Technisch directeur Pat Symonds onthult de plannen voor de Formule 1 voor 2026 en laat weten dat de auto's minder zwaar zullen worden en een lager downforceniveau zullen hebben. Daarmee wordt de nadruk meer op de coureur gelegd, en dat vindt de F1 belangrijk, aangezien de rijders de 'superhelden' zijn die ze graag willen promoten. Symonds ziet de ontwikkelingen in de goede richting gaan.
Na het einde van het 2025-seizoen staat de koningsklasse weer een transformatie te wachten. De technische regels gaan weer over de kop en hebben vooral invloed op het chassis en de krachtbron. De nadruk komt vanaf 2026 namelijk te liggen op de hybride krachtbron, die voor het grootste gedeelte elektrische aandrijfkracht zal leveren. De zorgen die daarbij naar boven kwamen hadden vooral te maken met het gewicht van de auto's, wat ook invloed heeft op de snelheid. 'De auto's gaan met elektrisch vermogen zo'n 900 pk leveren', zegt Symonds in de Beyond The Grid-podcast. 'Met de auto van 2026 zullen we boven de duizend pk uitkomen, we willen meer vermogen via de elektromotor.'
Symonds verklaart dat er op dit moment nog geen sprake is van een turbo lag bij deze auto's, omdat ze een elektrische motor op de turbo hebben. De turbo lag is de tijd tussen het intrappen van het gaspedaal en het voelen van de kracht van de torque van een turbomotor. De vertraging komt voort uit de tijd die de motor nodig heeft om voldoende uitlaatdruk te creëren om de turbo te laten draaien en samengeperste inlaatlucht in de motor te pompen, en is het langst wanneer de motor zich in een situatie van laag toerental en laag belastingsniveau bevindt. 'Maar de turbo lag is ook niet meer zoals het vroeger was', zegt Symonds.
Tekst gaat verder onder de foto.
Naast de hybridemotor wordt ook het gewicht en de downforce besproken. In de afgelopen jaren is het downforceniveau van een F1-auto en het gewicht alleen maar toegenomen. Beide moeten in 2026 verminderd worden. 'De auto's zijn zo zwaar, omdat ze veel belasting te verduren krijgen, dus ze glijden een beetje meer', zegt de Brit. Door het verminderen van downforce komt er iets meer nadruk op de coureurs te liggen. 'En zij zijn de helden. Dat is dus belangrijk. Zij zijn de superhelden die we in de schijnwerpers willen zetten. Wat dat betreft zijn we dus een goede richting ingeslagen', aldus de technisch directeur.
Budgetplafond verdient meer lof volgens Symonds
Er wordt verwacht dat de 2026-reglementen gaan bijdragen aan positieve ontwikkeling op het gebied van de actie op de baan. Zo moet het de teams weer wat dichter bij elkaar brengen, en kan het wellicht het einde betekenen van de dominantie van Red Bull. Symonds vindt echter dat het budgetplafond ook al voor veel positieve ontwikkelingen heeft gezorgd. 'We praten veel over de 2022-auto en hoe deze het racen heeft verbeterd, maar het budgetplafond krijgt niet echt de lof die het verdient, want dit is fundamenteel voor de toekomst van de Formule 1', zegt Symonds.
Hij gebruikt Williams als voorbeeld, waar hij van 2013 tot en met 2016 werkzaam was. 'We hadden een zeer klein budget. Niet lang nadat ik Williams had verlaten was het budget niet zo klein meer', zegt hij. 'Ze moesten het team verkopen en ze waren niet de enigen, want meer teams hadden moeite met overleven. In zeven jaar tijd zijn we erin geslaagd om de waarde van de teams te laten stijgen naar een half miljard dollar. Dat is zeer indrukwekkend', gaat Symonds verder. 'En dat dankzij het budgetplafond. De fabrikanten zeggen nu: we krijgen interessante technologie, en niet voor een belachelijke prijs. We hoeven er geen honderden miljoen dollars in te pompen, maar we kunnen de aspecten benutten die voor ons relevant zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties