Robert Doornbos heeft bij de nabeschouwing van Ziggo Sport gereageerd op een lastige kwalificatie voor Max Verstappen. De Limburger pakte acht keer op rij poleposition - een evenaring van het record van Ayrton Senna - maar zag zijn reeks in Monaco ten einde komen. Vanaf de zesde plek staat de Red Bull Racing-coureur voor een lastige klus.
Beide mannen van McLaren en Ferrari staan voor Verstappen op de startopstelling, net als George Russell. 'Vorig jaar zagen we dat Max iets magisch deed in het kwalificatierondje, maar nu had hij het wat lastiger', aldus de Rotterdammer, die inging op de fout van Verstappen aan het einde van Q3. 'Er is een verschil tussen de muur raken, en de muur schampen. Hij schampt hier de muur, maar hij heeft te veel onderstuur. Eerst heeft hij het moment dat hij met vier wielen glijdt, en dan raakt hij de muur linksvoor. Doordat hij met vier wielen gleed, kwam hij buiten de ideale lijn. Dan zit je op het vuil, en dan kom je niet meer terug op de ideale lijn. Dan verlies je op dat hele stuk naar boven.'
Na de tik duurde het niet lang voordat Verstappen zijn poging staakte. Daar stond Doornbos wel gek van te kijken. 'Het verbaasde me dat hij zó snel ermee ophield. Ik denk dat hij van dat moment schrok. Slippery as hell', zo citeert Doornbos de woorden van Verstappen. 'Dat heeft gewoon geen zin om de ronden af te maken, dan eindig ik in de muur', aldus Doornbos over de denkwijze van Verstappen. De wereldkampioen gaf aan zijn poging op te geven toen hij al drie tienden achterstand opliep in de eerste bocht.
De RB20 vormt nog geen gelukkig huwelijk met het stratencircuit in Monaco. Doornbos somt de problemen van de Red Bull-bolide op. 'Onvoorspelbaar, je glijdt met vier wielen, je hebt geen grip, en geen tractie. Dat zijn alle dingen die je in Monaco nodig hebt. Hij reed paars in de eerste sector. In de middensector ging het minder, en in de laatste sector was hij één van de langzaamsten uit de top tien. Dat was vorig jaar zijn magische sector. In de eerste sector gebruikt hij alle grip van de band, en daarna is de mechanische grip er niet meer, en dus ook geen tractie meer.'
Leclerc excelleert en accelereert
Doornbos had ook nog aandacht voor de snelste man van de dag. 'Vanaf de zesde plek wordt het gewoon echt heel lastig. Je kunt een strategisch spelletje spelen, maar de Ferrari is gewoon heel snel', weet de analist. Doornbos vermoedt dat Verstappen dus aan schadebeperking moet doen. 'Charles Leclerc stond bijna in iedere training bovenaan. De dominantie straalt er vanaf', zegt Doornbos over de snelste man van de kwalificatie, die wel zag dat Q1 nog niet echt van een leien dakje ging. 'Hij had het heel lastig, vanwege het verkeer. Hij begon later aan zijn vliegende ronde, en dan is de rest bezig aan een langzame ronde. Die auto is mega-goed. Met name in het laatste gedeelte qua tractie.'
Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties