Carlos Sainz heeft opnieuw poleposition gepakt voor Ferrari. Hij hield George Russell en Charles Leclerc nipt achter zich, terwijl Lando Norris en Lewis Hamilton de top vijf volmaakten. Voor Red Bull Racing liep de kwalificatie uit op een drama. Max Verstappen werd in Q2 uitgeschakeld met een elfde tijd dankzij grote problemen met het schakelen, terwijl diezelfde problemen Sergio Pérez in een spin duwden. De Mexicaan viel zo als dertiende af, maar kan mogelijk nog profiteren van een gridstraf van Verstappen.
Na drie trainingssessies, die door Ferrari gedomineerd werd, was het tijd voor het Italiaanse team om ook haar potentieel te laten zien in de kwalificatiesessie, terwijl Max Verstappen en Red Bull Racing de schade juist wilden beperken na drie moeizame vrije trainingen op een aangepaste omloop. Verschillende coureurs stonden al enkele minuten voor de start van de kwalificatie te wachten aan het einde van de pitstraat, en bij het doven van de lampen was het dan ook al snel druk op het circuit.
Q1: Grote namen overleven, Tsunoda verrassend snelste
De eerste serieuze richttijd kwam van McLaren-coureur Lando Norris met een 1:32,5, een tijd waar Pérez, Verstappen, en Sainz niet aan konden tippen. Leclerc lukte dat wel, al was het verschil met drie honderdsten van een seconde minimaal. Verstappen en Sainz gaven bij hun eerste poging respectievelijk drie en vier tienden toe op de snelste tijd van de Monegask, terwijl Mercedes als enige topteam langer op zich liet wachten.
Toen George Russell en Lewis Hamilton eenmaal aan hun snelle ronden begonnen, waren ze wel direct snel, met name in de openingssector. Dat leverde Russell met een 1:32,4 de eerste plek op, terwijl Hamilton bijna twee tienden langzamer was, en daardoor niet verder kwam dan een vijfde plek. Dit betekende dat halverwege Q1 vier teams van vier verschillende teams de eerste vier plek bezetten, met minder dan een tiende verschil tussen de eerste en vierde tijd.
Nadat de banden weer afgekoeld waren, wat in Singapore twee tot zelfs drie ronden duurt, kwamen de volgende tijdsverbeteringen. Ditmaal zat Verstappen er beter bij: in de eerste sector kon hij niet tippen aan Norris, Sainz, en Leclerc, maar zijn ronde was als geheel genoeg om met een 1:32,3 de snelste tijd neer te zetten. Uiteindelijk gingen Sainz marginaal sneller, maar de Nederlander meldde zich wel tussen de beide Ferrari-coureurs. Leclerc zette de derde tijd neer op 0,067 seconden achterstand op Sainz. Onderin hadden de coureurs van Alfa Romeo, Williams, Haas, én Lance Stroll het lastig.
Q1: Nieuw drama voor Stroll met zware crash
Na een bezoekje aan de pitstraat gingen de coureurs met zo'n drie minuten te gaan het circuit weer op voor een ultieme poging. Die laatste pogingen leverden veel tijdsverbeteringen op: zo sprongen Yuki Tsunoda, Nico Hülkenberg, en Kevin Magnussen de top drie in. Die toptijden leverden ook slachtoffers op: het grootste slachtoffer was Lance Stroll, die net als in Italië achteraan zal moeten starten. Ditmaal schreef hij zijn Aston Martin volledig af bij het opkomen van het rechte stuk.
Dit zorgde ervoor dat een aantal anderen hun ronden niet konden afmaken, waaronder Verstappen, die als negende doorging. Valtteri Bottas, Oscar Piastri, Logan Sargeant en Zhou Guanyu vielen net als Stroll af, terwijl Tsunoda, Pérez, Hülkenberg, Lawson, en Magnussen de verrassende top vijf vormden. Toppers als Sainz, Verstappen, Leclerc, Alonso, en Hamilton vielen door het chaotische einde van Q1 terug, maar overleefden wel. Er werd wel nog een onderzoek naar Verstappen aangekondigd, omdat hij andere coureurs in de pitstraat zou hebben opgehouden. Daarnaast wordt er nog gekeken naar de filevorming in de laatste sector waarbij veel topcoureurs bijna tot stilstand kwamen.
Q2: Red Bulls wordt uitgeschakeld
Vanwege de rotzooi die Stroll op de baan had achtergelaten en de schade die hij aan de baanomheining had toegebracht, ging Q2 een half uur later dan gepland van start. Verstappen en Pérez openden het bal toen de sessie uiteindelijk toch van start ging. De Red Bull-coureurs hadden het nog steeds lastig in de eerste sector, waar ze zelfs langzamer waren dan de Haas-coureurs. Verstappen kwam dan ook niet verder dan een 1:32,3, en was daarmee meer dan een tiende langzamer dan Kevin Magnussen. Pérez sloot op drie duizendsten van zijn teamgenoot aan, terwijl Sainz en Norris vier tienden sneller waren dan de Red Bull-coureurs.
Opeens meldde ook Alonso zich vooraan met een 1:31,8, in een kwalificatiesessie die volledig open lag. Net als in Q1 wachtten de Mercedes-coureurs totdat de anderen weer in de pitstraat stonden, en zo konden de twee Britten profiteren van een leeg circuit. Russell deed dat het beste en vloog met een 1:31,7, terwijl Hamilton met een 1:32,0 op P5 bleef steken. Dat betekende wederom vier coureur van vier teams in de top vier, zelfs zonder de aanwezigheid van de Red Bulls. Voor de laatste runs was Verstappen afgezakt naar P10, terwijl Pérez op P11 voor rode vlaggen moest vrezen. Verstappen reed wel bij Tsunoda in de weg, en mag dus vermoedelijk op een gridstraf van drie plekken rekenen.
In zijn laatste sneller ronde had Verstappen opnieuw last van wheelspin, waardoor hij al in de eerste sector drie tienden liet liggen ten opzichte van de Haas-coureurs. Daardoor verbeterde Verstappen zich niet, en viel hij als elfde af, terwijl hij rekening moet houden met een verdere straf. Pérez verging het nog slechter: de problemen bij Red Bull zorgden voor een spin bij de Mexicaan, die daardoor op P13 bleef steken. Verder vielen Pierre Gasly, Alexander Albon, en Yuki Tsunoda af.
Q3: Ferrari-feestje bij afwezigheid van Red Bull
Liam Lawson was dus de verrassendste naam in Q3: de Nieuw-Zeelander versloeg Tsunoda voor het eerst, terwijl ook Haas met twee coureurs aan Q3 mocht deelnemen. In Q3 opende Ferrari met de snelste tijden: Carlos Sainz was met een 1:31,1 ruim twee tienden sneller dan zijn teamgenoot, terwijl Norris, Russell, en Hamilton de plekken daarachter bezetten. Daarbij hadden niet alle coureurs een set nieuwe Pirelli-banden beschikbaar.
In de laatste pogingen van de kwalificatie regende het dan ook groene en paarse sectortijden. Sainz, Leclerc, Russell, en Norris zetten allemaal een 26,7 in de eerste sector neer, en het was dan ook tot het einde spannend. Sainz zette een 1:30,9 neer, en hield Leclerc zo nipt achter zich. Russell pakte die tweede plek nog af. Norris, Hamilton, Magnussen, Alonso, Ocon, Hülkenberg en Lawson maakten de top tien vol.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties