De Formule 1-teams zullen samen met de FIA in gesprek gaan over het probleem van hoge temperaturen in de cockpit. De situatie tijdens de Grand Prix van Qatar was voor veel coureurs de doorslaggevende reden om het bestuursorgaan aan te sporen om actie te ondernemen, en met succes. Het gesprek zal na de Grand Prix van Mexico plaatsvinden als de technische adviescommissie (TAC) samenkomt.
De TAC is vooral een plek waar de teams iets toe kunnen voegen aan de discussie omtrent nieuwe regels, en ook technisch directeur Pat Symonds zal aanwezig zijn bij het gesprek. Het gesprek komt verder niet uit de lucht vallen, want na de extreme omstandigheden waar de coureurs in Qatar mee te maken kregen was er nood aan de man. De extreem hoge temperaturen zorgden onder andere voor hoge temperaturen in de cockpit, en de ene na de andere melding van fysieke klachten stroomde binnen.
De FIA kondigde eerder al aan dat er gekeken zou worden naar de situatie in Qatar en dat er gezocht zou worden naar mogelijke oplossingen om de temperaturen lager te houden. Daar komt echter één probleem bij kijken, want de auto's worden namelijk zwaarder als er een nieuw koelingssysteem toegevoegd wordt aan de bolides. Er is dus werk aan de winkel, en alle betrokkenen hopen het grootste deel van de problemen tijdens de bijeenkomst uit de weg te ruimen.
TAC biedt podium om problemen van Qatar te bespreken
Symonds benadrukte tegenover Autosport dat de hoge temperaturen in de cockpit één van de voornaamste onderwerpen zal zijn tijdens de bijeenkomst. 'Daar gaan we het tijdens de volgende TAC-ontmoeting zeker over hebben. De FIA is er al mee bezig en ik ben er tussendoor ook al naar aan het kijken, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt.' Gewicht speelt namelijk een grote rol in de wereld van de motorsport, weet ook de technisch directeur. 'In Indycar worden er bijvoorbeeld verschillende maatregelen getroffen om dat hitteprobleem op te lossen. Daar zijn ze een iets grotere fan van koelende racepakken, maar die wegen een paar kilogram zwaarder. Daar is dat echter niet het einde van de wereld.'
In de Formule 1 ziet de situatie er echter iets anders uit, want in de koningsklasse van het racen speelt gewicht juist een aanzienlijk grote rol in de mogelijke prestaties. 'Prestaties zijn grotendeels afhankelijk van gewicht,' begint Symonds. 'Als je een paar kilogram extra toevoegt kan je best makkelijk uitvogelen wat voor effecten het zal hebben.' De technisch directeur haalt ook de drinkflessen nog aan, want die kunnen voor coureurs ook verschil maken bij hoge temperaturen.
Teams tevreden met mogelijkheid om onderwerp bespreekbaar te maken
De teams en alle betrokkenen zijn blij met de ruimte om dit onderwerp bespreekbaar te maken, en veel teambazen kijken uit naar de bijeenkomst. 'Ik denk dat alle teams verschillende oplossingen en ideeën over verschillende onderwerpen kunnen delen,' begint McLaren-CEO Zak Brown. 'Maar als het op veiligheid aankomt verwacht ik dat iedereen op één lijn zal zitten. Dus zet alle slimme mensen maar samen in één kamer en laat ze maar met een oplossing komen!' De Amerikaan heeft er dan ook het volste vertrouwen in dat er een oplossing gevonden zal worden. 'Iedereen weet dat het geen goede situatie was, dus ik ben er zeker van dat er een oplossing zal komen.'
Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, weet zelf maar al te goed hoe het voelt om in een kokendhete cockpit te zitten, en snapt de bezorgdheid van de coureurs maar al te goed. 'Ik denk dat de GDPA (Grand Prix Drivers' Association, red.) en de FIA voortdurend met elkaar in gesprek zijn, dus we zullen zien wat de komende weken ons brengen.' Ook Krack sluit zich aan bij Brown: 'Ik denk dat niemand er iets aan heeft om onder dit soort omstandigheden door te rijden, en we moeten er gewoon voor zorgen dat de coureurs comfortabel achter het stuur zitten als we van ze verwachten dat ze het maximale uit de auto moeten halen.'
Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff deelde de zorgen van zijn conculega's, maar had toch ook zijn twijfels over de gevolgen die eventuele oplossingen met zich mee zouden brengen. 'Het waren de meest extreme omstandigheden die ik ooit gezien heb, in ieder geval wat hitte betreft. Sommigen zeggen dat het bij de sport hoort, en dat is misschien ook wel zo, maar zelfs als je voor dit soort situaties moet trainen ging dit naar mijn mening een stap te ver.' Wolff begrijpt het standpunt van de coureurs, maar houdt ook de technische reglementen in het achterhoofd. 'Als je iets aan de cockpit wil veranderen moet je ook de technische reglementen niet vergeten. In dat opzicht is het geen gewenste verandering, maar je moet de mening van de coureurs respecteren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties