Ook dit jaar is het gissen naar de rangorde op het unieke Autódromo Hermanos Rodríguez Formule 1
Formule 1

Ook dit jaar is het gissen naar de rangorde op het unieke Autódromo Hermanos Rodríguez

Ook dit jaar is het gissen naar de rangorde op het unieke Autódromo Hermanos Rodríguez

Wie genoten heeft van de Grand Prix van Amerika staat aankomend weekend wederom een mooi stukje entertainment te wachten. Autodrómo Hermanos Rodríguez is een uniek circuit dat de teams prikkelt en de rangorde jaarlijks aardig opschudt. Waarom? Dat leest u in de voorbeschouwing van F1Maximaal.nl, waarin uiteraard ook gekeken wordt naar wie mogelijke kanshebbers zijn voor de zege in Mexico.

Meteen ter zake: Autodrómo Hermanoz Rodríguez begint met het langste rechte startstuk richting bocht 1 van de kalender. Later meer over de implicaties hiervan voor de start van de race, voor nu houden we het even bij een beknopte omschrijving van de sectoren. Het enorme lange rechte stuk waarmee de ronde afgetrapt wordt, wordt opgevolgd door drie zeer trage bochten, waarna de coureurs wederom een straight met DRS-zone voorgeschoteld krijgen. Bochten 1 en 4 zijn meteen knikken waarin inhalen zeer zeker mogelijk is voor de heren.

autodromo hermanos rodriguez 2023

Sector 2 is van het circuit het deel waarin downforce het meest beloond wordt. Bochten 4, 5 en 6 vormen het traagste gedeelte van de ronde en dit zijn dan ook de drie langzaamste bochten die slechts in de tweede versnelling genomen worden. Daarna slingeren de rijders de tweede sector uit met vijf achtereenvolgende bochten. Foutjes worden hier makkelijk gemaakt omdat de coureurs hier stevig tegen de g-krachten aan het vechten zijn.

De laatste sector, ingeluid met het derde DRS-moment van de ronde, is een iconische. Vanaf bocht 12 komen de rijders namelijk aan in het stadiongedeelte. Toeschouwers zitten hier op de tribunes van een oud honkbalstadium, waar de bolides recht doorheen schieten. De sfeer is hier altijd goed en ook hier wordt veel downforce weer beloond vanwege de grote hoeveelheid, veelal trage, bochten. Met de snelle zeventiende bocht draaien de Formule 1-sterren het rechte stuk weer op, en zo maken ze zich een ronde van het Mexicaanse asfalt meester.

Een aanloop naar bocht 1

Met 4,304 kilometer is Autódromo Hermanos Rodríguez het op twee na kortste circuit van de kalender; alleen Zandvoort en Monaco zijn korter. Wel heeft het de langste afstand naar de eerste remzone van alle circuits. Dat betekent dat het niet altijd even voordelig is om vanaf poleposition te beginnen. Je biedt concurrenten zo immers een slipstream, en vanwege die lange aanloop is het nagenoeg elk jaar drie man breed strijden om P1 in die eerste bocht. Kijk daar zeker naar uit.

Racen op hoogte

Mexico-Stad is een metropool op hoogte. De stad is gelegen op maar liefst 2,2 kilometer boven zeeniveau, wat de bolides op meerdere manieren aantast. De hoogte vermindert de luchtdichtheid en het zuurstofniveau van de lucht ligt dan ook op slechts 78 procent van waar het op zeeniveau op ligt. Zowel de aerodynamica als de krachtbron gedragen zich hierdoor anders.

Eerst nemen we de krachtbron onder de loep. Er is zuurstof nodig in het verbrandingsproces in een Formule 1-motor. Omdat deze zuurstof in mindere mate aanwezig is in de ijle, Mexicaanse lucht rondom het circuit vermindert dat de output van de motor. Met de turbo kunnen de teams hier deels voor compenseren, maar niet volledig, en de turbo heeft het veel zwaarder te verduren dan tijdens 'normale' Grands Prix.

Omdat de lucht ijl is, ervaren de teams en coureurs een stuk minder luchtweerstand dan in andere weekenden. Dat betekent dat de teams met extreem downforce-intensieve afstellingen rijden en kunnen rijden, maar downforce-niveau's ervaren die vergelijkbaar zijn met een bolide in Monza-trim - het snelste circuit van de kalender. Logischerwijs kunnen renstallen daardoor rekenen op topsnelheden van meer dan 350 kilometer per uur.

Ferrari, McLaren en Mercedes

Wie er dit weekend gaat winnen? Mexico is wellicht het weekend van het jaar waarvoor dit het moeilijkst te voorspellen is. in de 71 ronden die verreden zullen worden, zullen de teams blootgesteld worden aan unieke omstandigheden, zoals eerder al omschreven is. Daardoor verliest Red Bull Racing een deel van het voordeel dat de aerodynamische efficiëntie van de RB19 ze normaal biedt.

McLaren en Mercedes, strijdend om de best of the rest-titel in de afgelopen wedstrijden, zullen er ook dit weekend weer aardig bij kunnen zitten. Het wordt echter interessant om te zien hoe de renstal uit Woking het gaat doen. Doorgaans nemen ze in snelle bochten het voortouw, maar deze zijn in Mexico enkel in sector 2 prominent aanwezig. Dat er zoveel vraagtekens heersen rondom de performance van de teams maakt het weekend des te interessanter.

Kan Pérez zijn goede vorm meenemen vanuit de VS?

Elk jaar hopen de Formule 1-fans stiekem hetzelfde: laat Pérez eens winnen in Mexico. Toen hij er zijn eerste podiumplek pakte, ging het dak er werkelijk af. De beelden van zijn vader met de Mexicaanse vlag om zijn schouders staan bij menig autosportliefhebber nog in het geheugen gegrift. Hoe schitterend zou het zijn om dat feest, digitaal weliswaar, gade te kunnen slaan.

In de Verenigde Staten kende Pérez een prima race na enkele lelijke fouten in en daaropvolgende touchés in Singapore en Japan. Het weekend dat hij nodig had, leverde hij op COTA af. Weet hij in de kwalificatie wat snelheid te vinden en de racepace vast te houden van vorig weekend dan moet een podium ongetwijfeld mogelijk zijn. De overwinning blijft een heikele opgave, maar zeg nooit nooit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws