Verschillende Formule 1-coureurs willen veranderingen zien in de Formule 1, waaronder ook Max Verstappen. Toen Fernando Alonso in 2001 debuteerde in de Formule 1, stonden er zeventien Grands Prix op de kalender. Inmiddels is dat gestegen tot 24 weekenden, inclusief zes sprintraces. Hoewel Verstappen en zijn collega's hier begrip voor opbrengen, willen zij dat er ook aan de gezondheid van het personeel gedacht wordt.
De coureurs hebben net een triple header achter de rug in Noord- en Zuid-Amerika, en inmiddels staat de volgende triple header alweer voor de deur, met weekenden in Las Vegas, Qatar, en Abu Dhabi. Daarna moeten de coureurs ook nog aan sponsorverplichtingen en andere evenementen voldoen, voordat ze kunnen genieten van hun wintervakantie. 'Ik voel me wel oké, maar het wordt wel zwaar, en dan vooral voor de monteurs en de engineers', zo wijst Yuki Tsunoda aan waar het echte probleem ligt. 'Voor hen wordt het veel zwaarder dan voor ons, dus ik denk dat het eerder zorgwekkend is voor hen dan voor de coureurs.'
Verstappen wil gulden middenweg
Wereldkampioen Verstappen sluit zich bij de woorden van de Japanner aan. 'Ik heb altijd al gezegd dat er veel races op de kalender staan. Ik denk echter dat het grootste probleem is dat we tussen verschillende tijdzones moeten reizen, bijvoorbeeld tussen Las Vegas en Qatar', zo stipt Verstappen het grootste pijnpunt van de kalender aan. 'Je vliegt eigenlijk naar de andere kant van de wereld, dus ik denk dat we er wel beter voor kunnen zorgen dat als we triple headers hebben, dat deze wat dichter bij elkaar zouden liggen. Dat zou het voor mij in ieder geval wat logischer maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Nederlander wijst erop dat dit schema ook zijn tol eist van de coureurs. 'Dit is dus zeker iets waar we naar moeten kijken. Als we zoveel races doen, moeten we er in ieder geval voor zorgen dat ze dichter bij elkaar liggen, maar je hebt natuurlijk ook met kaartverkoop te maken.' De Verenigde Staten heeft namelijk drie Grands Prix, en het evenement in Austin vond eind oktober plaats. De organisaties van deze Grands Prix hebben liever niet dat de races te dicht achter elkaar gehouden worden, net zoals Nederland en België ook geen double header willen. 'We moeten ergens een gulden middenweg hierin vinden', beseft Verstappen.
Verstappen vreest voor ziekteverzuim
'Het is een lange vlucht, van Las Vegas naar Qatar', baalt Verstappen. Het helpt daarnaast niet mee dat Las Vegas een nachtrace is, waardoor het verschil in tijdschema tussen beide weekenden oploopt tot elf uur. 'Als je eenmaal in Qatar bent, vlieg je daarna naar Abu Dhabi, wat prima is. Dat is voor mij ook geen probleem. Aan het einde van het seizoen, als je moe bent, word je echter ook makkelijker ziek, en dan helpt het niet als je zo lang moet vliegen.' In Brazilië werd Kevin Magnussen al vervangen door Oliver Bearman, omdat de Deen het hele weekend te ziek was om te kunnen deelnemen. Het is uitzonderlijk dat een coureur dusdanig ziek is, dat hij het weekend aan zich voorbij laat gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lance Stroll, die in Brazilië in tegenstelling tot Verstappen niet bepaald een goed weekend had, is het met zijn collega eens. 'Ik denk dat we het beter kunnen doen, zoals Max al zei, door de races geografisch beter in te delen, zodat we eerst Azië doen, en dan Amerika, en dan het Midden-Oosten. Je moet nu van hot naar her reizen, waardoor je ook een jet lag krijgt, en de teamleden zwaar belast. Zij hebben het relatief gezien nog veel zwaarder dan de coureurs.
Problemen met nachtschema en hitte
Esteban Ocon eindigde in São Paulo nog op het podium, maar kijkt ook niet echt uit naar Las Vegas. 'Afgelopen jaar was iedereen gesloopt na Las Vegas. Veel mensen werden ziek, omdat ze het hele weekend geen daglicht zagen, dat was heel zwaar. We hebben nu een langere pauze voor deze triple header. Sommigen zullen liever eerder afreizen en het seizoen eerder afsluiten, maar nu kan in ieder geval iedereen even uitrusten.'
Na het weekend in Las Vegas gaan de coureurs dus naar Qatar. Juist die twee weekenden eisten in 2023 de zwaarste tol van de coureurs. In Las Vegas is het 's nachts vaak nog geen tien graden, terwijl het in Qatar enkele dagen later kokend heet zal zijn. 'Het wordt interessant om te zien of het verstandig was om Qatar te verplaatsen, en of de temperaturen anders zijn', merkt Alexander Albon op, nadat de race in Qatar vorig jaar nog in oktober georganiseerd werd. 'Het is zeker niet ideaal. Als het anders kon, hadden we dat wel gedaan. We gaan nu van vier of vijf graden in Las Vegas naar 34 of 35 graden in Qatar. Het voelt daar ook nog aan als 42 tot 43 graden, dus makkelijk wordt het zeker niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties