Sergio Pérez denkt dat Red Bull Racing met de ontwikkeling van de RB18 een weg inslaat die voor hem nadelig is. De Mexicaan begon het 2022-seizoen met een bolide die hem beter lag dan die van het jaar daarvoor. De Red Bull kent dit seizoen karakteristieken die hem beter liggen dan teamgenoot Max Verstappen, maar de Oostenrijkse renstal lijkt met de ontwikkeling steeds verder af te wijken van die voor Pérez zo comfortabele eerste versie.
Dat Pérez zich prettig voelde in het materiaal bleek in de eerste races van het jaar al. Het gat was steeds een stuk kleiner dan het in 2021 was, terwijl hij in Monaco en Azerbeidzjan zijn teamgenoot zelfs verschalkte in de kwalificatie. De afgelopen twee races is het gat naar Verstappen groter, en tikt hij het niveau van zijn teamgenoot niet meer aan. 'Ik voel me niet zo comfortabel meer als ik mij in het begin voelde', geeft hij toe bij The Race.
'Ik denk dat ik wat werk moet verrichten om te bepalen wat er aan de hand is en hopelijk leidt dat tot een beter weekend in Oostenrijk', hoopt hij. In Canada zat de teamgenoot van Verstappen vooral zichzelf in de weg door in de kwalificatie op een nat wegdek een fout te maken. Tijdens de Grand Prix te Montreal kan die fout op zaterdag zijn versnellingsbak beschadigd hebben, al is tot op heden nog niet duidelijk of er een causaal verband is tussen de gebeurtenissen tijdens de kwalificatie en de race.
Pérez' test op de Red Bull Ring
De eerstvolgende Grand Prix op de Red Bull Ring is voor Pérez een test om te checken in hoeverre hij nog op niveau zit: 'Mijn mate van comfort in het materiaal is weg aan het trekken als we het vergelijken met hoe het in het begin was. Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat we sindsdien twee races verreden hebben, en vorige week (in Silverstone, red.) ging het niet al te best. Dit is het eerste weekend dat mijn vragen hieromtrent beantwoord worden.'
Na Monaco leek Pérez definitief aan te haken in de titelstrijd, maar met zijn DNF in Montreal zag hij teamgenoot Verstappen weer bij zich wegtrekken. Over deze titelstrijd meldt hij het volgende: 'Met nog een paar DNFs blijft er van die titelstrijd weinig meer over. Hopelijk hebben we de betrouwbaarheidsproblemen achter ons gelaten en kunnen we nu races uitrijden. Dat is het belangrijkste.'
Krijg 1,83 keer je inzet terug als Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk wint!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Update 11.30u (09/07) | Red Bull: 'Hebben we ontwikkeld in een richting die Verstappen prefereert? Nee, niet echt'
Red Bulls hoofdingenieur, Paul Monaghan, stelt dat Red Bull Racing met de ontwikkeling van de RB18 niet bewust een kant opgaat die Max Verstappen beter ligt dan Sergio Pérez. De Engelsman stelt dit in gesprek met Autosport nadat Pérez aangaf het idee te hebben dat de Red Bull-bolide hem momenteel minder goed ligt dan aan het begin van het seizoen. Monaghan kan zich niet vinden in de woorden van zijn rijder.
'Ik was er niet van op de hoogte dat wij bewust een stap zette in een richting die hem niet bevalt. Het is niet makkelijk om deze auto's sneller te maken, laten we het zo stellen', zo opent de Red Bull-topman over het onderwerp. Red Bull probeert elke tiende te pakken die het kan krijgen in de strijd om de wereldtitel met concurrent Ferrari. Daarin wordt niet specifiek rekening gehouden met de coureurs.
Monaghan werkt in 2022 met verschillende reglementaire restricties. Uiteraard kan men op technisch gebied beperkte wijzigingen doorvoeren, maar ook moeten verbeteringen nu kostenefficiënt zijn. 'Binnen een beperkende set van technische reglementen en vrijheden zoeken wij naar snelheid. Lukt dat dan pas je de wijzigingen toe als de financiële beperkingen dit toestaan.'
Red Bull trekt Verstappen niet voor
'Als al onze instrumenten suggereren dat een wijziging resulteert in meer snelheid, houden we aan de wijziging vast op die basis. Het kan zijn dat Verstappen zich echter makkelijker aan die wijzigingen aan kan passen', geeft Monaghan aan. Gezien het groeiende verschil tussen de rondetijden van de Mexicaan en zijn Nederlandse tegenpool is dit geen vreemde suggestie.
'Wellicht dat hij daar met zijn afstelling makkelijker mee om kan gaan dan Pérez. Het is echter niet alsof die parameters vaststaan en Pérez niet naar een afstelling toe kan werken waarmee de auto weer goed aanvoelt. Het zou bovendien stom zijn om Pérez geen methode te bieden waarmee hij alles uit het materiaal kan halen', benadrukt de ingenieur.
Nogmaals meldt Monaghan dat Red Bull weinig keuze heeft in welke aanpassingen ze doorvoeren. In de strijd om de wereldtitel telt elke tiende, en of deze tiende gevonden wordt door meer downforce te genereren aan de voorkant van de bolide (zoals Verstappen graag heeft, red.) of niet, als er een snelheidstoename verwacht wordt, gaat Red Bull ervoor. 'Hebben we ontwikkeld in een richting die Verstappen prefereert? Nee, niet echt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties