijgen een nieuwe teambaas aan het roer
Bij vier van de Formule 1-teams op de huidige grid staat er dus een verandering op de planning. Vanaf het 2023-seizoen zullen McLaren, Ferrari, Williams en Alfa Romeo in zee gaan met een nieuwe teambaas. Williams was er vroeg bij, de Britse formatie maakte op 12 december 2022 bekend dat Jost Capito het team zou gaan verlaten. Capito nam de functie van voormalig teambaas Claire Williams voor het 2020-seizoen over bij de renstal uit Grove en voltooide uiteindelijk twee jaren bij Williams. Er gaat wat geroezemoes rond dat Capito wellicht één van de kandidaten is om Vasseur zijn functie op te pakken bij Alfa Romeo, al schijnt de 64-jarige ook met pensioen te willen.
Op 13 december 2022 kwam het nieuws los, toen er direct twee aankondigingen achter elkaar volgden. Seidl verklaarde dat hij McLaren ging verlaten om een rol als CEO op te pakken bij Sauber. De Oostenrijker kwam vanaf het 2019-seizoen te werken als teambaas bij de Britse renstal, nadat het team een aantal teleurstellende seizoenen kende. Seidl kwam toen op de plek van Éric Bouilier, die toen op de McLaren-troon zat. Andrea Stella, voorheen uitvoerend racedirecteur van McLaren, gaat hem vervangen. Stella werkt al sinds 2015 bij de Britse formatie, en heeft sindsdien dus zijn weg omhoog gewerkt richting de rol van teambaas.
Ferrari verwelkomde, ook op 13 december 2022, Vasseur als de nieuwe teambaas. Het is geen geheim dat het 2022-seizoen van de Scuderia met Binotto aan de leiding niet zo ging als ze in Maranello graag hadden gezien. Voor het einde van het voorgaande seizoen gingen de geruchten al rond dat Binotto ontslagen zou worden, en het werd halverwege december bevestigd dat Vasseur in zijn rol zou treden. Vasseur heeft voorheen bij Renault Sports F1 gewerkt voor het 2016-seizoen en stapte daarna over naar Sauber. Hij heeft dat team gemanaged tot en met het 2022-seizoen. Aangezien Charles Leclerc ook bij Sauber heeft gereden, kennen de twee elkaar goed. Het wordt verwacht dat Vasseur zijn weg bij de Italiaanse renstal gauw gaat vinden en dat hij sterk leiderschap gaat vertonen.
Lees ook
Capito verlaat Williams per direct, ook technisch directeur Demaison stapt op
FIA-president ziet Ferrari juiste keuze maken: 'Team verdient zeker betere resultaten'
‘Williams, it’s James’, Mercedes-topman Vowles als Williams-teambaas aangewezen, maar wie moet er naar Alfa Romeo?
Het nieuws van de nieuwe teambaas bij Williams liet even op zich wachten, maar uiteindelijk werd op 13 januari 2023 bekendgemaakt dat Mercedes-kopstuk James Vowles de Britse renstal gaat leiden. Hiervoor werkte Vowles 21 jaar bij Mercedes. De 43-jarige ingenieur was toe aan een nieuwe uitdaging, en die heeft hij bij het team uit Grove gevonden. Met de intrede van Vowles bij Williams valt het één-na-laatste puzzelstukje op zijn plek. In de onderstaande tabel is even op een rijtje gezet welk team nu welke teambaas heeft.
Team | Huidig teambaas |
---|---|
Red Bull Racing | Christian Horner |
Mercedes | Toto Wolff |
Ferrari | Frédéric Vasseur |
Alpine | Otmar Szafnauer |
McLaren | Andrea Stella |
Alfa Romeo | Onbekend |
Aston Martin | Mike Krack |
Haas | Guenther Steiner |
AlphaTauri | Franz Tost |
Williams | James Vowles |
Nu is er nog één team zonder een teambaas, en dat is Alfa Romeo. Formule 1-journalist Roger Benoit denkt dat Capito wel eens de opvolger zou kunnen zijn van Vasseur. ‘Naast Capito gaan er geen andere namen rond op het moment’, schrijft de correspondent van het Zwitserse blad Blick. Aan de andere kant wordt er ook gezegd dat de teambazen van Ferrari en Alfa Romeo gaan wisselen, en dat Binotto dus op de plek van Vasseur komt.
Lees ook
Williams haalt Mercedes-kopstuk Vowles binnen als nieuwe F1-teambaas
Vowles van Mercedes naar Williams; gaat hij ervaring op doen als troonopvolger van Wolff?
Ondanks de veranderingen is er niks anders bij AlphaTauri, Red Bull en Mercedes
Terwijl er in de afgelopen jaren veel veranderd is aan de top van sommige teams, bleven de teambazen van AlphaTauri, Red Bull en Mercedes gewoon op hun plek. Franz Tost is inmiddels al bijna zeventien jaar een vast gezicht bij de Italiaanse formatie en tevens zusterteam van Red Bull. Met de oprichting van het toenmalig Toro Rosso in 2006, wat werd opgezet door Gerhard Berger en Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz, was Tost al van de partij. Het satellietteam van de Oostenrijkse formatie is al heel lang onder leiding van de Oostenrijker, terwijl het duidelijk is dat Red Bull Racing de touwtjes in handen heeft. Horner en Helmut Marko beslissen immers welke coureurs er tegenwoordig bij AlphaTauri komen.
Naast Tost is Horner ook al heel lang aan het roer bij Red Bull. De 49-jarige Red Bull-teambaas is de man die het langst op de troon van één team heeft gezeten. Sinds de formatie van Red Bull Racing in 2005 is Horner de man die het team leidt. Onder leiding van de Brit heeft het team behoorlijk wat successen behaald. In de jaren met Sebastian Vettel, van 2010 tot en met 2013, heeft de Oostenrijkse renstal vier rijderstitels en vier constructeurskampioenschappen binnen mogen slepen. Mercedes domineerde vervolgens het hybridetijdperk vanaf 2014. Daar brachten Max Verstappen en Red Bull in 2021 een einde aan. Daar behaalde Red Bull haar eerste rijderstitel sinds 2014, en in 2022 wist het team van de Nederlander ook voor het eerst sinds 2014 weer het constructeurskampioenschap te winnen. De teller staat dus op zes rijderstitels en vijf constructeurstitels.
De laatste langstzittende teambaas is Wolff. De Oostenrijker is vanaf het 2013-seizoen actief bij Mercedes als teambaas, nadat hij Williams verliet. De Mercedes-teambaas, die onlangs 51 jaar is geworden, gaat dus zijn elfde seizoen in als Mercedes-topman. De Duitse formatie won de ene titel na de andere vanaf 2014. Met Lewis Hamilton en Nico Rosberg wist Wolff zeven rijderstitels te behalen en maar liefst acht constructeurstitels. Na het succesvolle 2020-seizoen bevestigde het team uit Brackley dat Wolff een contract heeft getekend om nog drie jaar door te gaan als Mercedes-teambaas en -CEO. Naast zijn rollen als teambaas en CEO heeft Wolff 33 procent van de aandelen van Mercedes AMG Petronas Formula One Team in zijn beheer.
Lees ook
Tost voorziet meer spanning in 2024: 'De onderlinge verschillen zullen wegsmelten'
Tost kijkt uit naar nieuwste aanwinst: 'Ik verwacht heel erg veel van De Vries'
Hebben de teams met langstzittende teambazen meer kans op succes?
Het is lastig om te bepalen of de teams met langstzittende teambazen meer successen boeken dan de andere teams. Guenther Steiner is sinds 2014 al teambaas bij Haas, het Amerikaanse team dat in 2016 echt toetrad tot de Formule 1, en heeft ook al zes Formule 1-seizoenen als teambaas op zijn CV staan. Haas heeft in die jaren dat ze actief zijn in de koningsklasse nog geen race gewonnen. Hetzelfde geldt voor AlphaTauri en vroeger dan Toro Rosso. Het team heeft wel wat overwinningen kunnen vieren sinds Tost het team leidt, maar een kans op de titel heeft de Italiaanse renstal nog nooit gehad.
Tost heeft net zoveel jaren ervaring in het zijn van een teambaas als Horner, maar toch heeft Horner veel meer bereikt met zijn team. Wolff trad in de rol als teambaas van Mercedes acht jaar later dan Horner, en Mercedes heeft meer titels dan Red Bull Racing behaald. Aan de andere kant betekent nieuwe teambaas ook niet automatisch dat een team succesvoller gaat worden, dat was te zien bij Ferrari. Nadat Maurizio Arrivabene vertrok bij de Scuderia na het 2018-seizoen kwam Binotto bij Ferrari als teambaas. Zowel Arrivabene als Binotto hebben vier seizoenen lang het team uit Maranello geleid, maar Arrivabene heeft veertien zeges kunnen boeken met het team en Binotto slechts zeven, dus de helft daarvan.
Het is daarnaast ook niet onbekend dat Mercedes, Ferrari en Red Bull de teams waren die altijd het hoogste budget hadden. Dat wordt sinds het budgetplafond is ingevoerd beperkt. Tot voor 2021 hebben die teams dus kunnen profiteren van het feit dat ze simpelweg meer geld hadden om uit te geven aan de auto dan de andere teams. Om te kijken hoe goed de teambazen hun zaakjes op een rij hebben, zou het in de aankomende jaren gemeten moeten worden. Hoe lang een teambaas op een team zit maakt eigenlijk niet uit als het team niet de juiste middelen heeft om het maximale te benutten. Vanzelfsprekend spelen de kwaliteiten van de teambazen wel een rol. Dat Horner en Wolff hun teams goed kunnen leiden is zeker wel zichtbaar.
Lees ook
Brown erg tevreden met de aanstelling van Stella: 'Dit voelt alsof we niets zullen missen'
Horner ziet Vettel managementrol vervullen: 'Hij is irritant goed in alles wat hij doet'
Nieuw seizoen, meer regels en weer die budgetcap
Het aankomende seizoen gaan er een aantal dingen veranderen. Dat heeft F1Maximaal al eerder op een rijtje gezet. Red Bull is bestraft voor het overschrijden van het budgetplafond en moet daardoor lijden onder de sportieve sanctie van minder testtijd in de windtunnel. Het team is dus onder andere afhankelijk van Horner of de RB19 weer zo goed voor de dag kan komen als de RB18 in het voorgaande seizoen, ondanks de straf die het team heeft ontvangen. Bij Mercedes zullen ze er volledig voor gaan om van de W14 een kampioenschapswinnende auto te maken.
Ferrari mag voor het eerst aan de slag met Vasseur, die wellicht eerst de rommel van Binotto op moet gaan ruimen voordat hij goed aan het werk kan met de Scuderia. Bij vier van de tien teams mogen dus nieuwe teambazen aan de slag om hopelijk meer successen te boeken bij hun teams dan de voorgaande teambazen. Wat de Vasseur, Vowles, Stella en de nog onbekende Alfa Romeo-teambaas ervan gaan maken, zal in maart te merken zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties