Max Verstappen heeft de Grand Prix van Japan soeverein gewonnen, zo opent Auto, Motor und Sport haar artikel over de race op Suzuka. Sergio Pérez maakte de één-twee van Red Bull Racing compleet. Alleen de laatste podiumplaats was pas laat in de race bepaald. Voor de rest was het al vroeg in de wedstrijd duidelijk dat de gifbeker van Australië alweer leeg is.
Red Bull sloeg terug na een tegenvallend weekend in Australië. Verstappen viel toen uit vanwege een probleem met een remklauw en Pérez kon er niet meer dan een P5 uithalen. De Oostenrijkse renstal pakte in Japan echter de maximale score. 'Wie dacht dat Red Bull blijvend uit koers zou raken door de remdefect aan Verstappens auto in Melbourne, heeft tegen zichzelf gelogen', oordeelt Auto, Motor und Sport. 'De kampioensformatie startte met beide coureurs vanaf de eerste startrij in Japan en liet daarna op de 53 ronden niets aan het toeval over. Aan het einde resulteerde dit in de derde dubbelzege in de vierde race.'
Verstappen had de basis voor zijn 57e Formule 1-overwinning al gelegd tijdens de kwalificatie, toen hij zijn teamgenoot Sergio Perez met 66 duizendsten versloeg en daarmee de poleposition veiligstelde. Op zondag kreeg Perez meteen twee kansen om de startvolgorde om te draaien, maar bij de eerste start lukte het hem niet om de Nederlander bij te houden. Nadat de race was geneutraliseerd door een rode vlag vanwege de crash van Alexander Albon en Daniel Ricciardo gingen ze verder met een staande herstart, ook toen kon Pérez niet toeslaan. 'Verstappen verdedigde zijn leidende positie soepel en rolde vervolgens onbedreigd naar de overwinning.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dankzij verschillende bandenstrategieën had Perez iets meer moeite achter Verstappen. 'De Mexicaan moest na zijn tweede pitstop voorbij Norris en Leclerc komen, maar dankzij verse banden was dat geen probleem', vervolgt het Duitse medium. 'De strijd om de derde podiumplaats werd pas beslist zeven ronden voor het einde. Leclerc had dankzij een alternatieve eenstopper succesvol vanaf startplaats acht naar voren gewerkt. Zelfs Norris, die als derde was gestart, moest al vroeg zijn meerdere erkennen in de Monegask, mede door de strategie van McLaren, die hem geen geluk bracht.'
'Mercedes hield lang vast aan een eenstopstrategie'
Verder achterin het middenveld had George Russell op zaterdag uitgesproken dat hij verwachtte dat Mercedes op zondag wat competitiever mee zou kunnen komen. Daar was echter niet veel van waar. 'Mercedes hield haar coureurs lang vast aan een eenstopstrategie. Maar vijftien ronden voor het einde trokken de ingenieurs aan de bel en haalden ze de coureurs voor de tweede keer binnen voor een bandenwissel', schrijft Auto, Motor, und Sport. ' Russell kon hiermee tenminste Piastri verslaan en de zevende plaats veiligstellen. Hamilton had niet de racepace van zijn teamgenoot. De recordwinnaar moest genoegen nemen met de negende plaats.'
Tot vreugde van de vele Japanse fans op de tribunes pakte Yuki Tsunoda de laatste WK-punt op de tiende plaats. De Japanner had een slechte eerste start, maar herstelde de verloren posities na de rode vlag. Nico Hülkenberg daarentegen kende precies het omgekeerde, de Duitser bleef met een elfde plaats puntloos. Ook Lance Stroll had ondanks de goede pace van de Aston Martin geen kans om Tsunoda de laatste punt te betwisten. De Canadees eindigde een frustrerende race op de twaalfde plaats.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties