Qatar-problemen niet door hitte veroorzaakt: 'Daardoor konden ze niet ademhalen' Formule 1
Formule 1

Qatar-problemen niet door hitte veroorzaakt: 'Daardoor konden ze niet ademhalen'

Qatar-problemen niet door hitte veroorzaakt: 'Daardoor konden ze niet ademhalen'

Voormalig wereldkampioen Jenson Button denkt dat de hitte niet de voornaamste oorzaak was voor de fysieke problemen waar verschillende coureurs mee kampten in de Grand Prix van Qatar. Er zijn al meerdere Grands Prix met hogere temperaturen verreden, waar de coureurs het minder zwaar hadden, en de Brit komt dan ook met een andere verklaring op de proppen.

Logan Sargeant was het voornaamste slachtoffer in Qatar. De Amerikaan, die niet drinkt tijdens races, haalde het einde niet, terwijl Esteban Ocon moest overgeven, Alexander Albon na afloop het medisch centrum bezocht, en enkele andere coureurs hulp nodig hadden bij het uitstappen na afloop.

Bij Petit Le Mans was Button aanwezig, en daar gaf de Engelsman zijn mening over de omstandigheden in Qatar. 'Ik voelde niet hoe heet het was, maar een van de grotere problemen met Qatar is dat deze jongens gedurende de hele ronde aan hoge g-krachten worden blootgesteld. De hitte hebben we al in veel races gehad in het verleden.' Button nam zelf deel aan de heetste Grand Prix ooit, namelijk de race in Bahrein in 2005, waar het kwik tot boven de 42 graden opliep, maar die race leverde minder fysieke klachten op dan in Qatar.

Snelle bochten en korte stints vormen zware combinatie

'Het grootste probleem voor de coureurs is dat hun lichamen lang werden blootgesteld aan hoge zijwaartse g-krachten, en daardoor kan je geen ademhalen', legt Button uit aan Autosport. 'Ze kunnen geen zuurstof in het bloed krijgen, dat is het grootste probleem', meent de Brit, die in 2009 de wereldtitel veroverde. De g-krachten vielen nóg hoger uit in Qatar vanwege de Pirelli-problemen. De maximale stintlengte werd op achttien ronden vastgezet, waardoor de coureurs 57 ronden lang vol konden pushen, en de g-krachten dus extreme waarden aannamen.

Een oplossing ligt ook niet voor de hand, volgens Button: 'Je kunt verder niks doen, behalve airconditioning, en daar heb ik nog nooit van gehoord in een formulewagen.' De wind in Qatar ging in het laatste gedeelte van het weekend liggen, waardoor de omstandigheden alleen maar lastiger werden. 'IndyCar heeft een soort van gesloten cockpit, en het is duidelijk heet in die auto's. Ze hebben ook geen stuurbekrachtiging, dus zij hebben het ook zwaar, alleen hebben ze niet dezelfde g-krachten als een Formule 1-auto.'

Ook Button, die bekend stond vanwege zijn extreme fitheid in zijn Formule 1-jaren, heeft het zwaar gehad tijdens bepaalde races. 'Toen ik in NASCAR racete in Austin, moest ik bijna stoppen tijdens de race', geeft de Engelsman toe. 'Ik zei tegen het team: ik kan dit niet meer doen. Het was gewoon zó heet. Verschillende auto's hebben dus verschillende problemen met hitte. Totdat de coureurs zich uitspreken, wordt er niks veranderd. Ik weet nog dat ik in de Formule 1 in Maleisië reed, toen mijn waterfles kapot ging, en ik had het erg zwaar in de race. Je begint te rillen en je verliest je zicht. Dan wordt het echt gevaarlijk, dus ik weet hoe erg het kan zijn.'

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws