Pirelli-topman Mario Isola geeft aan dat de bandenleverancier van de koningsklasse een voorkeur heeft om 18-inch banden te blijven maken voor de teams. De Formule 1 besprak de mogelijkheden om over te stappen naar een 16-inch band, maar dat kan oververhittingsproblemen met zich mee brengen.
De kleinere velgmaat werd overwogen als onderdeel van voortdurende inspanningen van de FIA om het totale gewicht van de auto's van 2026 te verminderen. De verandering werd echter tegengewerkt door Pirelli, zowel om praktische redenen als vanwege de mogelijke impact op marketing. F1 stapte in 2022 over van dertien naar achttien inch, en terug naar een kleinere maat wordt gezien als een stap achteruit betreffende het imago van de sport.
Een nieuwe maat zou ook grote veranderingen vereisen in het productieproces van Pirelli, die op tijd moeten worden uitgevoerd om een volledig testprogramma te lanceren met de F1-bolides in 2025. 'We zijn dicht bij de definitieve versie van de maten', vertelt Pirelli-topman Mario Isola aan Autosport. 'Natuurlijk moet je bij het ontwerpen van het wiel rekening houden met het hele pakket: remmen, wiel, ophanging, band. Maar, ik geloof dat we dicht bij de definitieve maten zijn', legt de Italiaan uit. 'We moeten veranderen omdat de nieuwe auto anders is, en in ieder geval moeten we een kleinere band ontwerpen.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Volgens Isola wordt er nu gediscussieerd over de 16 en 18-inch banden. De voorkeur van Pirelli gaat in ieder geval uit naar de 18-inch banden. 'Ik geloof dan ook dat er geldige redenen zijn om bij de 18-inch te blijven, met kleinere banden, maar toch dezelfde velg', zegt Isola. 'Dat is waar we over discussiëren, gewoon een iets kleinere diameter, een iets lager profiel en iets smallere band.'
'Kleinere band verhoogt risico op oververhitting'
De Pirelli-baas bagatelliseerde het waarschijnlijke gewichtsvoordeel van een overstap naar een kleinere band. 'Het element van gewicht speelt mee', geeft Isola aan. 'En dat heeft natuurlijk invloed op het hele pakket, en ook op de wielen. Het verschil tussen 16 en 18 inch en een smalle 18-inch band is niet enorm. Dus het gewichtselement is er', benadrukt de Italiaan. 'Maar het is niet het enige dat een rol speelt, ook de prestaties spelen een rol.'
Het overstappen naar een kleinere band brengt namelijk gevolgen met zich mee. 'Een kleinere band verhoogt het risico op oververhitting', verklaart de Pirelli-topman. 'Een kleinere diameter betekent dat je de warmte op een andere manier verspreidt. Er zijn dus veel elementen die belangrijk zijn als we een band willen ontwerpen die in lijn is met de verwachtingen van de coureurs. Voor prestaties is de 18-inch beter dan de 16-inch', aldus Isola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties