Toto Wolff verzekert dat het nieuwe vleugelelement van Mercedes helemaal legaal is. De teambaas van de Duitse renstal weet dat het team continu heeft gesproken met de FIA en dat het ontwerp is goedgekeurd. Desondanks denkt Pat Symonds, de technisch directeur van het bestuursorgaan, dat het onderdeel nog onderwerp van discussie kan worden.
Op woensdag waren er wat vraagtekens over het ontwerp van de voorvleugel van Mercedes. Dat komt vanwege de aanwezigheid van een minuscule flap die het bovenste deel van de vleugel verbindt met de neus. Losgekoppelde vleugelelementen werden verboden door de FIA om ervoor te zorgen dat close racing bevorderd werd. Het vleugelelement van Mercedes duwt de turbulente lucht naar buiten, waardoor er mogelijk te veel vuile lucht wordt gegenereerd.
Hierdoor zou een auto die achter Lewis Hamilton of George Russell rijdt, de Mercedes-bolide lastiger kunnen volgen. Dat zou dus haaks staan op de reglementen in de Formule 1. De FIA heeft het onderdeel voorlopig wel goedgekeurd. 'Wat op de auto is gezet, volgt altijd na overleg met de FIA, gedurende het hele proces', wordt Wolff geciteerd door Sky Sports. 'Dat is een lang proces en een lange dialoog die plaatsvinden gedurende de winter. Dus ik denk dat we op een goede plek zitten.'
Symonds wil eerste races afwachten
Symonds, de technisch directeur van de FIA, maakte gedurende de eerste testdag een rondje door de paddock en raakte in gesprek met Ted Kravitz. De Brit reageerde op alle auto's, waaronder die van Mercedes. De vleugel blijft waarschijnlijk onderwerp van discussie. 'Het is binnen de regels, het is binnen de letter van de wet, daar bestaat absoluut geen twijfel over', zei Symonds bij F1TV. 'Is het iets dat we willen? Ik weet het niet, dat is misschien iets meer een onderwerp van discussie. Maar ik denk dat we echt moeten weten hoe sterk het effect is.'
Mocht het trucje van Mercedes goed werken, dan kunnen andere teams het natuurlijk proberen over te nemen. De andere renstallen hebben ook de optie om te klagen bij de FIA. Mocht dat gebeuren dan zal het bestuursorgaan opnieuw gaan kijken naar het onderdeel van de W15. 'Het is meer een kwestie van wat goed is voor de sport dan wat goed is voor Mercedes, wat goed is voor Red Bull. Alles wat afbreuk doet aan het vermogen om dicht bij elkaar te racen, is in mijn ogen slecht', aldus Symonds.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement bij Viaplay af, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties