Pat Symonds, technisch directeur van de Formule 1, heeft de kritiek van Red Bull Racing-teambaas Christian Horner en wereldkampioen Max Verstappen naast zich neergelegd. Volgens de Brit is het 2026-reglement lang niet zo slecht als Verstappen doet voorkomen. Symonds meent dat de Formule 1 zelf veel verder is dan bij Red Bull en Verstappen momenteel het geval is.
De afgelopen dagen is er veel gesproken over de 2026-auto's, waarbij vooral Red Bull zich kritisch heeft getoond. Hoewel Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur de zorgen van Horner en Verstappen deelt, vermoedt Mercedes-teambaas Toto Wolff dat het Oostenrijkse team een regelwijziging wil forceren om daar zelf voordeel uit te halen. Wolff weigert dan ook om zich achter de woorden van Horner en Verstappen te scharen.
In 2026 komt er onder meer een nieuw motorreglement, waarbij de afhankelijkheid van de elektrische componenten groter wordt, en het belang van de verbrandingsmotor juist kleiner wordt. Daarnaast denkt de Formule 1 aan het opnieuw introduceren van actieve aerodynamica, en zou het tactische rijden een grotere rol kunnen gaan spelen. Horner vreest dat dit kan leiden tot het terugschakelen op de rechte stukken, met Formule E-taferelen als gevolg.
De Formule 1 heeft nu in persoon van Pat Symonds gereageerd. De Brit, die na het crash-schandaal in Singapore in 2008 oorspronkelijk nog levenslang verbannen werd uit de Formule 1-paddock, is nu werkzaam bij de Formule 1 zelf als technisch directeur. 'Teams hebben een groot deel van hun budget gespendeerd aan alarmbellen', zo vindt Symonds de zorgen van de teams voorbarig. 'Voor 2022 hadden we hetzelfde: toen zei ook iedereen dat het niet zou gaan werken. De verandering voor 2026 is niet groter dan die in 2022', zegt Symonds in een interview met Motorsport. 'Ja, er komen actieve onderdelen aan, maar actieve aerodynamica is geen magie, en zo wordt het nu wel gepresenteerd. Ik heb er best veel vertrouwen in. Onze doelstellingen om de luchtweerstand te verminderen zijn ambities, maar ons team werkt er keihard aan. Ik denk dat het mogelijk is.'
Opmerkingen Verstappen weggelachen
Symonds reageerde ook nog specifiek op het commentaar van Verstappen, die aangaf dat de sport de verkeerde kant opgaat. 'Over de alarmbellen van teams en de opmerkingen van Max Verstappen, die er in de simulator al mee heeft gereden, kan ik zeggen: hij heeft niet gereden met wat het uiteindelijk gaat worden. Dat weet ik zeker, want wij lopen al maanden voor op waar zij nu zijn', meent Symonds te weten.
'Het belangrijkste voor het 2026-reglement is niet de aerodynamica, maar het managen van de beschikbare energie', zo stipt Symonds juist een zorgpunt van Horner aan. 'We moesten natuurlijk een motorreglement opzetten en daarin moesten we ook alvast wat getallen over energiemanagement noemen. Wij wisten zelf ook wel dat die cijfers heel voorbarig waren en dat die niet zouden werken. We moesten onze cijfers en doelen nog verder ontwikkelen. Wat we op dat vlak in de voorbije negen maanden hebben gedaan, heeft echt een verschil gemaakt', aldus Symonds.
Topsnelheid niet meer aan het einde van het rechte stuk behaald
'Als je nu simulaties doet met onze getallen, dan ziet de 2026-auto er niet zo verschrikkelijk meer uit vergeleken met de 2023-auto', zegt de niet geheel objectieve technisch directeur van Formula 1. 'Alle dingen waar over nu over gesproken wordt, zoals dat de topsnelheid al halverwege het rechte stuk behaald zou worden, klopt nu al niet meer. Je moet natuurlijk wel in gedachten houden dat deze auto's hun topsnelheid niet meer aan het eind van de rechte stukken halen, maar wat gezegd wordt over het terugschakelen op rechte stukken is gewoon niet waar', zo lijkt het betoog van Symonds niet erg hoopgevend. 'Eén van onze doelen voor 2026 is juist om van de DRS-trein af te komen.' Dat lijkt in ieder geval te gaan lukken als de coureurs hun topsnelheid niet meer aan het einde van het rechte stuk halen, en inhalen dus eerder een tactische keuze wordt dan een actie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties