De eerste vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk zit erop. De coureurs hebben een uur de tijd gekregen om de afstelling van hun auto's te perfectioneren, aangezien de kwalificatie voor de sprintrace niet lang op zich laat wachten. De drukte op de baan zorgde wel voor enkele hachelijke momenten, en coureurs lieten hun onvrede dan ook weten over de boordradio. F1Maximaal zet de interessantste boordradio's van de eerste vrije training op een rijtje.
Voor Lando Norris begon de eerste vrije training niet heel erg positief. De jonge Britse coureur reed na vijf minuten langzaam over het circuit, en dat leek te duiden op motorproblemen. 'De langzame modus staat aan', zei Norris over de radio. Desalniettemin kon de coureur van McLaren zijn weg gewoon vervolgen. Na een aanpassing op zijn stuurtje was het probleem alweer verholpen.
Pierre Gasly merkte ook wat moeilijkheden in de openingsfase van de eerste vrije training. De coureur van AlphaTauri had vooral last van de omstandigheden rondom het circuit. 'Is het de wind? Of beweegt de auto gewoon uit zichzelf op de rechte stukken?', vroeg Gasly zich af. 'Het is de wind', was de reactie van zijn ingenieur. Dit jaar zijn de auto's heel erg gevoelig voor de wind, dus wanneer de wind net wat harder over het circuit raast dan merken de rijders dat meteen.
Mercedes en Pérez niet dicht bij Verstappen
In de eerste twintig minuten kwam Mercedes niet dicht bij de snelste tijd die Max Verstappen toen had gereden. Lewis Hamilton stond ruim op een seconde achterstand, dus de coureur werd gevraagd om enkele dingen aan te passen. Desalniettemin begreep de zevenvoudig wereldkampioen niet wat zijn race-ingenieur van hem verlangde. 'Dat was heel erg informatie, ik heb echt geen idee wat je zei. Wat zei je nou precies?'
Naast Mercedes kwam ook Sergio Pérez niet in de buurt van zijn teamgenoot. Het werd duidelijk dat de rijder nog niet tevreden was met de auto. 'Hoe zitten we qua tijd? We moeten echt wat veranderen aan de auto', zei een ontevreden Pérez op een gehaaste manier. 'Laten we deze ronde naar binnen gaan', kreeg de Mexicaan als reactie te horen.'
Also read
Update | Red Bull: 'Hebben we ontwikkeld in een richting die Verstappen prefereert? Nee, niet echt'
Marko: 'Pérez was in een goede bui, en toen ontmoette hij Verstappen'
Motorproblemen Norris
De eerste gele, en ook rode vlag, van de het weekend werd gewapperd na iets meer dan twintig minuten. Norris had zijn auto aan de kant gezet. 'Volgens mij staat er iets in de brand. Er komt rook onder mijn stoeltje vandaan', zei de coureur. 'Als er vuur is dan moet je eruit springen', was de enigszins bezorgde reactie van de ingenieur van Norris. De problemen aan het begin van de sessie waren dus groter dan ze in eerste instantie leken.
Tweede rode vlag, Verstappen continu gehinderd
Valtteri Bottas was na veertig minuten de oorzaak van de tweede rode vlag van het weekend. De coureur meldde over de boordradio dat er iets op de baan lag. 'Er ligt wat vuil op de baan bij de exit van bocht 6', merkte Bottas op. De rode vlag werd gewapperd op de stukken op te ruimen. De stukken waren onderdeel van een strip langs de kerb, en deze kwamen los, waardoor de marshals wat herstelwerkzaamheden moesten doen.
Verstappen wilde snelle ronden op de softs rijden, maar hij begon zijn ronde vlak achter Carlos Sainz. Daar was de coureur van Red Bull Racing niet heel erg blij mee. 'Dat was echt veel te close. Ik heb geen idee wat hij daar deed', zei Verstappen kalm over de boordradio. Bij nog een aanzetronde ging het weer mis, ditmaal was een AlphaTauri-coureur in zijn weg reed. 'Wat de f***, man.' Even later was het een Aston Martin-rijder die Verstappen in de weg reed. 'Zag je wat die Aston deed?', aldus de regerend wereldkampioen.
Gasly boos op Ferrari
Gasly werd ook gehinderd in zijn snelle ronde. De Fransman was duidelijk niet onder de indruk van één van zijn collega's. 'Deze f***ing Ferrari! Wat een f***ing idioot! Ze kijken niet in hun spiegels', zei een duidelijk geagiteerde Gasly over de boordradio. De coureur van AlphaTauri moest inhouden, en daardoor ook zijn snelle ronde afbreken.
Krijg 1,83 keer je inzet terug als Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk wint!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties