Red Bull Racing-hoofdingenieur Paul Monaghan was het concept van de RB20 het laatste grote risico dat de Oostenrijkse renstal nam in aanloop naar 2026. Vanaf 2025 is het officieel toegestaan voor de teams om aan de 2026-bolide onder de nieuwe reglementen te sleutelen, en volgens de Britse hoofdingenieur zullen alle ogen daarom al op 2026 gericht zijn.
Red Bull had in 2023 een vrijwel perfect seizoen: Max Verstappen wist maar liefst negentien van de 22 races te winnen, en van de andere drie ging er maar één overwinning naar een coureur buiten de Oostenrijkse renstal. Een vrijwel perfect seizoen werd logischerwijs afgesloten met wereldtitels voor Verstappen en het team, maar Red Bull had nog veel meer verrassingen op de planning staan.
Red Bull nu al bezig met bolide van 2026
Toen de bolides voor 2024 gepresenteerd werden, viel het vrijwel meteen op dat het concept van de RB20 allesbehalve hetzelfde was als zijn voorganger. Monaghan verklaarde tegenover Motorsport.com waarom deze verandering echter geen volledige verrassing was. ‘Als wij ervoor kiezen om grotere veranderingen door te voeren, hebben we ook meteen meer opties beschikbaar. Dat speelde wel een rol in de keuze om alles maar wat verder te veranderen. Dit is waarschijnlijk wel het laatste risico wat we nog nemen, want vanaf 2025 zullen we al naar de auto van 2026 kijken.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In eerste instantie lijkt het er niet op dat beide zaken veel met elkaar te maken hebben, maar volgens de hoofdingenieur zit dat toch anders. In 2025 moet er namelijk gewerkt worden aan twee bolides, en dat vereist een nieuwe verdeling van beschikbare middelen. ‘We zullen al vroeg zien of we limieten tegenkomen wat aerodynamica betreft, en op dat punt moeten we vrijwel meteen gaan kijken naar mogelijke veranderingen en andere invalshoeken.’
Als er namelijk veranderingen doorgevoerd moeten worden, moet het team ook nog eens rekening houden met de bolide van 2026. ‘Moeten we nu iets veranderen wat in 2026 wél veelbelovend kan zijn, maar we dit jaar nog niet optimaal kunnen benutten? Dat soort dingen zullen we nu al opmerken.’ Uiteindelijk staat er één vraag centraal dit seizoen: ‘Kunnen we nu al zeggen of een nog grotere verandering realistisch en financieel haalbaar is en of we er de middelen voor hebben? Dat zal dit seizoen duidelijk worden.’
Monaghan verzekert dat 2024 niet naar achtergrond zakt
Er staat dus een hoop op het spel voor 2026 en bij Red Bull wil men het liefst zo vroeg mogelijk beginnen met de ontwikkeling van de nieuwe bolide, maar het huidige seizoen staat ook nog op het spel. Volgens Monaghan zorgt het verrassende concept van de RB20 er echter wel voor dat de Oostenrijkse renstal ruimte heeft voor verbetering. ‘Op het moment verbeteren we nog steeds. Wat de snelheid en omvang van de verbeteringen betreft zitten we zelfs op hetzelfde niveau als vorig seizoen.’
Toch ligt de concurrentie nog op de loer, en de hoofdingenieur weet ook dat het vat van Red Bull een keer leeg zal zijn. De Brit maakt zich daar echter nog geen zorgen over. ‘Ik denk wel dat het richting het einde van het seizoen weer af zal nemen, maar we hebben een aantal briljante mensen aan boord. Als ze iets kunnen vinden, gaan we het gebruiken. Zo simpel is het.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties