George Russell denkt dat sommige teams met een beetje pech misschien wel vier pitstops moeten maken tijdens de race in het koude Las Vegas. Het is volgens de Mercedes-coureur namelijk lastig om de banden in het juiste werkvenster te houden en het zal voor de Formule 1-teams een behoorlijke uitdaging worden om het aantal bezoekjes in de pitstraat te beperken.
Na een lange pauze tussen de gestaakte eerste sessie en de start van VT2 stond Russell te popelen om het circuit van Las Vegas eindelijk echt aan de tand te kunnen voelen en de Brit was onder de indruk van de snelle baan in de gokhoofdstad. 'Het is geweldig om hier te rijden. Het is natuurlijk een ontzettend snel circuit, met waarschijnlijk ook de hoogste topsnelheden van het seizoen', vertelt Russell bij Sky Sports. 'En natuurlijk is racen in de nacht ook spectaculair.'
Russell heeft meerdere dingen kunnen proberen en hij denkt dat het een interessant weekend zal worden. De banden zullen zoals wel vaker een belangrijke rol gaan spelen, maar in de kou van Las Vegas is dat misschien enigszins verrassend te noemen. 'Het merendeel van de sessie stond in het teken van de banden in het juiste venster krijgen en van oprullen van de banden zoveel mogelijk tegen te gaan. Ik denk dat iedereen daar aanstaande zaterdag last van zal hebben', zegt de enkelvoudig GP-winnaar.
Mocht je in staat zijn om de sweet spot van de banden te vinden, dan zou je daar volgens Russell wel eens flink profijt van kunnen hebben. 'Zoals we weten, is het altijd ontzettend moeilijk om de banden op de juiste temperatuur te krijgen. Maar dit weekend hebben we te maken met een situatie waarin we ons nog niet eerder hebben bevonden. Als je de banden in het juiste venster kan houden met deze koude temperaturen, dan denk ik dat je het hier makkelijk met één stop afkan in de race. Maar als de banden aan het slijten zijn, dan moet je mogelijk wel drie of vier pitstops maken. We moeten ervoor zorgen dat we dat niet hoeven te doen.'
Elke ronde is anders
Fernando Alonso stelde voorafgaand aan het weekend dat iedere ronde weer anders zou zijn met het constant veranderende gripniveau. Russell bevestigt het verhaal van de Spanjaard. 'Het circuit evolueert elke ronde, dus de eerste ronden voelden aan alsof je rijdt op ijs. Er was geen grip, je kon het vuil en het stof duidelijk zien. Dus in elke ronde die je rijdt, leer je weer. Het gaat steeds sneller, de baan wordt sneller en je rempunten veranderen steeds', aldus Russell.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties