Pat Symonds is een Britse engineer, die bij verschillende Formule 1-teams actief is geweest. Symonds begon zijn technische carrière in de Formule 1 bij Benetton, dat later Renault werd. In de jaren negentig was hij onder meer de directe engineer van Michael Schumacher. Later groeide Symonds uit tot technisch directeur, waarna hij ook nog werkzaam was voor Virgin en Williams.
Symonds was mogelijk betrokken bij een groot schandaal in de Formule 1. Nelson Piquet Jr. beschuldigde de Brit ervan verantwoordelijk te zijn voor een opzettelijke crash in Singapore, 2008. Hierdoor zou teamgenoot Fernando Alonso aan de titel geholpen kunnen worden. Toen het verhaal boven tafel kwam, vertrok Symonds bij Renault. Hierna werd hij officieel voor 5 jaar verbannen van de Formule 1-paddock, maar dat besluit werd teruggedraaid door het Franse 'Tribunal de Grande Instance'. Na een overeenstemming met de FIA mocht Symonds als adviseur terugkeren in de Formule 1, waar hij aan de slag ging bij Williams. Momenteel is Symonds analist bij Sky Sports F1.