copy of mclaren mcl38 2024jpg Analyse
Analyse

Bescheiden updatepakket van Red Bull in Suzuka toonde bijzondere aanpassingen aan onder andere de remmen

copy of mclaren mcl38 2024jpg

Red Bull Racing kwam in Japan aan met een bescheiden updatepakketje, met de nadruk op pakketje. Toch hadden de subtiele wijzigingen grote gevolgen. In combinatie met Max Verstappen achter het stuur en drie trainingen aan finetuning wist de viervoudig wereldkampioen de Grand Prix van Japan te winnen. Een opmerkelijke, kleine wijziging aan de remmen zorgde er mogelijk voor dat het goed ging met de banden. F1Maximaal.nl duikt erin.

We hebben het al vaker gezien bij Red Bull: de kleinste update zorgt voor de grootste wonderen. Op vrijdag was de Oostenrijkse renstal niet tevreden over de RB21. De bolide kampte opnieuw met onderstuur en overstuur, de langzame bochten gingen niet soepel en met sommige snelle bochten, zoals bocht 9, had de auto ook veel moeite. Het programma van de trainingen moest daardoor op de schop.

Verstappen verreed op vrijdag geen long runs, maar deed dat op zaterdag op de harde band. Hij reed een paar rondjes, ging naar binnen om wat aanpassingen door te laten voeren, en ging daarna weer naar buiten om die afstellingen te testen. De Nederlander was sceptisch, maar op zaterdagmiddag kwam hij als een duveltje uit een doosje. De auto is dan ook binnenstebuiten gekeerd om alle performance eruit te kunnen persen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

updates red bull jpn 2025
De updates van Red Bull voor Japan. (Bron: FIA)

De teams geven voorafgaand aan het raceweekend altijd door welke updates ze hebben doorgevoerd. Red Bull kwam met deze drie: de motorkap is aangepakt, de achterkant van de auto heeft een grotere exit duct gekregen, en de wishbones van de ophanging aan de achterkant hebben een subtiele wijziging gekregen. McLaren, Ferrari en Mercedes hebben geen updates doorgevoerd voor de Grand Prix van Japan.

Motorkap en koeluitlaat aerodynamisch verbeterd

De eerste update op het lijstje omvat de ontwikkeling aan de motorkap en de koeluitlaat en een vergrote uitlaatopening bij de remmen achter. De coke bottle, waar warme lucht uitstroomt, is veranderd van vorm. Dit is gedaan om het verlies aan efficiëntie bij de bovenste en onderste achtervleugel (de beam wing) te verminderen en zo meer koeling mogelijk te maken. Deze update is met het oog op de komende races doorgevoerd. Het zal warm zijn in Bahrein, Jeddah en Miami.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bescheiden updatepakket van Red Bull in Suzuka toonde bijzondere aanpassingen aan onder andere de remmen
Een vergrote koeluitlaat voor de RB21 in Japan en een groter exit duct bij de remmen.

Elke auto heeft een centrale uitlaat die aangevuld kan worden met openingen aan de zijkant, indien dat nodig is. 'De lucht die van het bovenste deel van de carrosserie komt, mengt zich met de lucht die door de uitlaatopening naar buiten komt', legde hoofd-ingenieur Paul Monaghan uit. 'Als we het goed doen, dan komt de koeluitlaat met de minste invloed op de prestaties van de achtervleugel uit onder de hoofdvleugel en boven de beam wing. De lucht gaat dan door de opening zonder problemen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bescheiden updatepakket van Red Bull in Suzuka toonde bijzondere aanpassingen aan onder andere de remmen
Bescheiden updatepakket van Red Bull in Suzuka toonde bijzondere aanpassingen aan onder andere de remmen
De motorkap van de RB21 in China (boven) en die in Japan (onder) zien er duidelijk verschillend uit. 

Subtiele wijziging aan de wishbones

Naast twee 'grote' wijzigingen heeft Red Bull ook een klein deeltje aangepast. Ze omschrijven het als een 'lichte aanpassing aan de afdekking van de onderste draagarm en de stroomlijn naar de carrosserie bij het achterwiel'. De pauze tussen de Grands Prix van Japan en China gaf de mogelijkheid om deze aanpassing te doen, en sluit volgens Red Bull nu beter aan op de stroomlijnkap richting de remkoeling.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bescheiden updatepakket van Red Bull in Suzuka toonde bijzondere aanpassingen aan onder andere de remmen
Het verschil is bijna niet te zien, maar is toch echt wel aanwezig.

Dit is een kleine aerodynamische verbetering aan de wishbone van de achterwielophanging. Ze hebben de afdekking van die wishbone iets verbeterd om de lucht er vloeiender langs te laten stromen. Dit zorgt voor een betere remkoeling, omdat de lucht beter naar de remmen wordt geleid. Zo'n subtiele aanpassing kan ook drag verminderen en zelfs voor een beetje meer downforce op dat specifieke deel van de auto zorgen. Red Bull spreekt daarom ook van een update die invloed heeft op de local load.

Priegelwerk bij de remmen 

De upgrade aan de luchtinlaat voor de koeling van de achterremmen is wat beter te zien als er flink wordt ingezoomd en als de banden niet onder de auto zitten. Het nieuwe toegevoegde deel lijkt te zijn bedoeld om de temperaturen beter te regelen, maar lijkt eerder een aerodynamische functie te hebben. Wat de technische tekenaar Ohad Bark opviel, waren de interne koelingskanalen en het intensieve gebruik van metalen materialen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

copy of mclaren mcl38 2024jpg
De achterremmen van de RB21. Foto in cirkel rechtsboven van tekenaar Ohad Bark

Dit deel van de auto kent een grote diversiteit aan materiaalkeuzes, die vaak afhankelijk zijn van het concept van elk team om de warmteoverdracht van de remmen te beheren. De warmteoverdracht van de remmen verwijst naar hoe de hitte die vrijkomt bij het remmen wordt afgevoerd of verspreid, zodat de remmen niet oververhit raken en goed blijven werken.

Als het afvoeren van warmte niet efficiënt verloopt, kunnen de banden of de wielophanging ook te heet worden. Zo'n ontwikkeling is negatief voor de grip van de auto. Teams moeten met zulke onderdelen de balans vinden tussen koeling en aerodynamica. Meer koeling betekent grotere openingen, maar minder aerodynamica. Minder koeling betekent een strakker pakket, minder kans op drag, maar meer risico op oververhitting.

Het lijkt erop dat bovenstaande upgrade aan de remmen iets structureels is, en dat Red Bull op dat gebied dus performance heeft gevonden. Het ging met de bandenslijtage in Japan immers wel goed, al had ieder team weinig last van bandenslijtage op Suzuka. Door de luchtstromen en interne koelkanalen slimmer te sturen, zoals Red Bull nu doet, houden ze de hitte weg van de banden, wat zorgt voor constantere bandentemperaturen en minder blistering.

Wat betekenen deze upgrades voor Bahrein?

Gaat dit updatepakket het wondermiddel zijn voor Red Bull in Bahrein? Die kans is klein, en dat denkt Verstappen zelf ook. Bahrein is een heel ander circuit dan Suzuka en is van nature zwaar voor de banden gezien meerdere, harde remzones en relatief hoge lateral load (zijwaartse belasting). De upgrades zullen wel helpen in de warmte en in de lange bochten, maar de Red Bull heeft nog steeds moeite met draaien in langzame bochten.

Suzuka is een technischer circuit met bochten die iets minder belastend zijn voor de banden. Bahrein is daarentegen een high-degradation track, waar McLaren haar sterkte weer kan benutten. De verbeterde achterremkoeling kunnen helpen met het efficiënt geleiden van de luchtstromen, wat bijdraagt aan het behoud van grip en het beheersen van de bandentemperaturen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws