Max Verstappen werd voor het vierde seizoen op rij wereldkampioen, maar dit jaar ging het niet zonder slag of stoot. De Nederlander moest hard werken voor zijn titel, omdat de concurrentie er kort op zat. Red Bull Racing beschikte een groot gedeelte van het jaar niet over de snelste auto, maar toch kon de Limburger er de titel mee veroveren. Michael Schmidt maakte de balans op van afgelopen jaar, waarin hij Verstappen zag excelleren.
Verstappen won uiteindelijk negen races, maar volgens Schmidt was het McLaren dat de snelste auto had voor een groot deel van het jaar. 'Zij zijn terecht kampioen geworden. Met een upgrade in Miami hebben ze alles op zijn kop gezet. Daarvoor waren ze de vierde snelste auto, en daarna de snelste. Ze waren vrij constant, al hadden ze hier en daar een zwakker moment op sommige circuits. Maar eigenlijk was McLaren al het snelste team. Misschien was het een beetje teleurstellend dat ze er te weinig uithaalden. Als je alleen al naar het begin van het seizoen kijkt: Norris had na de eerste vijf races een achterstand van 58 punten', stelt de journalist.
'Aan het einde was de achterstand nog steeds zo groot. Dat mag natuurlijk niet gebeuren met de beste auto. Je kunt dat niet alleen bij Norris neerleggen', vervolgt Schmidt in de podcast van Auto, Motor und Sport. 'Ook McLaren was daar deels verantwoordelijk voor met slechte strategieën. Maar ze moesten het winnen eerst weer leren. Het laatste kampioenschap was in 1998, en sinds 2012 hadden ze eigenlijk niets meer gewonnen. De overwinning in Monza met Ricciardo was een uitzondering, maar meer dan tien jaar lang hadden ze niet gewonnen', aldus Schmidt.
Red Bull moest profiteren van falend McLaren
Red Bull moest daarop inspelen. 'Daar heeft Red Bull van kunnen profiteren. Ze bewandelden precies de tegenovergestelde weg. Vanaf Imola ging het eigenlijk alleen nog maar bergafwaarts. Hoe meer ze probeerden om het probleem te vinden, hoe meer ze in dat doolhof verdwaalden. Pas na het dieptepunt in Monza hebben ze zich weer herpakt', stelt de journalist. 'Daarna konden ze weer leveren. De overwinning in Brazilië kwam puur door Verstappen in de regen', legt de Duitser uit.
'We moeten niet vergeten dat hij ook de sprint in Austin won, en in Qatar op een droge baan. Als ze de Red Bull in het juiste venster kregen, was hij weer goed. Vanaf Austin, waar ze min of meer met een oude vloer reden en die combineerden met enkele nieuwe onderdelen, ging het wat beter', legt Schmidt uit. Uiteindelijk was het dus genoeg voor Verstappen om zijn vierde titel binnen te halen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari eindigde ook boven Red Bull in het constructeurskampioenschap. Schmidt denkt dat de Italiaanse renstal de constructeurstitel zelf heeft weggegooid. 'Ze hadden alleen dat zomerdipje, en dat was fataal. Die zes races... Montréal had nog niets met de auto zelf te maken. Daar hebben ze het zelf weggegooid door slechte betrouwbaarheid en crashes in de race. Ze kwamen daar als favoriet aan op papier, maar gingen met nul punten naar huis', stelt de Duitser. 'Vanaf Barcelona kwam er een upgrade, maar ze merkten al snel dat er iets niet klopte. Die was goed, maar toen moesten ze de oude vloer weer terughalen.'
'Die hebben ze nog wat aangepast en zo reden ze vier races lang met een compromis. In die zes races verloren ze 89 punten op McLaren en toch zaten ze aan het einde nog behoorlijk dichtbij', aldus Schmidt. 'Als dat niet was gebeurd, dan was Ferrari waarschijnlijk wereldkampioen geworden. Ferrari zal nog lang nadenken over wat ze in de zomer verkeerd hebben gedaan', concludeert de journalist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties