Piastri's moeder blikt terug op Hongarije: 'Het was heel oncomfortabel' Formule 1
Formule 1

Piastri's moeder blikt terug op Hongarije: 'Het was heel oncomfortabel'

Piastri's moeder blikt terug op Hongarije: 'Het was heel oncomfortabel'

Niet alleen de coureurs worden beroemdheden, sommige van hun familieleden winnen ook de harten van menig racefan. Een bekendheid op en buiten het circuit is de moeder van Oscar Piastri, Nicole. Op X zet ze haar zoon regelmatig te kakken, bijvoorbeeld over hoe hij de oven gebruikte om zijn was te drogen. Nu de zomerstop is begonnen en de coureurs genieten van een welverdiende zomervakantie, schoof mama Piastri aan bij The Red Flags-podcast om te vertellen over haar zoon.

Er valt genoeg te bespreken over de Australische coureur aangezien hij net voor de start van de zomerstop in Hongarije de eerste raceoverwinning uit zijn carrière wist binnen te halen. De race in Budapest was een spraakmakende. Aan de start van de race wist Piastri vanaf de tweede plaats de race naar zijn hand te zetten en reed hij lange tijd vooraan. Tijdens de tweede pitstop kwam teamgenoot Norris voor hem te rijden waarna het McLaren-team hem opdroeg de positie terug te geven aan Piastri. Die opdracht viel niet in goede aarde bij Norris die flink tekeer ging over de boordradio. Uiteindelijk werd de positie teruggegeven en kwam Piastri alsnog als eerste over de finishlijn.

Een overschaduwde overwinning

Na de eerste raceoverwinning uit de carrière van de Australiër ging het vooral over het voorval dat zich tijdens de race met Norris afspeelde. Norris bood een paar dagen later zijn excuses ervoor aan dat hij niet eerder de positie had teruggegeven en zei dat het hem speet dat het in de media zoveel over het incident was gegaan en niet over de overwinning van zijn teamgenoot. Aan de moeder van Piastri wordt gevraagd hoe het voor haar was om de race in Budapest te kijken. 'Het was gewoon heel oncomfortabel', vertelt ze.

Al was de start van de Australiër een hele sterke durfde moeder Piastri niet in de overwinning te geloven tot haar zoon als eerste over de finishlijn kwam. 'We waren niet ontspannen. We wisten ergens wel dat als hij bij de start vooruit wist te komen het moeilijk zou worden om hem in te halen. Toen hij vanaf P2 naar voren wist te komen kregen we kippenvel. Ik weet beter dan wie dan ook dat er strategieën zijn, dat er pitstops zijn, maar ik weet ook beter dan wie dan ook dat het niet voorbij is totdat je die finishlijn over komt.'

Volgens velen was de reactie van Piastri op zijn eerste overwinning nogal timide. 'Toen het toch echt gebeurde waren we allemaal een beetje in shock. Oké, hij had gewonnen, maar ging hij daar ook blij om zijn? Maar op een gegeven moment dacht ik: ach, hou op, we moeten blij zijn.' De reactie van Piastri zelf verbaasde haar niet zo. 'Mensen zeiden dat hij niet kon genieten van zijn overwinning door wat er was voorgevallen tijdens de race. Maar hij gaat nooit helemaal uit zijn dak. Ik zou heel verbaasd zijn geweest als we wel die reactie van hem hadden gezien. Hij zal vast wel iets vrolijker zijn geweest, maar hij gaat nooit zoals Russell of Ricciardo zijn. Zo zit hij gewoon niet in elkaar.'

De stress van het kijken

Het aanschouwen van de race in Budapest was dus zenuwslopend, maar over het algemeen zegt mama Piastri niet al te veel last van zenuwen te hebben tijdens raceweekenden. 'De start is het meest zenuwslopend. Ik haat de start. Maar ik ben er eigenlijk veel beter in om naar de Formule 1 te kijken dan het geval was met de andere categorieën. Toen Piastri in de andere categorieën reed, verloor ik elk raceweekend twee of drie kilo', vertelt ze. 'Toen Piastri zijn F1-contract tekende, dacht ik: nu heb ik een groot probleem, want de races zijn elke twee weken. Maar het bezorgt mij geen stress. Het is gewoon de start die ik niet fijn vind.'

Volgens de Australische is er een duidelijk verschil tussen de lagere raceklassen en de Formule 1 als het gaat om de instelling van de coureurs. 'Bij het karten zijn er soms wel veertig van hen op de baan en ze zijn allemaal nog maar tien jaar oud. In al de andere categorieën zijn er altijd meer coureurs dan in de Formule 1. Je betaalt dan zelf om mee te mogen doen dus als ze dan crashen zullen de meesten simpelweg een nieuwe auto kopen. Er waren dus geen consequenties. In de Formule 1 kunnen ze niet meer zulke risico's nemen, want dan verliezen ze hun baan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws