Mercedes presteert meestal beter op de bochtigere circuits, en dus reisde het niet al te optimistisch af naar The Temple of Speed in Monza. Na de vrijdag lijkt Mercedes ook nog wat tekort te komen op teams als Red Bull Racing en Ferrari, maar George Russell geeft aan dat het gevoel alleen op de zachtere banden nog een beetje ontbreekt.
In Hongarije werd ook gebruikgemaakt van de Alternative Tyre Allocation en toen legde Mercedes de focus ook al op de zaterdag en de zondag. Lewis Hamilton en Russell waren destijds niet terug te vinden bij de eerste vijftien in de uitslag van de vrijdagmiddagtraining. Een dag later pakte Hamilton poleposition, en dus lijkt het te vroeg om Mercedes nu al af te schrijven. Russell was op de vrijdag in Italië met een vijfde en een negende tijd tweemaal de snelste Mercedes-coureur.
'Het is geweldig om weer terug te zijn in Monza. Het circuit heeft heel andere karakteristieken dan Zandvoort vorige week. Het is natuurlijk supersnel, met veel rechte stukken en weinig downforce', deelt Russell met F1TV. 'Het was een interessante dag. Op de mediums en de harde banden waren we vrij competitief, maar toen we de zachte banden eronder legden waren we niet zo snel als we hoopten. Dat ligt er dus aan dat we de banden niet in de sweet spot krijgen, dus daar hebben we nog wel wat te leren.'
Spanning in de rest van het weekend verwacht
Waar de vrijdag doorgaans saai is als de Alternative Tyre Allocation van toepassing is, met slechts elf sets Pirelli-banden, levert het meer spektakel op voor de rest van het weekend, te beginnen met de laatste training op zaterdag. 'Het zal alles wel door elkaar husselen, want normaal draait de derde vrije training volledig om de kwalificatie, en het finetunen van de zachte band, maar die zachte band zien we pas weer in Q3 terug, als we dat halen', vertelt Russell. 'We gaan dus mogelijk nog een long run doen, omdat we in de tweede vrije training vanwege de rode vlag niet veel ronden in de racesimulatie konden doen, maar dat gaan we met het team nog bespreken.'
Vervolgens is het dan tijd voor de kwalificatie. 'Het zal heel close worden met McLaren, Aston Martin, Ferrari en zelfs Williams doet op het moment goed mee, vooral op de zaterdag, dus we moeten zorgen dat we maximaliseren. Zelfs het halen van Q3 zal spannend worden, maar zoals gezegd lijken we competitiever op de harde banden en de mediumbanden dan op de zachte banden.' Die hardere bandencompounds worden in de eerste twee kwalificatiedelen ingezet, en kunnen de Mercedes-coureurs dus aan een Q3-deelname helpen, waar ze dan wel op de zachte banden moeten rijden. 'We moeten nog iets proberen te vinden op die zachte banden om verder vooraan te eindigen. Als we dat perfect doen, kan je op de tweede startrij staan, en als dat niet lukt, kun je zomaar achtste of tiende staan, dus dat gaat bepalend zijn.'
Het belang van de kwalificatie is op weinig plekken groter dan op Monza, waar inhalen, ondanks de rechte stukken lastig is. 'De race wordt voor iedereen uitdagend, want als je deze kleine achtervleugels gebruikt, is het slipstreameffect klein, dus er zal wat meer focus op de kwalificatie liggen dan anders', beseft de 25-jarige, die wel fan is van het alternatieve kwalificatieformat dat dit weekend gehanteerd wordt. 'Ik houd er eerlijk gezegd wel van. Het maakt de vrijdag wat uitdagender, maar voor het kwalificatieformat op zichzelf is wel goed. Je krijgt alleen op vrijdag de kans niet om veel op de verschillende banden te rijden. De Alternative Tyre Allocation heeft dus wel potentieel, maar het is nog niet helemaal perfect, maar ik heb er zeker niks op tegen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties