Na de introductie van de hybride motoren had de Formule 1 het lastig om motorleveranciers aan boord te houden, maar voor 2026 zouden er zes leveranciers aanwezig zijn voor de tien teams: Mercedes, Ferrari, Honda, Renault, Audi, en Red Bull Powertrains. Audi lijkt echter al de nodige vraagtekens te hebben bij haar Formule 1-project, en het heeft er sterk de schijn van dat ook Renault volledig uit de Formule 1 zal vertrekken, nadat het Franse bedrijf eerder al de stekker uit het motorenproject trok.
In het afgelopen decennium werd de pikorde grotendeels bepaald door de motoren, maar nu de motorische reglementen al ruim tien jaar grotendeels ongewijzigd zijn gebleven, zijn Mercedes, Ferrari, en Honda behoorlijk aan elkaar gewaagd. Dat zorgt er ook voor dat de verschillen in de Formule 1 kleiner dan ooit tevoren zijn, met vier topteams met ieder minimaal drie overwinningen. Het lelijke eendje onder de motorleveranciers is echter Renault, dat alleen nog motoren levert aan Alpine.
Alpine slaat toe bij zeldzame kans
De Renault-motor levert beduidend minder vermogen dan de andere power units, en dat bleek ook in de afgelopen twee weekenden. In Mexico, waar het motorvermogen vanwege de hoogte minder onderscheidend is, hield Alpine zich opeens goed aanstaande, en toen de regen een week later in São Paulo optrad als great equalizer, eindigden de Alpine-coureurs zelfs als tweede en derde. 'Je ziet nu hoe belangrijk het is om een goede call te maken. Ze bleven buiten', zegt Jack Plooij daarover bij Het Race Café van Ziggo Sport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Esteban Ocon en Pierre Gasly verzamelden zo 33 punten voor Alpine, dat van de negende naar de zesde plek sprong bij de constructeurs. Als het team deze plek vasthoudt in de laatste drie weekenden, kan dit zo'n dertig miljoen dollar opleveren qua prijzengeld. Dit kan het team ook aantrekkelijker maken om in te investeren, en de analisten van Ziggo Sport rekenen er ook op dat het team van Alpine van eigenaar gaat wisselen.
Hitech ruikt kans
'Het team van Alpine gaat toch ook over in Hitech' meent Plooij. De teambaas van Hitech Grand Prix, dat in onder meer de Formule 2 en Formule 3 actief is, is namelijk Oliver Oakes, die sinds afgelopen zomer ook de teambaas van het Formule 1-team van Alpine is. 'Er was heel veel onrust, en het is duidelijk dat er wat gebeurt, dankzij Flavio Briatore.' De voormalige topman van het team uit Enstone verscheen in juni opeens weer als adviseur, waarna het roer duidelijk werd omgegooid. Ocon werd de deur gewezen, Bruno Famin werd dus als teambaas vervangen, en de Renault-motoren werden afgeschreven.
Afgelopen jaar verkocht Renault al 22 procent van de aandelen in het team, en ook Jan Lammers verwacht dat dit slechts het begin was. 'Het heeft er alle schijn van dat ze langzaam een exit aan het voorbereiden zijn. Renault stapt er zo niet in één keer uit, maar eerst ging het team over van Renault op Alpine, en nu krijgt Alpine een Mercedes-motor. Dat uitstappen gebeurt nu gefilterd', weet de Zandvoorter.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Met Oakes als topman van Hitech heeft Alpine dus al een ideale koper klaarstaan, vindt ook Rick Winkelman. 'Ik ben het weer met Jack (Plooij, red.) eens, want ik denk ook dat Alpine binnenkort Hitech wordt', zegt de autosportjournalist, die denkt dat Oakes met de overname wacht tot de reglementswijzigingen. 'Ik zie dat wel eerder voor 2026 gebeuren.'
Rol van Mazepin
Nikita Mazepin, wie kent hem niet? De Rus, die in 2021 voor Haas reed, komt ook ter sprake. Dat heeft ermee te maken dat de Mazepins een verleden bij Hitech hebben. Papa Mazepin investeerde flink in het team, maar moest zijn aandelen na het uitbreken van de oorlog met Oekraïne weer verkopen. Sindsdien heeft Vladimir Kim echter in het team geïnvesteerd, maar in praktijk zou dit om een indirecte investering van Dmitry Mazepin gaan. Toch ziet Winkelman de Russische oud-coureur niet meer terugkeren. 'Dat denk ik niet. Het is te lang stil geweest rondom Nikita Mazepin, dus ik zie hem niet meer instappen.'
Plooij denkt wel dat Alpine voor investeerders veel interessanter is geworden, nu het over een deal met Mercedes beschikt voor 2026. 'Ze hebben eerder al bewezen dat als er nieuwe regels komen, dat Mercedes het beste haar huiswerk doet', zo verwijst Plooij naar 2014. De kans is groot dat de motoren in 2026 weer van groot belang gaan zijn in het bepalen van de pikorde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties