Newey onthult: 'Amateurcoureur pakte met de RB17 in de simulator pole op Silverstone met een seconde' Formule 1
Formule 1

Newey onthult: 'Amateurcoureur pakte met de RB17 in de simulator pole op Silverstone met een seconde'

Newey onthult: 'Amateurcoureur pakte met de RB17 in de simulator pole op Silverstone met een seconde'

Het is niet verrassend dat topontwerper Adrian Newey zijn Formule 1-kennis helemaal heeft losgelaten op het Hypercar-project van Red Bull Racing. De RB17 werd tijdens het Goodwood Festival of Speed voor het eerst aan de wereld getoond, waar iedereen het nieuwe meesterwerk van de 65-jarige kon bewonderen. Tijdens het ontwerpen en het bouwen van de auto stuitte Newey op wat problemen, maar daar konden hij en zijn team snel oplossingen voor vinden.

In juni mocht Newey zijn voorlopig nieuwste meesterwerk onthullen: de RB17. Nadat de topontwerper in mei zijn ontslag indiende en zijn werk betreffende het Formule 1-project neerlegde, focuste hij alleen maar op de Hypercar. De auto, die zo'n 900 kilogram weegt, 1200 pk heeft en met gemak F1-snelheden kan halen, is dan ook in staat om ronden te rijden gelijk aan de tijden die een Formule 1-wagen kan rijden. 'We hebben geprobeerd een auto te ontwikkelen die veel mensen zouden kunnen besturen, dus ook iemand met relatief beperkte ervaring', geeft Newey aan, geciteerd door RaceFans.

'Ze zouden de auto goed aan moeten kunnen voelen. Hij zou vriendelijk zijn, niet te fel reageren en niet te moeilijk om te rijden', vervolgt hij. 'En naarmate je eigen vaardigheden zich ontwikkelen, zou je de auto makkelijker kunnen afstellen naar je eigen voorkeuren. Je zou verschillende banden en verschillende downforce levels kunnen proberen, zodat je met de auto kan groeien. Want de auto, moet ik toegeven, is in de handen van een professional in staat om F1-rondetijden te rijden', geeft de topontwerper aan. 'We hadden onlangs een van ons klanten in de simulator. Hij is geen professional, maar een goede amateurcoureur. Hij zou op de simulator op Silverstone de poleposition hebben gepakt met een seconde voorsprong in de auto.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb17 redbull hypercar
De RB17 die Newey en zijn team hebben ontwikkeld.

RB17 heeft elementen van het 2026-reglement

De 65-jarige zegt dat de RB17 meer downforce genereert dan de speciaal voor deze auto ontwikkelde banden aan kunnen in de bochten. De sterontwerper heeft vanzelfsprekend iets bedacht om te voorkomen dat dit problemen op zou leveren. De oplossing zou actieve aerodynamica zijn aan de voor- en achterkant van de auto, zoals de F1-auto's vanaf 2026 ook zullen gebruiken. Andere fabrikanten hebben eerder maximumsnelheidslimieten toegevoegd aan de Hypercars om te voorkomen dat de banden het begeven bij extreme topsnelheden.

De Bugatti Chiron, die in 2017 werd uitgebracht, is elektronisch beperkt tot 240 kilometer per uur. Die auto weegt echter nog net geen twee duizend kilogram met 1500 pk, en de RB17 weegt minder dan de helft met 1200 pk. De topsnelheid is zo'n 370 kilometer per uur. 'De banden waren daarbij een belangrijke overweging. Al heel vroeg zijn we een contract aangegaan met Michelin om speciaal voor de auto banden te ontwikkelen', laat Newey weten. 'Maar zelfs met die speciale banden moeten we ervoor zorgen dat het downforceniveau boven de 240 kilometer per uur afneemt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey red bull 2024
Newey heeft zijn creatieve F1-brein helemaal losgelaten op de RB17.

RB17 is door veel transformaties gegaan: 'Het begon met een motor op de vooras'

Newey wilde dat de Hypercar zo licht zou worden, omdat hij wist dat de auto bij hoge snelheden beperkt zou worden door de banden. Daardoor koos Newey ervoor om een motor zonder turbo te laten monteren. 'De auto heeft veel iteraties doorgemaakt', zegt de Brit. 'Het begon met een elektrische motor op de vooras voor voorwielaandrijving. Maar simulaties toonden aan dat het eigenlijk sneller was om het gewicht te besparen en het alleen op de achteras te plaatsen. Het begon met een V8 twin-turbo', legt de topontwerper uit.

'Iedereen wilde een motor zonder turbo, en de uitdaging was hoe we een motor zonder turbo konden krijgen die het vermogen, het pakketformaat en de gewichtsdoelen kon halen die we voor onszelf hadden opgesteld. Dat was een behoorlijke uitdaging. Maar toen onze groep met de aandrijflijn begon, op een gunstig tijdstip in het project, hebben we de oplossingen gevonden om een motor te bouwen zonder turbo.' Newey heeft uiteindelijk met 140 mensen aan de auto gewerkt, waarvan er dus slechts vijftig exemplaren zullen worden gemaakt. Dat maakt het project nog specialer. Voorlopig heeft Newey echt vakantie, aangezien het RB17-project officieel is afgerond.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws