Sergio Pérez onthult dat een aantal ingenieurs hun excuus aan kwamen bieden na afloop van de Grand Prix van Italië, omdat de problemen die Pérez al een tijdje ervoer daar echt werden blootgelegd. De Mexicaan gaf aan dat hij die problemen al veel langer had, maar dat ze Max Verstappens rijstijl veel minder troffen. Teambaas Christian Horner liet zelfs weten dat het huidige probleem er in 2023 ook al was.
Horner deed na de Grand Prix van Azerbeidzjan een vrij schokkende onthulling over de huidige issues met de RB20. Ook de RB19 zou hetzelfde probleem met de balans hebben ervaren, zelfs al vanaf de Grand Prix van Spanje 2023, maar omdat Verstappen zo goed was, werd het probleem voor de buitenwereld verbloemd. Ondertussen was Pérez diegene die het vooral lastig had. Nu het probleem alleen maar erger is geworden, kan ook Verstappen de RB20 niet meer onder controle houden. Het was voor Pérez een bevestiging dat het dus niet alleen aan hem lag.
'Om eerlijk te zijn kwamen enkele ingenieurs na Monza naar me toe om zich min of meer te verontschuldigen, omdat het nu veel duidelijker is wat de problemen inhielden waar ik het over had', zegt Pérez op de mediadag in Singapore, geciteerd door The Race. Na Monza was het voor Red Bull duidelijk dat de auto eigenlijk volledig over de kop zou moeten, wil het team het seizoen competitief afronden. 'Er was altijd speculatie over', gaat Pérez verder, die denkt dat zijn klachten niet altijd serieus genomen werden. 'Mensen zeiden dat het probleem was dat ik niet genoeg gefocust was of dat er andere dingen speelden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez positief over upgrade die gepland staat voor Austin
Red Bull was na de Grand Prix van Azerbeidzjan voorzichtig optimistisch over de vloer die het team introduceerde, maar Horner keek de kat nog even uit de boom en zei op vrijdag in Bakoe dat de flowing circuits, zoals Austin, de competitiviteit van Red Bull tot het einde van het seizoen beter zouden kunnen weergeven. Pérez bevestigt dat er een upgrade gepland staat voor Austin die een positief effect zal hebben op de auto en als het ware voor een U-turn kan zorgen. 'Het probleem dat ik eerder had, was dat ik de auto gewoon niet kon besturen omdat ik me zo oncomfortabel voelde', legt Pérez uit.
'Het was zo moeilijk om de bochten aan te vallen zonder te weten wat de auto zou doen. Dan wordt het extreem lastig om je prestaties te verbeteren. Nu heeft het team gevonden waar de problemen zitten en welk pad we moeten bewandelen om ze op te lossen', laat de coureur uit Guadalajara weten. 'Dus nu weten we wat de problemen zijn en kunnen we eromheen rijden. Voorheen wisten we het niet en was het gewoon heel moeilijk om de auto te besturen. Ik ben blij dat het lijkt alsof we de goede kant opgaan', klinkt Pérez positief. In Bakoe zette hij persoonlijk al een stap door te kwalificeren op P4.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Motor en versnellingsbak zijn in orde na Bakoe
De progressie die hij op zaterdag boekte in Azerbeidzjan zette hij bijna voort op zondag, maar een late crash met Carlos Sainz gooide roet in het eten. Het zorgde voor een zeer gehavende RB20, maar Pérez bevestigt dat hij ondanks zijn crash in Bakoe met de nieuwste specificatiecomponenten zal rijden in Singapore. 'De jongens hebben, zoals gewoonlijk, fantastisch werk geleverd en we zullen over de nieuwste specificatie beschikken (in Singapore, red.)', zegt Pérez.
'Ik ben er erg door verrast. Het team pusht heel hard en ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn. Het laat zien hoe hard we pushen, en dat is bemoedigend. Ik hoop ze zondag te belonen met een geweldig resultaat', vervolgt de Mexicaan. 'Ik heb het gevoel dat, als we kunnen voortbouwen op de progressie uit Bakoe, we de situatie volledig om kunnen draaien om toch goed te eindigen', aldus de coureur met startnummer elf.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties