Max Verstappen heeft de natte kwalificatie in Spa-Francorchamps van start tot einde gedomineerd. De Nederlander gebruikte in de eerste kwalificatiedelen steeds maar één set banden, en toonde in Q3 zijn spierballen. Met zes tienden achterstand erft Charles Leclerc de eerste startplek. De Monegask was marginaal sneller dan Sergio Pérez, die dus als tweede mag starten. Verstappen start als elfde, terwijl concurrent Lando Norris van P5 tot P4 gepromoveerd wordt.
Waar de derde vrije training nog kletsnat verliep, en de Formule 2-race daarna uitgesteld werd vanwege de regen, droogde het in Spa enigszins op voor de start van de kwalificatie. De sessie hoefde dus niet uitgesteld te worden, en de coureurs konden met intermediates op pad gaan. Daarbij stonden er wel veel coureurs aan het einde van de pitstraat te wachten bij de start van de kwalificatie, omdat er meer regen verwacht werd. De teams voorspelden regen vijf minuten na de start van de kwalificatie.
Q1: Verstappen als regenkoning
In de regen in België duurt een rondje zo'n twee minuten, waardoor er dus niet al te veel tijd was. De McLaren-coureurs gingen zeer snel naar buiten, terwijl Max Verstappen, Lewis Hamilton, George Russell, en Carlos Sainz als laatsten naar buiten reden. Norris opende het bal met een 1:58,8, maar zijn Australische teamgenoot was bijna anderhalve seconde sneller. Verstappen was op dat moment net aan zijn snelle ronde begonnen, en profiteerde van een legere baan en dus een snellere outlap. De Nederlander toonde zijn talent door de concurrentie in zijn eerste poging al op 1,4 seconden achterstand te zetten.
Waar Verstappen de banden vervolgens een rondje af liet koelen, gingen de andere coureurs meteen voor een tweede snelle ronde. Daarbij kwam Gasly het meest in de buurt van Verstappen, maar met 0,754 seconden was Verstappen nog altijd veruit het snelste. Terwijl Verstappen zich niet meer verbeterde, kwam de rest langzaam dichterbij. Piastri was met zeven minuten te gaan de eerste, die onder de tijd van Verstappen dook, met Charles Leclerc, Daniel Ricciardo, en Sergio Pérez ook in de top vijf.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Met vijf minuten op de klok reed Verstappen zijn tweede snelle ronde. Paars, paars, groen: met 1:54,9 stond de wereldkampioen weer bovenaan, met zes tienden marge op Piastri. Verder kwam het vooral op strategie aan: sommige coureurs kozen ervoor om nieuwe banden te halen halverwege Q1, met risico op meer regen, en anderen bleven de hele sessie buiten.
Pérez en Russell wisselden laat. De coureurs, die in Q1 ook al Q2 misliepen, namen zo een flink risico. Russell stond met twee minuten te gaan op P17, terwijl Pérez dertiende stond. Er kwam geen gele of rode vlag, dus Russell ontsnapte, en kon gewoon zijn ronde afmaken. Dat leverde de Brit een derde tijd op. Bij het vallen van de vlag was Pérez afgezakt naar P17, maar hij bracht zichzelf met een vierde tijd in veiligheid. Piastri en Gasly verwezen Verstappen, die verkeer had in zijn laatste ronde, nog terug naar de derde tijd.
Norris en Hamilton overtuigden niet met P12 en P13, maar gingen wel door naar Q2. Haas viel met beide coureurs af, waarbij Nico Hülkenberg wel nog voor Kevin Magnussen stond. Yuki Tsunoda eindigde als achttiende, maar moet sowieso al achteraan starten vanwege gridstraffen. Logan Sargeant en Zhou Guanyu - de twee zwakste coureurs in de kwalificaties van 2024 - eindigden achteraan.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Verstappen heerst, Pérez overleeft
Hoewel Verstappen in Q1 dus niet de snelste tijd neerzette, is hij wel een van de weinigen die het eerste kwalificatiedeel met één set banden overleefde. Dat kan de Red Bull-coureur een voordeel opleveren als de race ook nat verloopt. Aangezien de regendreiging aanhield, reden de overgebleven vijftien coureurs in Q2 meteen weer naar buiten. Verstappen meldde in zijn outlap al zeer lichte miezerregen, maar niet veel later ging het harder regenen.
Norris was de eerste topper met een snelle ronde. Met een 1:54,4 was hij sneller dan in Q1, aangezien hij de regen voor wist te blijven. Verstappen kwam zo'n minuut later als laatste coureur over de streep, en niet geheel verrassend vloog hij meteen naar de eerste tijd, met zes tienden voorsprong op Norris. Alexander Albon was de verrassende nummer drie, voor Piastri, Esteban Ocon, en Sergio Pérez. De toppers in de gevarenzone na de eerste ronde waren Hamilton (negende), Sainz (tiende), Russell (elfde), en Leclerc (dertiende).
De coureurs haalden halverwege Q2 weer nieuwe banden, en moesten dus hopen dat de regen geen roet in het eten zou gooien. Pérez deelde dat het harder en harder ging regenen, en er waren steeds minder tijdsverbeteringen te zien in de minisectoren: slecht nieuwe voor Russell en Leclerc. Verstappen wist zijn eigen tijd desondanks nog aan te scherpen met 0,020 seconden - op zijn oude set banden. Russell sprong ook de top tien in, en duwde Sainz in de bottom five.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook Hamilton, Leclerc, en Sainz lieten op de nieuwe banden zien dat er nog genoeg tijd te vinden was. Met drie minuten te gaan stonden Piastri (negende) en Pérez (tiende) niet veilig. De McLaren-coureur ging ondanks een kleine drift naar de tweede tijd. Pérez ging met een halve minuut te gaan naar P4, waarmee de McLarens en Red Bulls op dat moment de top vier vulden. De Mercedessen waren weer afgezakt naar P9 en P10, waardoor iedereen steeds weer in de gevarenzone terechtkwam, met uitzondering van Verstappen.
Beide Alpines knikkerden de Mercedessen met de klok op nul de top tien uit, maar de mannen van Mercedes waren nog onderweg. Ze brachten zichzelf in veiligheid met P2 en P3. Uiteindelijk overleefden alle coureurs van de topteams, al was het bij Pérez zeer nipt: hij eindigde als tiende, 0,003 seconden voor Albon. Ook Gasly, Ricciardo, Bottas, en Stroll vielen af. Naast de acht coureurs van de topteams haalden Alonso en Ocon de top tien.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Verstappen blijft een klasse apart
De onzekerheid over het weer hield ook in Q3 aan. De regenradars gaven de teams weinig duidelijkheid, en daardoor fungeerden de coureurs ook als mobiele spotters. Bij aanvang van Q3 reden de Mercedessen als eerste naar buiten, terwijl ook McLaren niet lang wachtte. Red Bull wachtte het langste, en na bijna anderhalve minuut reed de Nederlander als topfavoriet als laatste naar buiten. Pérez, Ocon, en Alonso haalden Q3 zonder nieuwe intermediates en waren dus in het nadeel. Verstappen en Sainz haalden Q3 zelfs met twee sets nieuwe banden.
In de eerste snelle ronde klokte Hamilton een 1:54,0. De 39-jarige bleef Piastri met één honderdste voor, terwijl hun teamgenoten op twee tienden achterstand strandden. Verstappen gaf echter rijles, met name in de middensector. Nadat Pérez verrassend de eerste tijd had gereden met 1:53,7, was Verstappen nog eens zes tienden sneller. Waar de Mercedessen en McLarens doorreden, zochten de andere coureurs de pitstraat op voor een snelle bandenwissel voor de ultieme laatste poging.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
In de tweede snelle ronden verbeterden de coureurs van Mercedes en McLaren zich allemaal, maar de enige die ook plekken winst pakte was Norris. De Brit haalde Russell en Piastri in, en schoof op tot P4, achter de Red Bulls en Hamilton. Op dat moment maakten de coureurs zich klaar voor de laatste ronde. Ferrari opende het bal: Sainz leverde niet, maar Leclerc sprong naar de tweede tijd, op zes tienden van Verstappen. De Nederlander strandde uiteindelijk op 0,042 seconden van zijn eigen snelste tijd.
Niemand kon die tijd meer bedreigen, dus Verstappen greep poleposition met groot machtsvertoon. De rest verbeterde zich ook niet meer, dus Leclerc eindigde knap als tweede, voor Pérez. Vanwege de gridstraf van Verstappen delen beide mannen de eerste startrij. Hamilton en Norris starten op rij twee, voor Piastri en Russell. Sainz, Alonso, en Ocon sloten de top tien af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties