Verslag VT3 | Ferrari met beste papieren richting kwalificatie, RB19 draagt bokkenpruik Formule 1
Formule 1

Verslag VT3 | Ferrari met beste papieren richting kwalificatie, RB19 draagt bokkenpruik

Verslag VT3 | Ferrari met beste papieren richting kwalificatie, RB19 draagt bokkenpruik

Carlos Sainz sloot de derde vrije training van de Grand Prix van Singapore af als snelste nadat hij een paar heel goede rondes heeft laten zien. De Spanjaard zette Max Verstappen op zeker drie tienden. Voor Red Bull Racing ging het opnieuw niet van een leien dakje, al leek het wel wat beter te gaan dan op vrijdag. Beide Red Bull-coureurs lieten weten dat ze niet tevreden zijn over hoe de RB19 momenteel rijdt. Het lijkt erop dat de Oostenrijkse renstal een uitdagende zaterdag tegemoet gaan. Naast Ferrari heeft ook Mercedes haar huiswerk gedaan, Russell pakte P2. Lando Norris sloot aan op P3.

Toen de lampen om 11:30u Nederlandse tijd op groen gingen waren de Alfa Romeo-coureurs de eerste rijders op de baan. Valtteri Bottas ging eerst naar buiten, achtervolgt door teamgenoot Guanyu Zhou. Voorlopig bleven zij ook het eerste team op de baan, aangezien de rest van de coureurs zich aan voorbereiden waren om in de auto te stappen. Hoe dan ook ging Red Bull Racing ook vroeg naar buiten, na Zhou en Bottas meldde Pérez zich op het Marina Bay Street Circuit. Na een wat lastige eerste dag op het circuit wilde de Oostenrijkse renstal ongetwijfeld nog wat meters maken. Red Bull staat erom bekend dat ze van vrijdag op zaterdag iets uit de hoge hoed kunnen toveren, dus waren de ogen gericht op het team van Verstappen en Pérez.

Na Pérez gingen ook Carlos Sainz, Lance Stroll, Charles Leclerc, en Verstappen aan de slag. Ferrari stond er op vrijdag behoorlijk goed voor, al is het nog even afwachten of ze dat de rest van het weekend vol kunnen houden. Terwijl beide Alfa Romeo's op de softs bezig waren, stonden Pérez en Verstappen op de mediums. De eerste snelle ronde van de Mexicaan was goed voor een derde tijd van 1:35.233, al dook Stroll daar onderdoor. Sainz ging vervolgens naar de snelste tijd, maar Verstappen was onderweg met drie paarse sectoren. De Nederlander was zeker zes tienden sneller dan Sainz en klokte een ronde van 1:34.402 Het is duidelijk dat Red Bull heeft gesleuteld aan de RB19, al was Pérez nog niet helemaal tevreden, hij gaf over de boordradio aan dat de achterkant nog wat onstabiel aanvoelt.

Ondertussen maakt Verstappen een klein uitstapje naar de uitloopstrook, vermoedelijk miste hij zijn bocht. De Nederlander hield zijn auto uit de muur en kon draaien om zijn ronde te vervolgen. Sainz pakte zijn kans om de snelste tijd scherp te stellen en ging de 1:33-ers in. Na de eerste tien minuten meldde ook Lewis Hamilton zich op de baan, en teamgenoot George Russell ging er achteraan. De eerste snelle rondes van de Zilverpijlen leverde een P2 en een P4 op, allebei op de softs. Terwijl Verstappen de snelste tijd weer afpakt van Sainz, is hij nog niet helemaal tevreden over wat zijn bolide allemaal doet, hij laat zich namelijk horen over de boordradio over het opschakelen van de versnellingsbak. Dat was echter niet terug te zien in zijn rondetijden, aangezien hij de tijdentabel topt met een 1:33.660

Ferrari en Mercedes lijken de zaken goed op een rijtje te hebben

De Italiaanse renstal moest even een paar rondjes warmdraaien, maar na twintig minuten waren beide coureurs los. Leclerc deed eerst een poging om P1 te pakken, maar greep nipt naast de snelste tijd, hij kwam namelijk drie duizendsten tekort. Russell deed vervolgens een poging en die was succesvol, al was Sainz nog sneller. Met zijn set mediums klokte hij een ronde van 1:33.195 en daarmee was hij zo'n vijf tienden sneller dan Verstappen en zijn teamgenoot. De tweevoudig wereldkampioen kon zich op dat moment niet verdedigen, hij ging namelijk even naar binnen. Op dezelfde set banden ging hij niet veel later weer naar buiten.

Mondjesmaat begon het druk te worden op de baan. Liam Lawson wilde beginnen aan zijn runs op de mediums, maar hij reed iets te hard over de kerbs en spinde daardoor. Hij wist zijn AT04 uit de muur te houden en beschadigde gelukkig niets. In het middenveld ging het ook goed met Alexander Albon en Logan Sargeant, want de heren stonden op P10 en P11. Op vrijdag ging het niet helemaal soepel voor Albon, die vermoedelijk een probleem had met de batterij. Daar lijkt op zaterdag geen sprake van te zijn. Achter hen stond Pérez, die nog steeds moeite had met de auto. Hij meldde veel aan het glijden te zijn en geen stabiel gevoel te hebben.

Verstappen en Pérez bleven buiten terwijl Ferrari even weer naar binnen ging. Ook Verstappen had nog geen optimaal gevoel in de RB19. De Limburger pakte de vierde tijd en stond zeven tienden van Russell, die op de softs de eerste tijd in handen had. Ondertussen was de rust ook wedergekeerd op de baan, met nog een handjevol coureurs buiten. Met nog twintig minuten op de klok was er nog geen verandering in de tijdentabel gekomen. Russell ging echter wel opnieuw naar buiten, en Verstappen zat er ook klaar voor om een nieuwe poging te doen. Het is duidelijk dat de balans er nog niet helemaal is bij Red Bull.

Het zit Red Bull niet mee

Russel zijn poging om de snelste tijd scherp te stellen was succesvol, al dook Norris daar onderdoor met zestig duizendsten vanwege een nieuwe set banden. Hamilton pakte de derde tijd en stond op twee tienden van Norris. Piastri schoot naar P4. Ondertussen kwam Verstappen ook weer tevoorschijn, ditmaal met de zachte band onder de auto. Opnieuw wilde het niet echt lukken, want Verstappen kon slechts vierde worden, met drie tienden tekort richting Norris. Daarmee stond hij achter Mercedes, en Ferrari moest nog beginnen aan een vliegende ronde. Ook de Ferrari-coureurs gingen het proberen op de zachte band.

Sainz en Leclerc waren allebei tegelijk bezig met een snelle ronde, al brak Leclerc hem af. Sainz pakte een paarse tweede sector en dook twee tienden onder de tijd van Norris. 1:32,065 werd voorlopig de nieuwe maatstaf, al waren er nog tien minuten te gaan. Verstappen gaf niet op, hij ging nog een keer voor een snelle ronde. Hij werd echter door zijn engineer naar binnen gehaald omdat ze iets wilden proberen met de upshifts. Met nog drie minuten te gaan stuurde Red Bull hem de baan weer op. Ook zijn laatste snelle run was niet optimaal. De derde vrije training belooft in ieder geval een spannende kwalificatie, aangezien de top tien een mix is van verschillende teams.

Uitslag derde vrije training Grand Prix van Singapore 2023

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws