Max Verstappen mag tijdens de sprintrace van zaterdag starten vanaf poleposition. De coureur van Red Bull Racing was de snelste, en met zijn tijd was de Nederlander 29 duizendsten sneller dan Charles Leclerc. Carlos Sainz maakt de top-drie compleet. Deze poleposition biedt natuurlijk nog geen enkele garanties voor de hoofdrace van zondag. De startvolgorde voor de hoofdrace wordt bepaald door de uitslag van de sprintrace.
Het was snel druk op de Red Bull Ring. Tijdens de eerste training werd het al duidelijk dat het dringen kan zijn op het circuit, dus de meeste coureurs wilde voor de zekerheid alvast een tijd neerzetten. Beide Ferrari's en Mercedessen waren al vroeg op de baan te vinden, net als Sergio Pérez. Verstappen bleef nog wat langer in zijn garage staan voordat hij begon aan zijn eerste ronde tijdens de kwalificatie.
Sainz schoot naar de snelste tijd, maar hij moest zijn tijd inleveren aangezien hij de track limits had overschreden. Dat was heel veel pech voor de Spanjaard, aangezien hij ruim drie tienden sneller was dan teamgenoot Leclerc. De track limits waren in de Formule 2 en de Formule 3 al een belangrijke factor. Uiteindelijk was het Leclerc die van de eerste groep de snelste tijd wist te rijden, met Sainz op een achterstand van bijna twee tienden.
Verstappen kleurt nog niet perfect binnen de lijntjes
Pérez kende geen goede eerste ronde, en had de zesde tijd staan. De Mexicaan wist zichzelf uiteindelijk wel flink te verbeteren en de snelste tijd te rijden. Een paar seconden later kwam zijn teamgenoot over de streep, en hij pakte de snelste tijd van de Mexicaan af. Echter werd de eerste tijd van Verstappen, net als de eerste tijd van Sainz, afgepakt vanwege track limits. Hierdoor moest de Nederlander langer buiten blijven en opnieuw een snelle ronde zien neer te zetten.
Uiteindelijk deerde het de coureur van Red Bull niet. Er kwam een luid gejuich vanaf de tribunes toen de Nederlander opnieuw de snelste tijd wist neer te zetten. Deze werd niet afgepakt, maar de eerste plek van Verstappen wel. Eerst was het Sainz die de snelste tijd wist te rijden, maar vlak daarna pakte Leclerc P1. De Monegask was ruim twee tienden sneller dan zijn teamgenoot en ruim vier tienden sneller dan de Red Bull-rijder.
In de laatste fase van Q1 was het opnieuw druk op de baan. Alleen Verstappen, Leclerc en Sainz stonden binnen in de laatste twee minuten van de sessie. De andere coureurs probeerden hun tijd scherper te zetten, en anderen probeerden zichzelf veilig te rijden. Uiteindelijk waren het beide Aston Martins, Nicholas Latifi, Zhou Guanyu en Daniel Ricciardo die het tweede deel van de kwalificatie niet wisten te halen.
Also read
Marko: 'Pérez was in een goede bui, en toen ontmoette hij Verstappen'
Red Bull voert drietal wijzigingen door aan RB18 voor Grand Prix-weekend in Oostenrijk
Pérez met hakken over de sloot naar Q3
Met vijftien man vervolgden de heren de kwalificatie met Q2, en al snel waren alle coureurs op het asfalt te vinden. Toen de eerste tijden binnendruppelden, werd het duidelijk dat Mercedes er weer goed bij zat. George Russell wist de derde tijd neer te zetten, terwijl zijn teamgenoot te vinden was op de eerste plek. De zevenvoudig wereldkampioen kende een geweldige laatste sector, waardoor hij drie honderdsten sneller was dan Verstappen. De Ferrari's sloten aan op de vierde en de vijfde plek, terwijl Pérez in de eerste fase niet in de top-tien te vinden was.
Pérez moest dus opnieuw naar buiten om überhaupt de laatste fase van de kwalificatie te behouden. De andere coureurs van de topteams gingen naar buiten om hun tijd nog wat scherper te zetten. Dat lukte Leclerc als eerste, aangezien de Ferrari-rijder de eerste tijd van Hamilton overnam. Verstappen ging ook wat sneller dan de Mercedes-rijder, maar kwam achter Leclerc terecht. Het rondje van Pérez was uiteindelijk goed genoeg om door te gaan naar Q3, terwijl beide AlphaTauri's, Alexander Albon, Valtteri Bottas, en Lando Norris de laatste fase van de kwalificatie niet haalden.
Harde crashes van Hamilton en Russell brengen rode vlag naar buiten
De laatste kwalificatieronde stond er poleposition voor de sprintrace op het spel. Doorgaans is dit het moment dat het duidelijk tussen Red Bull en Ferrari gaat, maar Mercedes zat er ook goed bij in de tweede kwalificatiesessie. Tijdens de eerste run van Q3 was het Verstappen die de toon zette, al was het gat naar Leclerc niet groot. Met een 1:05,092 was hij bijna een tiende sneller dan de Ferrari-rijder.
Hamilton kende geen goede eerste ronde in Q3. De coureur van Mercedes reed de snelste eerste sector, maar na een kleine fout moest hij zijn ronde afbreken. Later was de zevenvoudig wereldkampioen de oorzaak van een rode vlag-situatie, nadat keihard crashte in bocht 7. Hamilton was niet de enige Mercedes-rijder die crashte in Q3. De rode vlag-situatie was net opgeheven, en het de crash van Russell diende zich alweer aan. De klap was minder hard dan de crash van Hamilton, maar de achterzijde van de bolide Russell liep wel schade op.
Verstappen pakt net aan poleposition
Toen de lampen voor de tweede keer op groen gingen, waren de overige acht coureurs al snel op de baan te vinden. Leclerc en Sainz waren in hun ronde sneller dan Verstappen. In de eerste twee sectoren liet Verstappen geen verbeteringen zien, maar in sector maakte de coureur van Red Bull alles goed. De regerend wereldkampioen pakte poleposition met een minimale voorsprong. Verstappen was namelijk slechts 29 duizendsten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties