Control engineer Michael Manning heeft aangegeven dat het tijd voor hem is om een nieuwe uitdaging te zoeken. De Ier was onderdeel van een groep van vier vaste ingenieurs van Max Verstappen. Manning en Verstappen werken al sinds 2016 samen. Hij zal collega's Gianpiero Lambiase, Tom Hart en David Mart dus verlaten, zo meldt De Telegraaf.
Manning is een lange tijd onderdeel geweest van een vaste groep engineers van Verstappen en is de man die verantwoordelijk was voor de software op de auto die alles controleert wat beweegt, met uitzondering van de krachtbron. Dat zijn natuurlijk heel wat onderdelen, inclusief de knoppen die Verstappen in kan drukken op zijn stuur. Manning stond over het algemeen bekend als de man die ervoor zorgde dat Verstappens starts beter werden nadat de Nederlander in 2023 een reeks slechtere starts kende.
Manning werkte onder andere samen met de race-ingenieur van Verstappen, Lambiase. Volgens De Telegraaf heeft hij aan zijn werkgever laten weten dat hij op zoek is naar een nieuwe uitdaging, wat een andere, grotere functie zal worden. De Ierse ingenieur werkt al samen met Verstappen sinds zijn komst bij Red Bull Racing halverwege het 2016-seizoen. Het beeld in de garage zal dus vanaf 2025 iets veranderen. Manning heeft intern aangegeven dat hij niet meer bij alle races aanwezig zal zijn, en er wordt gekeken naar een andere functie voor hem.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vervanger nog niet bekend
Het lijkt er dus wel op dat Manning werkzaam zal blijven binnen de organisatie, afhankelijk van de functies die beschikbaar zijn voor hem, maar hij zal sowieso geen onderdeel meer uitmaken van het vaste groepje ingenieurs aan Verstappens kant van de garage. Manning werkt al sinds 2011 bij Red Bull en werkte voorafgaand aan Verstappen samen met de andere viervoudig wereldkampioen van de Oostenrijkse renstal: Sebastian Vettel. Het is nog niet bekend wie Mannings taken over gaat nemen.
Hoewel deze verandering vermoedelijk klein is, is er aardig wat gebeurd met het personeelsbestand van Red Bull. Zo zijn Jonathan Wheatley en Adrian Newey al vertrokken, zal performance engineer Will Courtenay in 2026 bij McLaren aan de slag gaan, en zal Manning dus ook een andere functie krijgen. Teambaas Christian Horner maakte zich er niet druk om, hij denkt dat het vooral de namen zijn van de mensen die vertrekken, en dat die afschrikken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Manning genoot van samenwerking met Verstappen
Wat Manning ook zal gaan doen binnen Red Bull, de Ierse ingenieur heeft genoten van de samenwerking met Verstappen. Eerder dit jaar sprak hij erg lovend over de viervoudig wereldkampioen. 'De kennis die Max van de auto heeft en hoe een bolide werkt, is buitengewoon', zei Manning. 'Hij is ook erg precies in zijn feedback aan het team en is zeer efficiënt als het gaat om het uitleggen van de problemen die hij ervaart. Ik geniet zelf ook van de Nederlandse aanpak: no bullshit, en gewoon zeggen waar het op staat. Als engineer is dat fijn, want je wil gewoon de feiten horen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties