Charles Leclerc heeft in Mexico zijn vierde poleposition van het jaar gepakt. Ferrari verraste in Q3 met twee snelle tijden, waarmee Leclerc en Sainz minder dan een tiende sneller waren dan Max Verstappen, die op de tweede startrij vergezeld wordt door Daniel Ricciardo. Thuisrijder Sergio Pérez zal als vijfde starten in zijn thuisrace.
Bij aanvang van Q1 was Kevin Magnussen de eerste die een rondetijd neerzette, maar zijn 1:19,7 bleef niet lang de snelste tijd, aangezien Fernando Alonso net wat sneller was, en de Red Bull Racing-coureurs vervolgens ook op pad gingen. Thuisheld Pérez zorgde voor veel gejuich op het moment dat hij met een 1:18,5 ruim een seconde sneller ging dan Fernando Alonso. Niet geheel onvoorspelbaar werd hij al snel naar de tweede plek terugverwezen door teamgenoot Verstappen, die een 1:18,0 liet noteren.
Beide Mercedes-coureurs konden nog niet tippen aan de tijden van beide Red Bull-coureurs, maar zij kozen opvallend genoeg voor een eerste run op mediumbanden. Valtteri Bottas wist de tijd van Pérez wél te pakken, en even later ging ook Daniel Ricciardo knap met twee paarse sectoren naar een tweede tijd, geholpen door een slipstream van Yuki Tsunoda. Williams-coureur Alexander Albon wist zijn veelbelovende vorm uit de vrije trainingen nog niet te tonen in zijn eerste poging. Na de eerste runs had Verstappen ruim twee tienden voorsprong op Ricciardo, terwijl Charles Leclerc, die ook op de mediums reed, Bottas, Pérez, en Hamilton de top zes completeerden.
Q1: Norris slaat de plank mis, veel onderzoeken
McLaren liet lang op zich wachten, maar een bloedsnelle middensector bezorgde Oscar Piastri een tweede tijd achter Verstappen. Lando Norris maakte in zijn eerste ronde een fout, en moest zijn eerste serieuze tijd nog zetten terwijl de vlag al gevallen was. Op dat moment veroorzaakte Alonso met een spin een gele vlag, en dus viel Norris als negentiende af. De keuze om geen run vroeg in Q1 te doen werd dus hard afgestraft. Ook Esteban Ocon, Magnussen, en Lance Stroll vielen af, terwijl Logan Sargeant zijn enige rondetijd kwijtraakte vanwege track limits.
Alonso overleefde ondanks, of misschien wel dankzij zijn spin, aangezien veel coureurs geen tijdverbetering konden laten noteren. Ook bij Albon ging het bepaald niet van een leien dakje, aangezien hij klaagde dat alle grip verdwenen was, en het haast was alsof hij een geheel andere auto bestuurde. Voor Verstappen, Russell, en Alonso kan Q1 mogelijk nog gevolgen hebben, aangezien het trio onderzocht wordt na de kwalificatie vanwege het ophouden van andere coureurs bij het verlaten van de pitstraat. Dit werd echter de hele kwalificatie door alle andere coureurs ook gedaan, en dus lijkt de kans op een straf klein.
Ook Hamilton en Sargeant mogen zich bij de stewards gaan melden. Beide coureurs zouden niet vertraagd hebben voor de gele vlaggen. In 2019 kreeg Verstappen voor dat vergrijp nog drie plekken gridstraf, en de kans lijkt dan ook aanwezig dat Hamilton eenzelfde straf zal ontvangen. Tsunoda mag ook een uitnodiging van de wedstrijdleiding verwachten vanwege inhalen onder gele vlaggen.
Q2: Ricciardo indrukwekkend, Verstappen comfortabel door
In Q2 kwamen de Red Bulls van Pérez en Verstappen als eerste het asfalt op, waarbij Verstappen de beste tijd van het weekend neerzette met een 1:17,6. De achterstand van thuisheld Pérez was een halve seconde. De Mercedes-coureurs konden Pérez niet verschalken, maar AlphaTauri-coureur Ricciardo kon dat opvallend genoeg wel. Na de eerste serie snelle ronden leidde Verstappen voor Piastri, Ricciardo, Pérez, en Bottas. De Mercedessen en Ferrari's kwamen dus snelheid tekort.
Verstappen was de enige die genoeg marge had om geen nieuwe set banden in te hoeven zetten. De andere veertien coureurs streden voor de overige negen plekjes in Q3. Russell en Ricciardo wisten tot binnen een tiende van Verstappen te komen, en Hamilton was zelfs een halve tiende sneller dan de Nederlander. Albon leek net genoeg gedaan te hebben, maar overschreed de baanlimieten door de tweede bocht af te snijden en viel terug naar de veertiende tijd. Zhou Guanyu profiteerde daarvan, nadat hij eerder al slecht nieuws had gekregen. Daardoor was Alfa Romeo met twee coureurs in Q3 aanwezig. Pierre Gasly, Hülkenberg, Alonso, Albon, en Tsunoda waren de afvallers.
Q3: Ferrari als een duveltje uit een doosje
Net als in Q2 zetten de Red Bull-coureurs als eersten een rondetijd neer. Verstappen was in de eerste sector al ruim twee tienden sneller dan de Mexicaan. De 1:17,7 van Pérez was duidelijk onvoldoende, zoals Verstappen vijftien seconden later aantoonde met een 1:17,2. Ook de tijd van Verstappen zou echter nog aangescherpt worden: Leclerc en Sainz gingen net wat sneller en zorgden ervoor dat de Ferrari's na de eerste pogingen op één en twee stonden, terwijl Ricciardo knap de vierde tijd liet noteren, voor de Mercedessen. Thuisrijder Pérez was op dat moment teruggevallen tot de zevende plek.
In de laatste minuten van Q3 gingen de coureurs nog één laatste keer op pad in een poging om hun startpositie te verbeteren, of in het geval van Leclerc te verdedigen. De Mercedes-coureurs reden in hun eerste Q3-ronde met gebruikte banden, en wisten dus dat er nog meer in het vat zat.
In de laatste Q3-ronden wisten de Ferrari's hun snelste tijden niet verder te verbeteren, en dat bood Verstappen een kans, die hij even aan leek te grijpen, maar een matige slotsector betekende dat hij wel zijn tijd, maar niet zijn positie wist te verbeteren. Dat zorgt ervoor dat Leclerc voor Sainz en Verstappen zal starten, terwijl Ricciardo knap vierde eindigde. Pérez zal als vijfde starten, voor Hamilton, Piastri, Bottas, en Zhou.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties