Ziggo Sport-pitreporter Jack Plooij snapte niet waar alle commentaar over Max Verstappen in Hongarije wegkwam na zijn uitbarstingen op de boordradio. Volgens Plooij hoort het bij topsport en zou hetzelfde gebeuren als je een voetballer een microfoon meegeeft tijdens een wedstrijd. Renger van der Zande zou op die manier echter niet willen werken. Hoe het eraan toeging in Hongarije stond Van der Zande wel van te kijken.
Verstappen kreeg na afloop van de race in Hongarije aardig wat kritiek over zich heen vanwege zijn uitspraken over de boordradio richting race-ingenieur Gianpiero Lambiase. Zo moest de ingenieur het ontgelden toen de strategie hem niet aanstond en raakten de twee over meerdere dingen in discussie. Bij Red Bull Racing is echter alles alweer koek en ei, en dat bleek ook tijdens de eerste dag op Spa-Francorchamps. 'Het begint met respect naar elkaar toe, van beide kanten', zegt Van der Zande in het Ziggo Sport Race Café. 'Het was bijna een soort spel van wie er het gemeenst kon zijn', gaat hij verder.
De IMSA-coureur zou niet op die manier met zijn ingenieur willen werken. Dat kan tevens komen doordat hij een endurancecoureur is en dus langer dan vier uur per wedstrijd door een deur moet kunnen. 'Het enige contact dat je in de auto hebt is met je engineer. Die is superbelangrijk en ik weet zeker dat de band tussen die twee heel erg goed is, maar ik zou zo niet willen werken', zegt Van der Zande. 'Ik zou gewoon heel to the point willen werken met waar ik mee bezig ben. En dat is proberen de race te winnen. Dan gaat het niet om de ene of de andere fout', kaart de coureur aan. 'Dus er komt heel veel bij, voor die twee. Daar sta ik wel van te kijken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos merkte iets bijzonders op
Plooij kon er echt niet bij dat er zoveel kritiek was op Verstappens uitspraken. Hij denkt dat die band die Verstappen en Lambiase hebben, die inmiddels al langer dan acht jaar samenwerken, sterk genoeg is om een paar van zulke discussies te overleven. Verstappen heeft nu eenmaal een drang om de absolute perfectie te bereiken, en dat gaat niemand veranderen. 'Dat hebben wij toch ook, dat soort gesprekken', spreekt Plooij Van der Zande tegen. 'Dan zeggen ze tegen elkaar: sorry, man. En dan gaat het: oké, jongens, we gaan verder', zegt Plooij.
Presentator Rob Kamphues twijfelt of het niet te heftig was of niet. 'Geef het Nederlands elftal de hele wedstrijd eens een microfoon mee, wat denk je dat je dan hoort? Goeiedag zeg', antwoordt Plooij. 'Het enige bijzondere hieraan is, dat Lambiase op donderdag al op het circuit was en Horner ook', neemt Robert Doornbos over. 'Normaal gesproken vliegt Horner was op vrijdagochtend in', merkt hij op. 'Ze willen normaal niet op donderdag al op het circuit zijn, maar dat waren ze nu wel om het gesprek aan te gaan met Max, met Pérez. Maar hoe je communiceert met je engineer... Als zij elkaar daarmee scherp houden', haalt Doornbos zijn schouders op.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat is de realiteit, toch?'
Op vrijdag in Spa was de communicatie tussen Lambiase en Verstappen weer als vanouds. Verstappen oogde ook redelijk tevreden over de balans van de auto, al liet hij weten dat er nog een aantal dingen verbeterd moesten worden. Hij incasseert dit weekend een gridstraf vanwege een motorwissel. Een goede kwalificatie zal dus ook belangrijk zijn. Kamphues vraagt zich af of Verstappen de kwalificatie op gaat offeren door tweede of derde te worden. 'Nou, als hij tweede of derde kwalificeert, dat is geen opofferen', zegt Doornbos. 'Dat is voor hem al het maximale. Dat is de realiteit toch de laatste tijd? All-in, dat is gewoon de realiteit.'
Het is geen garantie meer dat Verstappen elke race vooraan kwalificeert. McLaren lijkt momenteel het meest complete pakket in handen te hebben en eiste in Hongarije ook de poleposition op. 'Als Max zondag niet in de top vijf komt, dan wordt het toch spannend', gaat Doornbos verder. Plooij ziet het al helemaal gebeuren dat Lando Norris het kampioenschap misloopt omdat hij Oscar Piastri voorbij heeft gelaten tijdens de Grand Prix van Hongarije. 'Weet je hoeveel punten hij tekort gaat komen aan het einde van het seizoen? Drie. En weet je waar die punten liggen? In Hongarije', aldus Plooij.
Kamphues krijgt lik op stuk van Plooij
Kamphues vreest het ergste na al die tegenvallende weekenden van Verstappen, die zijn voorsprong in het kampioenschap steeds kleiner ziet worden. Norris liep echter niet zoveel in in Hongarije, omdat hij toch nog wisselde met Oscar Piastri en tweede werd. Hij suggereert dat Verstappen dan wellicht wel gaat kijken naar een ander team 'Maar wat nou als die Mercedes straks de snelste auto is? en Red Bull...', begint hij. 'Omdat hij een contract heeft, Rob!' verheft Plooij zijn stem, die direct laat weten dat hij niet verwacht dat Verstappen een overstap gaat maken. Doornbos erkent vervolgens dat Mercedes dan een aantrekkelijke optie is voor Carlos Sainz.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties