Red Bull Racing zit niet stil en heeft voor de Grand Prix van Oostenrijk wederom wijzigingen aangebracht aan het materiaal. Op drie gebieden is de RB18 van Max Verstappen en Sergio Pérez gewijzigd. Het team heeft gekeken naar verbeteringen op betrouwbaarheidsgebied, maar heeft ook de vloer aangepast om meer performance uit de bolide te halen.
Allereerst komt Red Bull te Spielberg in actie met een gewijzigde motorkap. Aan de achterkant van het onderdeel heeft Red Bull naast de haaienvin een extra gleuf geopend. Deze gleuf is toegevoegd in verband met het koelen van de krachtbron. Dit is in de afgelopen jaren in Oostenrijk vaak een probleem gebleken voor bijvoorbeeld Mercedes. De ingreep is dan ook gedaan uit betrouwbaarheidsoverwegingen.
'Een optie voor een centrale koelingsuitgang is toegevoegd voor de Oostenrijkse Grand Prix. Hiermee kan gewisseld worden tussen de koeling en algehele efficiëntie van de louvres op de sidepods, en die aan de achterkant', aldus de verklaring van Red Bull zelf. Die louvres waar over gesproken wordt, zijn de kieuwen die de Formule 1-teams sinds 2022 nabij de motoren hebben op de motorkap om het onderdeel af te koelen. Het gat aan de achterkant geeft Red Bull dus meer vrijheid in hoe ze de koeling aan de zijkant van de auto inrichten.
Red Bull sleutelt aan de vloer
Red Bull heeft ook aanpassingen gemaakt aan de vloer. Het onderdeel dat gewijzigd is, wordt aangeduid als Floor Fences in het document van de FIA. Het betreft dus de randen van de vloer, en dan specifiek die aan de voorkant die de lucht vangen voor de Venturikanalen. Deze 'hekken' spelen een belangrijke rol bij het genereren van downforce.
Red Bulls verklaring: 'Om de stabiliteit van de luchttoevoer te vergroten op alle rijhoogten is er een herziening van de 'hekken' beschikbaar vanaf de Grand Prix van Oostenrijk. Daarmee is de (aerodynamische) lading rondom de hoofdranden van de vloer verminderd.' De lucht zal dus consistenter door de kanalen in de vloer stromen, wat de stabiliteit moet vergroten.
Remkoeling aangepast door Red Bull
Tot slot is duidelijk geworden dat Red Bull haar remkoeling aangepast heeft. Het gaat hierbij specifiek om het heat shield van de remkoeling. Red Bull heeft de wijziging doorgevoerd uit betrouwbaarheidsoverwegingen, na eerder dit seizoen op dit gebied al aanpassingen te doen. Verstappen klaagde in een van de eerste races immers dat hij concurrent Charles Leclerc nauwelijks kon volgen vanwege oververhitte remmen.
'Er is meer ruimte ontstaan rondom de disc en de koeling vindt geleidelijker over het onderdeel plaats om te voldoen aan de specifieke eisen van de Red Bull Ring', aldus de korte omschrijving van hoe de wijziging werkt en waarom deze doorgevoerd is.
Krijg 1,83 keer je inzet terug als Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk wint!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties