Silly season betreffende de F1-kalender op komst? Deze circuits moeten zich zorgen gaan maken Formule 1
Formule 1

Silly season betreffende de F1-kalender op komst? Deze circuits moeten zich zorgen gaan maken

Silly season betreffende de F1-kalender op komst? Deze circuits moeten zich zorgen gaan maken

Het nieuwe Formule 1-seizoen is nog niet eens begonnen of er wordt al gepraat over de aankomende kalenders. De Grand Prix van Madrid is onlangs toegevoegd en zal in 2026 voor het eerst gehouden worden. Op 28 januari heeft de Formule 1 ook een handelsmerk aangevraagd voor een race in Chicago. Wat betekent dat voor de huidige circuits?

In de laatste jaren is er behoorlijk aan de Formule 1-kalender gesleuteld. Voordat de kijkcijfers van de koningsklasse door het dak gingen en de sport nog niet zo populair was als nu, bestond de kalender uit zo'n negentien à twintig races en waren sprintraces iets voor de Formule 2. Voor 2021 was het wellicht niet te bedenken dat er in Las Vegas geracet zou worden, dat de coureurs door de straten van Jeddah zouden razen en dat er zes sprintevenementen aan de kalender zouden worden toegevoegd.

Elk land is inmiddels geïnteresseerd in het organiseren van een Grand Prix. Ook Zuid-Afrika, Jemen en meerdere staten hebben interesse getoond. Zo komen er steeds meer exotische plekken en stratenraces op de kalender te staan. Sommige fans leverden kritiek: de kalender is niet meer wat het was. Sommigen zijn bang dat de komst van andere, nieuwe races gevolgen gaan hebben voor de circuits die al jaren een plekje hebben op de kalender. Welke circuits zijn dat en tot wanneer hebben ze een contract om een Formule 1-race te organiseren?

Circuit Contractduur
Suzuka Eind 2024
Silverstone Eind 2024
Monza Eind 2025
Imola Eind 2025
Zandvoort Eind 2025
Autódromo Hermanos Rodríquez Eind 2025
Spa-Francorchamps Eind 2025
Monaco Eind 2025
Shanghai International Circuit Eind 2025
Las Vegas Street Circuit Eind 2025
Baku City Circuit Eind 2026
Circuit de Barcelona-Catalunya Eind 2026
Circuit Of The Americas Eind 2026
Marina Bay Street Circuit Eind 2028
Autódromo José Carlos Pace (Interlagos) Eind 2030
Jeddah Corniche Circuit Eind 2030
Yas Marina Circuit Eind 2030
Circuit Gilles Villeneuve Eind 2031
Miami International Autodrome Eind 2031
Lusail International Circuit Eind 2032
Hungaroring Eind 2032
Albert Park Eind 2035
Madrid Eind 2035
Bahrain International Circuit Eind 2036

Spa en Zandvoort worden mogelijk gerouleerd

Het contract van het circuit in de Belgische Ardennen staat al een tijdje onder druk en even leek het erop dat Spa-Francorchamps in 2024 niet op de kalender zou verschijnen, maar toch is het contract met twee jaar verlengd. In 2025 wordt er vermoedelijk gekeken naar een contractverlenging voor het historische circuit. Naast Spa staat ook Zandvoort tot en met 2025 op de kalender. Beide circuits willen graag verder na het 2025-seizoen, maar er is mogelijk geen plek voor allebei.

Tekst gaat verder onder de foto.

si202308271124 hires jpeg 24bit rgb
Zijn Zandvoort en Spa van de kalender te bedenken? (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Aan het einde van het 2023-seizoen werd een balletje opgegooid betreffende het rouleren van de twee circuits. Het ene jaar zou Zandvoort een Grand Prix organiseren, en het jaar erop Spa. Of dit daadwerkelijk gaat gebeuren, is nog niet bekend. De organisaties van beide Grands Prix halen in ieder geval alles uit de kast door elke editie die nog gaat komen zo groot mogelijk te maken. Zo was Zandvoort in 2023 een ontzettend groot feest, ondanks dat het weer niet echt meewerkte. Zandvoort maakte veel indruk op F1-CEO Stefano Domenicali, aangezien het circuit in het kikkerlandje erg duurzaam is en veel entertainment biedt.

Monza, Barcelona en Hongarije druk in de weer met renovaties

Doordat de Formule 1 steeds meer gaat eisen van de circuits, moeten sommige historische circuits hard aan de bak om hun faciliteiten te verbeteren om de modernere circuits bij te benen. Acht dagen na het ingaan van 2024 kondigde Monza aan dat het circuit 21 miljoen gaat stoppen in het aanpassen van The Temple of Speed naar de standaarden van de Formule 1 van vandaag. Monza heeft een plan om het Autodromo volledig te moderniseren, comfortabeler, veiliger en duurzamer te maken. Na de edities van 2022 en 2023 kreeg Monza op social media veel klachten dat de organisatie totaal niet goed verliep, en dat sommige fans zich niet veilig voelden. Het plan van het circuit wil dat dus voorkomen, en het wil ook voorkomen dat Monza na 2025 van de kalender verdwijnt.

Tekst gaat verder onder de tweet.

Monza gaat bezig met een moderniseringsplan. (Bron: Autodromo Nazionale Monza op X)

In Barcelona leken de alarmbellen te rinkelen zodra het nieuws van Madrid naar buiten kwam. Hoewel het Spaanse circuit niet zo'n groot moderniseringsplan heeft als Monza, gaat het wel haar control tower aanpakken en willen ze ook de conferentiekamers, de mediakamers en de hospitality-ruimtes verbouwen. Het circuit gaat ook bezig om nieuwe ruimtes te creëeren voor business and social events. Voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje 2023 paste Barcelona de layout van het circuit een beetje aan, door de chicane in bocht 1 te verwijderen. Hier waren de coureurs positief over.

Naast Monza en Barcelona is ook de Hungaroring bezig. Op haar officiële kanalen liet het circuit al zien dat het stuk grond waarop de hospitalities van de teams altijd staan is uitgegraven. Tijdens het Grand Prix-weekend van 2023 werd de contractverlenging van de Hungaroring bekendgemaakt, en de organisatoren kunnen mogelijk nog vijf jaar verlenging erbij krijgen als het circuit moderniseert. Dat zou betekenen dat ze het langste contract in de geschiedenis van de F1 krijgen. Momenteel heeft Bahrein het langste contract in handen, aangezien het circuit in het Midden-Oosten is vastgelegd tot het einde van 2036.

Tekst gaat verder onder de foto.

Silly season betreffende de F1-kalender op komst? Deze circuits moeten zich zorgen gaan maken
De Hungaroring aast op een contract tot en met 2037. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Komst van New York, of toch Chicago?

De drie eerder genoemde circuits zijn dus druk aan het werk om te voorkomen dat ze buiten de boot vallen als de toekomstige kalender in elkaar wordt gezet. Fans hebben laten weten dat ze niet graag zien dat de historische circuits van de kalender verdwijnen, en nu vragen ze zich af of de Formule 1-top wel luistert. Eerder in januari werd de komst van de Grand Prix van Madrid al aangekondigd, en op 28 januari vroeg F1 een handelsmerk aan voor de Grand Prix van Chicago. Eerder vonden er ook discussies plaats over een Grand Prix in New York.

Kortom, Liberty Media en de FOM lijken alleen maar te kijken naar nieuwe, exotische bestemmingen, terwijl ze genoeg bestemmingen tot hun beschikking hebben waar niets of een klein beetje aan gedaan hoeft te worden. Na 2025 lopen een aantal contracten af, en als die niet worden verlengd, lijkt het erop dat er niet alleen een silly season plaats gaat vinden met de coureurs, maar ook met de circuits op de kalender. Domenicali heeft in ieder geval nog even tijd om zich hierover te buigen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws