Verstappen kon niets met de RB20: 'Hoe vaak ik bijna in de muur vloog, was ongelooflijk' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen kon niets met de RB20: 'Hoe vaak ik bijna in de muur vloog, was ongelooflijk'

Verstappen kon niets met de RB20: 'Hoe vaak ik bijna in de muur vloog, was ongelooflijk'

Max Verstappen is niet zozeer teleurgesteld over zijn startpositie voor de Grand Prix van Monaco 2024, maar eerder over de prestaties van zijn team. P6 is niet bepaald een ideale startpositie in het prinsdom, aangezien het moeilijk is om in te halen. Verstappen gaf aan dat de RB20 niet over de kerbs wilde rijden en dat het voelde alsof hij in een go-kart zonder ophanging en demping reed. Dit probleem moeten ze aanpakken, want het is duidelijk dat de concurrentie dichterbij komt.

Het weekend begon al niet soepel voor Red Bull Racing, en de kwalificatie bevestigde dat de Oostenrijkse renstal ditmaal niets uit de hoge hoed had weten te toveren tussen VT3 en de kwalificatie. In Imola wist ze het nog om te draaien, maar dat was dit keer niet gelukt. Verstappen voelde zich helemaal niet comfortabel in de RB20 en liet op de boordradio weten: ik weet dat ik sneller moet, maar ik kan niet sneller, en we weten waarom. De kerbs waren vooral een probleem, want de auto raakte volledig uit balans als hij daar overheen reed. 'Ik ben niet teleurgesteld vanwege onze startposities, maar vanwege onze prestaties', zegt Verstappen tegenover Sky Sports. 'Het komt niet echt als een verrassing voor mij.'

De drievoudig wereldkampioen wist van tevoren waar de pijnpunten van de auto lagen. 'Ik kon gewoon niet over de kerbs rijden. In de tweede sector kon ik ze vermijden, want het voelde als een go-kart zonder ophanging en demping', legt de 26-jarige uit. 'Als het een normale race wordt, kan je niet veel doen. De auto's zijn zo breed en groot, dat inhalen niet echt mogelijk is. We proberen de rest bij te houden, maar we hebben niet de snelste wagen voor de race. Het is zo dat we op een verkeerde positie starten, dus we kunnen geen tempovoordeel benutten. We gaan zien wat er gebeurt', zegt Verstappen. 'We hebben van alles geprobeerd dit weekend, maar niets maakte het beter', gaat hij verder bij De Telegraaf.

'Hoeveel keer ik bijna in de muur vloog, was ongelooflijk'

Verstappen wist in ieder geval wel wat hij kon verwachten van zijn auto, al was het ditmaal niet echt positief. 'Ik weet precies hoe mijn auto zich gedraagt op elk circuit, en dit was voorafgaand wel te voorspellen', verklaart hij. 'Het laat zien dat onze auto niet werkt op dit soort circuits. Dan zit je vast. Hoeveel keren ik bijna in de muur vloog, was ongelooflijk.' De Nederlander verbeterde zijn tijd tijdens de kwalificatie wel telkens, en wist het gat naar de snelste man op de baan wel te verkleinen, maar daar moest hij dan hard voor werken. Hij gaf het al aan op de boordradio: nog meer van dit soort rondes, en ik ga de muur in. 'Maar dit is niet nieuw, we hebben dit probleem al sinds 2022. De laatste jaren werd het een beetje gemaskeerd door ons autovoordeel. Nu komt iedereen wat dichterbij, en als je dan je zwakste punt niet verbetert, betaal je de prijs.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli monaco zaterdag verstappen
De RB20 had niet zo'n trek in de kerbs als normaal. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Verstappen moest aan het einde van de kwalificatie genoegen nemen met P6. De laatste keer dat hij buiten de top drie moest starten, was in de Verenigde Staten 2023, toen was zijn ronde afgepakt vanwege track limits. Teamgenoot Sergio Pérez kwalificeerde achttiende, maar schuift twee plekjes op vanwege de diskwalificaties van de Haas-coureurs. 'Dit, hier op dit soort circuits, is een fundamenteel probleem', herhaalt Verstappen. 'Dat ga je niet in een paar weken oplossen. Blijkbaar begrijpen we niet wat het probleem is. We zullen hard moeten werken om te kijken of we dit kunnen verhelpen', gaat Verstappen verder. 'Als het dit jaar niet lukt, dan maar voor volgend seizoen', klinkt de drievoudig wereldkampioen nuchter.

Red Bull weet waar ze aan moet werken

De twee weekenden voorafgaand aan Monaco gingen ook niet van een leien dakje. Verstappen won dan wel in Imola, maar de concurrentie was dichtbij. In Miami won hij niet. 'Het waren verschillende problemen. In Miami hadden we de balans niet op orde, en misschien de banden ook niet. In Imola wisten we het nog om te keren, maar door alle moeilijkheden eerder in het weekend begrepen we het gedrag van de harde band niet helemaal. We wisten vooraf dat dit een van onze lastigste weekenden zou worden, en dat is gebleken', vervolgt Verstappen over Monaco. 'Ik ben me ervan bewust dat we niet perfect zijn en dat we echt moeten leren begrijpen waar we tegenaan lopen.'

De Nederlander blikt terug op de Grand Prix van China, waarin hij de concurrentie nog verpletterde. 'Daar waren we dominant, maar toen hadden we daarvoor, in Japan, al upgrades meegenomen. Anderen deden dat later', zegt hij. McLaren kwam inderdaad in Miami met een upgrade, en Ferrari in Imola. 'Die upgrades van hen werken blijkbaar goed. Er zijn absoluut circuits die ons een stuk beter liggen, en we weten ook waar we aan moeten werken. Als we op een gebied waar onze pijnpunten liggen definitief kunnen verbeteren, dan denk ik dat onze auto beter wordt op elk circuit', sluit Verstappen af, die de Grand Prix van Monaco op zondag om 15:00u vanaf P6 mag aanvangen.

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws