Verstappen opnieuw bewierookt: 'Max heeft dat vermogen van Schumacher ook' Formule 1
Formule 1

Verstappen opnieuw bewierookt: 'Max heeft dat vermogen van Schumacher ook'

Verstappen opnieuw bewierookt: 'Max heeft dat vermogen van Schumacher ook'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner geeft wat meer tekst en uitleg bij zijn uitspraken over dat de huidige problemen van de auto in 2023 al zichtbaar waren, maar dat Max Verstappen zo goed reed, dat de problemen niet zichtbaar waren. Verstappen kon tevens veel beter met die problemen omgaan dan Sergio Pérez. Horner vergelijkt Verstappen met Michael Schumacher in de jaren negentig.

De afgelopen races stonden voor Red Bull en Verstappen vooral in het teken van schadebeperking en het begrijpen van de auto. Na de Grand Prix van Spanje heeft Verstappen geen race meer gewonnen, en werd de RB20 steeds lastiger te besturen. De drievoudig wereldkampioen luidde een aantal keren de noodklok. Red Bull moest echt meer performance uit de auto zien te halen, want Verstappen reed vrijwel elk weekend over de limiet, en dat kon hij niet veel langer volhouden. In Bakoe werd het voorwerk gedaan met een upgrade aan de vloer, waardoor er in Singapore een kleine doorbraak was.

Verstappen voelde zich met name op zaterdag een stuk comfortabeler in de auto en werd tweede, nadat hij in Monza en in Bakoe niet op het podium was geëindigd. Het probleem dat Red Bull moest oplossen zagen ze eigenlijk vorig jaar al. 'Ik denk dat we enkele problemen hebben gezien die vooral aerodynamische problemen waren', onthult Horner in de F1 Nation-podcast. 'En als je de lagen van de ui echt afpelt, gaan ze terug naar 2023. En ik denk dat Max, vanwege zijn uitzonderlijke vermogen om om te gaan met problemen, ermee kon omgaan, terwijl het Checo veel meer beïnvloedde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

monza italie zondag sergio perez max verstappen george russell
Red Bull zag sommige problemen in 2023 al optreden.

'Max heeft dat vermogen'

Dat komt overeen met wat Pérez zelf ook al aangaf. De Mexicaan zei dat de problemen met de auto Verstappens rijstijl veel minder troffen dan die van hem, waardoor hij het vooral zwaar had. Horner looft de manier waarop Verstappen om de problemen heen kan rijden. 'Bijna zoals in de tijd van Benetton, begin jaren negentig. Michael kon wel in die auto rijden, maar wie er ook instapte, had er echt moeite mee. Max heeft het vermogen om te rijden met een auto die deze gevoeligheden heeft', zegt Horner. 'We begonnen de problemen het meest te zien in de aanloop naar Monza, vooral omdat we daar met minder downforce reden.'

De Britse teambaas had eerder al aangegeven dat Monza een van de zwaarste weekenden was met de auto. Toen dat weekend achter de rug was, kon Red Bull stappen zetten. 'Daar werd duidelijk hoe groot de kloof was tussen de voor- en achterassen, en de cijfers die we op de baan hadden verwacht lagen mijlenver van wat onze simulatiehulpmiddelen aangaven', verklaart de 51-jarige. Het moet vanaf nu echter beter gaan. In Austin zal het team een updatepakket meenemen, en Horner verzekert iedereen ervan dat het team ook in deze weken pauze keihard doorwerkt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez red bull racing 20 friday monza 2024
Monza vormde min of meer een openbaring voor Red Bull.

Austin zal genoeg uitdagingen bieden

'Ik denk dat alle teams iets mee zullen nemen naar Austin', gaat Horner verder. 'We horen dat Ferrari iets groots heeft. Ik denk dat Mercedes, McLaren, allemaal wat mee gaat nemen. Wat wij vooral proberen te doen, is voortbouwen op het beeld dat we in Monza van de auto hebben gekregen, waarbij we de balans tussen beide assen dus willen herstellen. Maar in Austin is het ook een stukje vertrouwen van de coureur. Het is een heel andere uitdaging daar, vooral omdat het eerste deel van het circuit heel snel is. Ze hebben ook enkele delen opnieuw geasfalteerd.'

Het Circuit of the Americas is over het algemeen erg hobbelig, maar het moet wel een baan zijn die de RB20 een stuk beter ligt dan een stratencircuit als Singapore, met veel langzame, krappe bochten. 'Het is ook een sprintweekend, dus je moet meteen goed beginnen. Je moet al die elementen in overweging nemen. Maar het team heeft ongelooflijk hard gewerkt aan het begrijpen van de problemen, ze aan te pakken en oplossingen te vinden voor de auto in Austin', sluit Horner af. De eerste dag van het raceweekend in Austin zal op 18 oktober plaatsvinden. De teams hebben een druk schema voor de boeg, met dus de sessies van een sprintweekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws