Ferrari is het Grand Prix-weekend sterk begonnen, het team was niet alleen snel in de vrije trainingen maar wist met Charles Leclerc ook beslag te leggen op poleposition. Ondanks de sterke vorm van het Italiaanse team denken de analisten bij Sky Sports dat Red Bull voor de race in het voordeel is.
Leclerc staat morgen op poleposition voor de Grand Prix van Australië op het vernieuwde circuit van Albert Park. De Monegask wist met een fantastische ronde het team van Red Bull te verslaan en zette zo zijn rode bolide op de eerste startrij naast die van Max Verstappen. Alhoewel Ferrari sterker lijkt, is er voldoende kans voor Red Bull om morgen de race te winnen, zo zegt Paul Di Resta.
Twee Red Bulls tegen één Ferrari
Omdat Carlos Sainz niet verder kwam dan een negende plek in het laatste deel van de kwalificatie, zal Leclerc het morgen in zijn ééntje moeten opnemen tegen de beide Red Bulls. De Spanjaard stond tijdens Q3 lange tijd in zijn garage wegens een kapotte starter en had daardoor te weinig baantijd voor een snelle ronde. Het levert Red Bull 'een strategisch voordeel op', zo zegt Herbert. 'Red Bull zal de kans schoon zien om het Ferrari morgen moeilijk te maken met de strategie, zij hebben immers twee auto's vooraan en kunnen zowel een undercut als een overcut proberen.'
Paul Di Resta sluit zich bij deze woorden aan: 'Het is altijd in je voordeel als je met meerdere auto's de strijd kan aangaan voor de koppositie. In dat opzicht is Red Bull in het voordeel voor de race, het is één tegen twee en dus zal het lastig worden voor Leclerc.' Verder verwachten de analisten dat de bandenslijtage niet heel hoog zal liggen op het circuit in Australië: 'De bandenslijtage ligt hier niet heel hoog en dus verwachten we een één-stopper', zegt Di Resta over het te verwachten aantal pitstops.
Verschil Red Bull en Ferrari een paar duizendsten
Volgens Karun Chandhok is het verschil tussen Red Bull en Ferrari minimaal. Tijdens zijn analyse op de zogenaamde Skypad ziet de oud-coureur een minimaal verschil in sectortijden. Bij het terugdraaien van de snelste ronden van Verstappen en Leclerc zegt de Indiër: 'Over de gehele ronde is het verschil minimaal. We zagen dit weekend dat het verschil tussen Red Bull en Ferrari over duizendsten ging, zo ook in de kwalificatie. Verstappen en Leclerc zijn enorm aan elkaar gewaagd als je hun snelste ronden vergelijkt. Alleen in de laatste sector waar we een aantal scherpere bochten hebben tot het rechte stuk zien we dat Leclerc misschien een tiende uitloopt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties