Red Bull smeedt plannen om keihard terug te slaan: 'We halen er op een andere manier rondetijd uit' Formule 1
Formule 1

Red Bull smeedt plannen om keihard terug te slaan: 'We halen er op een andere manier rondetijd uit'

Red Bull smeedt plannen om keihard terug te slaan: 'We halen er op een andere manier rondetijd uit'

Paul Monaghan, Chief Engineer van Red Bull Racing, verzekert iedereen dat de Oostenrijkse renstal met meer updates gaat komen, maar dat het allemaal afhangt van de omvang van de productie en wanneer die upgrades het best kunnen worden geïntroduceerd. Het is duidelijk dat de concurrentie hen op de hielen zit, en dat elk circuit andere uitdagingen met zich meebrengt. Red Bull gaat dan over op het zoeken naar rondetijd in de details.

Aan het begin van het seizoen won Verstappen nog met overmacht, maar inmiddels lijkt er niet veel meer van die overmacht over te zijn. In Miami verloor hij van Lando Norris, al kwam dat ook door een slecht getimede safetycar en schade aan de auto, maar het ging hem ook niet zo makkelijk af in Imola. In Monaco gaat het eigenlijk een beetje net als in Italië als er gekeken wordt naar de moeizame vrijdag. In Imola wist de Oostenrijkse renstal het nog om te keren voor de kwalificatie, ditmaal niet. 'Het veld komt over het algemeen dichter bij elkaar', stelt Chief Engineer Monaghan in gesprek met de internationale media. 'De concurrentie zit ons op de hielen en het wordt op alle manieren een heel zwaar gevecht. Elk circuit brengt andere uitdagingen met zich mee. We moeten die uitdagingen beter aanpakken dan alle anderen. We halen er op een andere manier rondetijd uit, dat is onze keuze.'

Red Bull gaat dan over op waar ze goed in is: de details vinden en de problemen omzeilen. 'Als je naar het weekend in Imola kijkt, zie je dat McLaren een andere vleugelstand gebruikte dan Ferrari. Ferrari deed het weer anders dan Mercedes', gebruikt Monaghan als voorbeeld. 'Er zijn in dat geval drie manieren om goede tijden eruit te halen. Wanneer je een grotere vleugel gebruikt, verwacht je wat topsnelheid in te leveren en je voordeel te behalen in de bochten', zegt de engineer. 'Vanzelfsprekend hebben we hier en daar wat onderdelen meegebracht en die werkten precies zoals we hadden verwacht. Maar als je de top van de curve begint te bereiken, dan kan alles als een boemerang terugslaan en minder opleveren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Max Verstappen op het Circuit de Monaco met de stad op de achtergrond.
Het gaat Red Bull en Verstappen niet soepel af in Monaco tot nu toe. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Daar komt bij dat Red Bull om de budgetcap moet denken, wat Christian Horner ook al aangaf. 'Dat gaat dan ook over de hoeveelheid ontwikkeling en of het een plek op de auto verdient. We moeten daarbij rekening houden met de budgetcap. Maar we gaan absoluut updates meenemen. Wat we zien van de update is niet per se een indicator voor de performance op het gebied van de aerodynamica', zegt Monaghan. 'Onze auto is competitief en we hebben niet het idee dat het nodig is om te experimenteren met grote ingrepen. Ik denk dat de auto in orde is en we niet hoeven te twijfelen aan het ontwikkelingsproces. De omvang van de productie bepaalt wanneer we ze kunnen introduceren. We zijn niet langzaam, maak je geen zorgen.'

'De Formule 1 is relatief, en alles draait erom hoe zich dat verhoudt tot de concurrentie'

Net zoals de andere teams heeft de Oostenrijkse renstal een downforcepakket ontwikkeld dat bij Monaco past. Voor de race in het prinsdom is dus een speciale achtervleugel ontwikkeld, waardoor ieder team dus met een soort 'kleine update' rijdt. 'Maar vergeet ook niet dat dit meteen de basis is voor Hongarije, Singapore en waar het ook maar nat kan zijn en we meer downforce nodig hebben', stelt Monaghan tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Toen de kalender bekend werd gemaakt, wisten we al dat we dit pakket moesten maken, met die speciale achtervleugel.' Red Bull heeft daarnaast extra koelopeningen gecreëerd, bijvoorbeeld voor de brake ducts. Dat heeft te maken met de bijzondere lay-out van het stratencircuit.

'Kijk naar de gemiddelde snelheden, die liggen hier heel wat lager dan in Miami of Imola', zegt de engineer. 'We hebben alleen geen rijwind, en daardoor moeten we het bodywork meer openen om de auto te kunnen koelen. Dat geldt ook voor de remmen en de motor. Het is dezelfde uitdaging voor iedereen, waarbij de auto behoorlijk warm kan worden als je vastzit in verkeer op zondag', wijst Monaghan aan. Met de startplekken P6 en P18 is de kans groot dat Red Bull wat verkeer tegen gaat komen op zondag. 'Daardoor is het devies om vooraan te rijden, maar ja, dat wil iedereen hier. Het gaat er uiteindelijk niet om hoeveel wij onszelf hebben verbeterd met het Monaco-pakket of met de rijhoogte. De Formule 1 is een relatieve sport, en alles draait erom hoe dat zich verhoudt tot de concurrentie.'

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws