Voormalig McLaren-coördinator Jo Ramírez heeft een tijdje met Adrian Newey gewerkt bij McLaren. De Mexicaan heeft alleen maar goede herinneringen aan het samenwerken met de topontwerper en vergelijkt zijn karakter en werkwijze met die van Ayrton Senna. Volgens Ramírez is Newey net zo veeleisend als de Formule 1-legende. Daarnaast is Newey een bescheiden man, maar hij is ook duidelijk een genie.
Ramírez was de coördinator van McLaren in de periode 1988-2001 en heeft dus met zowel Senna als Newey gewerkt. De Britse ingenieur voegde zich in 1997 bij de renstal uit Woking, waarmee Senna drie keer wereldkampioen is geworden. De 82-jarige heeft goede herinneringen aan zijn tijd bij McLaren, en ook aan het samenwerken met Senna en Newey. Voor hem was het een eer om met beide mannen te mogen werken. 'Hij is een geweldige vent', begint Ramírez in gesprek met Mundo Deportivo.
'Hij weet echt wat een raceauto nodig heeft om snel te zijn. Hij is net als Ayrton Senna: heel veeleisend. Als hij iets wil doen, doet hij het', zegt de Mexicaan. 'Maar hij is ook iemand die luistert als je zegt: kijk, we zouden dit anders kunnen doen. Hij luistert dan naar je', benadrukt Ramírez. 'Hij is niet zoals de andere ontwerper die we hadden bij McLaren, John Barnard. Adrian luistert altijd naar je, en als het een goed idee is, gebruikt hij het. Als hij geen goed idee vindt, gebruikt hij het niet', stelt Ramírez.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij loopt bijna anoniem door de paddock'
Met de door Newey ontworpen bolides pakte Mika Häkkinen in 1998 en 1999 de titel. 'Adrian is een goede vent. Hij loopt alleen door de paddock, bijna anoniem. Hij is heel bescheiden', gaat Ramírez verder. 'Hij is een genie.' Na zijn succesvolle periode bij McLaren vertrok Newey naar Red Bull Racing. Dat was voor hem best een risico, maar hij zag het vooral als een uitdaging. Het duurde even voordat het succes kwam met Red Bull, de eerste overwinning kwam in 2009. De eerste titel volgde een jaar later.
Newey nam in mei 2024 ontslag bij de Oostenrijkse renstal. Momenteel wordt er druk gespeculeerd over zijn toekomst. Hij zou een aanbod hebben geaccepteerd van Aston Martin. 'Ik denk niet dat hij met pensioen gaat', zegt Ramírez. 'Ik zie hem bij Ferrari, want elk werk dat je succesvol doet, moet je ook een keer bij Ferrari hebben gedaan. Ferrari is het grootste team in de Formule 1, en waarom niet? Als je de kans hebt... Het gaat niet om het geld, want hij heeft al meer geld dan hij in zijn leven uit kan geven', lacht de Mexicaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ramírez en Newey spraken elkaar in Monaco
De redenen waarom hij juist niet naar Ferrari wilde gaan zouden zijn dat hij niet naar Italië wil verhuizen. 'Maar tegenwoordig zijn de regels veranderd. Je kunt op afstand werken en twee of drie keer per week kan hij zijn privévliegtuig gebruiken om heen en weer te gaan', haalt Ramírez zijn schouders op. 'Dat zou hij kunnen doen. Ik kwam hem tegen tijdens de historische GP van Monaco. We hebben gepraat, maar het daar niet over gehad. Hij gaat door, maar waar? Dat weten we niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties