Naast een paar belangrijke en opvallende rijderswissels voorafgaand aan het 2025-seizoen, verandert ook het een en het ander in het management van meerdere teams. Zo raakt Red Bull Racing Jonathan Wheatley kwijt aan Kick Sauber, en neemt ook iemand anders het stokje over van Mike Krack bij Aston Martin. Ondertussen staan andere teambazen, zoals Christian Horner en Toto Wolff al een lange tijd aan het roer van hun teams.
Inmiddels zijn er dan ook nog maar twee teambazen over van de periode vóór de start van het hybride-tijdperk. Horner en Wolff noemen zichzelf dan ook wel 'de dinosauriërs van de paddock', want inderdaad, beiden zitten al langer dan tien jaar op de tronen van hun teams. Horner was al bij Red Bull vanaf het begin der tijden, en Wolff voegde zich in 2013 bij Mercedes. In een rap tempo werden zij de titanen onder de goden aan het roer van de renstallen die deelnemen aan de Formule 1.
Waar het rijderscarrousel voorafgaand aan het 2024-seizoen een beetje stil leek te staan, met hier en daar een verandering bij de teams onderaan de grid, zoals bij Williams en Sauber, werden sommige teambazen na slechts een jaartje al vervangen. Zo was Jost Capito ook niet heel lang de baas van Williams nadat de familie van Frank Williams de renstal uit Grove moest verkopen, en bleef Andreas Seidl ook niet lang aan als teambaas.
Teambazenlandschap wordt steeds complexer
De reden waarom Horner zichzelf en rivaal Wolff 'dinosauriërs' noemde, is dat hun langdurige aanwezigheid ook laat zien dat ze nog steeds met de 'trekjes van vroeger' een team aansturen. De twee heren zijn immers niet voor niets nog steeds aanwezig bij hun teams. Het hybride-tijdperk heeft niet alleen een technologische revolutie teweeggebracht, maar ook een verandering in de managementstijl binnen de koningsklasse.
Waar het management tussen 2005, het jaar waarin Red Bull werd opgericht, en 2014, draaide om een direct en soms bijna autoritaire aanpak, zoals zichtbaar bij bekende namen als Ron Dennis en Flavio Briatore, is het moderne teambazenlandschap veel complexer geworden. Tegenwoordig wordt van de teambazen verwacht dat ze niet alleen prestaties op het circuit leveren, maar ook brede belangen van hun team behartigen, zoals sponsors aantrekken, mediacampagnes leiden en een stevige stem hebben in politieke discussies binnen de sport.
Horner en Wolff hebben bewezen hier duidelijk goed in te zijn, terwijl nieuwere teambazen zich nog moeten bewijzen in deze rol. Het 2024-seizoen, waarin McLaren een gigantische opmars liet zien en uiteindelijk het constructeurskampioenschap won, was daardoor ook een behoorlijk jaar voor Andrea Stella, die vanaf 2023 actief is bij McLaren als teambaas. Het feit dat de Italiaan heeft bijgedragen aan het succes van McLaren in 2024, zal hem direct een stap dichter bij het kringetje van de teambazen van de topteams brengen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Team | Teambaas | Aanstellingsjaar |
---|---|---|
Red Bull Racing | Christian Horner | 2005 |
Mercedes | Toto Wolff | 2013 |
Ferrari | Frédéric Vasseur | 2023 |
McLaren | Andrea Stella | 2023 |
Williams | James Vowles | 2023 |
Racing Bulls | Laurent Mekies | 2024 |
Haas | Ayao Komatsu | 2024 |
Alpine | Oliver Oakes | 2024 |
Kick Sauber | Mattia Binotto/ Jonathan Wheatley | 2025 |
Aston Martin | Andy Cowell | 2025 |
Voegen Stella, Vasseur en Vowles zich langzaam bij de oude garde?
Waar er bij Red Bull en Mercedes al jaren een vast gezicht aan het roer staat, is er recent veel veranderd bij McLaren, Ferrari en Williams. McLaren nam voorafgaand aan het 2023-seizoen afscheid van Andreas Seidl, waardoor CEO Zak Brown en Stella het nieuwe duo vormden van de Britse renstal. Bij Ferrari was er sprake van een lange chaotische periode, waarin Mattia Binotto het van Maurizio Arrivabene overnam, om na slechts een paar jaren al te worden vervangen door Frédéric Vasseur.
Dat bleek een welkome verandering voor de Italiaanse renstal, die, nadat Vasseur de teugels strakker aantrok, weer eens kans maakte op het winnen van de constructeurstitel. Vasseur is tevens verantwoordelijk voor het aantrekken van Lewis Hamilton, waardoor Maranello bruist van de hoop dat die grote bokaal toch weer een keertje wordt gewonnen door de Scuderia. Het lijkt erop dat Vasseur en Stella beiden grote prestaties hebben laten zien om goede stappen in de Horner- en Wolff-richting te zetten, om ook onderdeel te worden van die titanen onder de teambazen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Buiten de topteams is het opmerkelijk te noemen dat James Vowles de langszittende teambaas is. Vowles, een voormalig Mercedes-kopstuk, werd voorafgaand aan het 2023-seizoen aangesteld als teambaas om Capito te vervangen, en is inmiddels al twee jaar het gezicht van de Britse renstal. Het is Vowles gelukt om een grote naam binnen te halen voor het 2025-seizoen: Carlos Sainz. Om dezelfde status te bereiken als een Horner of een Wolff, moet Vowles het nog even volhouden, maar de stappen in de goede richting worden duidelijk gezet.
Alpine aapt het Marko-Horner-beleid na met Oakes en Briatore
Als er een team op de grid is dat een teambaas als Horner, Wolff of een ander figuur met een behoorlijke status nodig heeft, is het Alpine. Het donderde en bliksemde voortdurend achter de schermen en dat beperkte zich niet tot slechts het management van het team, maar gold ook voor de toplaag in het hoofdkwartier. CEO Laurent Rossi moest het veld ruimen, het team verloor Alain Prost als adviseur, en Alan Permane en Otmar Szafnauer stonden ook binnen de kortste keren op straat. Het team zat daarnaast met twee rijders die niet met elkaar door een deur konden, een slechte auto en de zorgen over een motordeal.
Briatore keerde halverwege het 2024-seizoen terug op de grid, ditmaal als adviseur van de Franse renstal, en regeerde direct met een ijzeren vuist. Er werd een andere teambaas aangesteld, Oliver Oakes, met wie hij nu een soort Marko-Horner-beleid probeert op te stellen. Het contract van Esteban Ocon werd niet verlengd, en hij moest het laatste weekend van het jaar afstaan aan Jack Doohan, omdat hij anders niet deel mocht nemen aan de testdag na het seizoen van Haas, zijn nieuwe werkgever. Het feit dat er nog roddels rondgaan dat Doohan vijf races krijgt om zich te bewijzen en anders Franco Colapinto de kans krijgt, laat zien dat de besluiteloosheid nog niet helemaal weg is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voormalig Mercedes-kopstuk Cowell aast op Verstappen met Aston Martin, Sauber gaat verder met Wheatley
De teams die dan overblijven zijn Aston Martin, Haas en Sauber. De Britse renstal heeft een vrij kleurloos 2024-seizoen achter de rug en hoopt op een beter jaar in de aanloop naar de technische veranderingen. Het rijdersduo is inmiddels al een tijdje onveranderd gebleven, maar Krack heeft plaats moeten maken voor Andy Cowell, een voormalige topman van Mercedes, die de afgelopen zes maanden de CEO is geweest. Cowell gaat het 2025-seizoen in met zicht op de komst van Adrian Newey, die is overgestapt van Red Bull naar Aston Martin en vanaf maart aan de slag zal mogen gaan in Silverstone.
De geruchtenmolen draait overuren betreffende het verhaal dat rondgaat over de interesse in Max Verstappen en het astronomisch hoge bedrag dat Aston Martin bereid is om te betalen. Hetzelfde verhaal ging rond toen Newey vrijkwam. Lawrence Stroll, teameigenaar, deed er alles aan om de Britse ingenieur binnen te halen, en zal vermoedelijk ook niet snel opgeven als het gaat om het bemachtigen van Verstappens handtekening op wat papierwerk. Cowell zal direct een groot takenpakket krijgen, want de bolide moet in wel in staat zijn om kampioenschappen te winnen, als ze Verstappen ooit in een groene overall willen hijsen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Aston Martin zat een beetje vast in het middenveld, maar Haas boekte significante progressie na het ontslaan van Günther Steiner. Ayao Komatsu is sinds 2024 de teambaas van Haas en heeft het team naar P7 gekregen in het constructeurskampioenschap. Die paar punten die de Amerikaanse renstal heeft verzameld waren, ook op financieel gebied, vanzelfsprekend erg welkom. Sauber hoopt zich in 2025 en daarna te mengen in de strijd, wat de Zwitserse renstal mag gaan doen met Wheatley, die voorheen de sportief directeur was van Red Bull. Wheatley mag in mei beginnen, en dus zal Binotto de tijd tot dan overbruggen als teambaas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties