Max Verstappen veroverde in Austin de vijftigste Grand Prix-overwinning uit zijn carrière en evenaarde met zijn vijftiende zege van het jaar tevens zijn eigen record van meeste overwinningen in één seizoen. De coureur van Red Bull Racing moest er op het Circuit of The Americas echter wel hard voor werken en was tijdens de race niet bepaald blij met zijn remmen. Zijn ingenieur Gianpiero Lambiase kreeg een geïrriteerde Verstappen op zijn dak en ook bij de andere topteams ging het niet altijd van een leien dakje. Aan interessante boordradio's dus geen gebrek. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de GP van de Verenigde Staten op een rijtje.
Tijdens de kwalificatie op vrijdag wisten de coureurs van Alpine indruk te maken door hun bolides naar de zevende en achtste tijd te sturen. Op zondag konden er dus flink wat punten gescoord worden en Pierre Gasly ontving vlak voor de start van de race nog wat aanmoedigingen van een ander sporticoon. 'Anthony Joshua hier. Ik wil je heel veel succes wensen, we staan allemaal achter je', zegt de boksheld tegen Gasly, die het bericht overduidelijk erg kon waarderen. 'Dankjewel man!'
Piastri en Ocon al vroeg klaar
Gasly kende echter geen briljante start en zag onder meer teamgenoot Esteban Ocon en Oscar Piastri passeren. Ocon en Piastri kregen het in de eerste sector echter meteen flink met elkaar aan de stok en toucheerden elkaar. Voor Ocon zat de race er vrijwel direct op. De Fransman had flink wat schade aan de sidepod opgelopen en begon tijd te verliezen. Gasly zag zijn teamgenoot snelheid verliezen en hij meldde zich direct bij zijn team. 'Zeg tegen Esteban dat hij me niet moet ophouden.'
Ocon liet zijn teamgenoot voorbij en al snel werd duidelijk dat de schade aan de A523 dusdanig groot was dat het beter was om er de brui aan te geven. Piastri ging daarentegen nog even door, maar begon al snel flink wat tijd in leveren op zijn voorgangers. Ook bij de McLaren-coureur was de schade aanzienlijk. 'Oscar, ik ben bang dat we de strijd moeten staken', kreeg de Australiër van zijn ingenieur te horen.
Spanning neemt vooraan toe
Wat verder vooraan begon de spanning vlak voor de eerste serie pitstops steeds verder toe te nemen. Lando Norris reed al vanaf de start aan de leiding, maar kon geen afstand nemen van de concurrentie. De Brit voelde zich niet helemaal op zijn gemak in de MCL60 en liet zijn team weten te worstelen met de balans in bocht acht en negen. 'Lando, probeer de kerbs in die bochten te vermijden. De wind is erg inconsistent', was het bericht aan de 23-jarige, die Lewis Hamilton en Verstappen langzaam zag naderen.
Mercedes geloofde in de overwinning en begon aan een eenstopper te denken, zo kreeg ook Verstappen, die zich inmiddels opgewerkt had naar de derde positie, te horen. 'Hamilton heeft te horen gekregen dat ze vier ronden langer door willen gaan dan gepland. Ze zouden dus wel eens voor een eenstopper kunnen gaan.' Hamilton was er echter niet zo zeker van dat zijn setje van de medium banden dit vol zou kunnen houden. 'Ik weet niet of dat lukt man, het is nu al behoorlijk lastig.'
Bij Red Bull besloot men vervolgens het heft in handen te nemen en de Oostenrijkse renstal haalde Verstappen als eerste van de toppers naar binnen. Norris volgde een ronde later en bleef Verstappen voor, maar Mercedes besloot Hamilton buiten te houden. Verstappen, die opnieuw op een setje van het medium rubber onderweg was, liep steeds verder in op Hamilton en zijn team meldde hem dat Verstappen inmiddels in zijn pit window zat. 'Je meent het, ik ben aan het worstelen met de banden man!'
In ronde 21 werd Hamilton uit zijn lijden verlost en de zevenvoudig wereldkampioen zocht zijn team op om de harde banden te laten monteren. De Mercedes-coureur keek bij het uitkomen van de pitstraat inmiddels tegen een behoorlijke achterstand aan op Verstappen en dat zinde hem absoluut niet. 'Ik lig nu echt ver achter. Jullie hebben me flink wat werk meegegeven.'
Norris vecht met Verstappen om de leiding
Enkele seconden voor Hamilton streden Norris en Verstappen om de leiding in de wedstrijd. Door de snelle reactie op de pitstop van Verstappen, bleef Norris zijn opponent voor en hij had volgens McLaren een belangrijk voordeel. 'Lando, ons gevecht is met Verstappen. Hij is opnieuw naar de medium band gegaan, dus hij zal nog een keer moeten stoppen. We denken aan Plan B nu, ben je het daarmee eens?', is de vraag aan de Brit, die vervolgens bevestigend antwoordt.
Norris kon zichzelf een enorme dienst bewijzen door Verstappen achter zich te houden, maar na een foutje in bocht elf kon Verstappen binnen de DRS van de Brit komen. De Nederlander liet zich deze kans niet ontglippen en in de 28ste ronde passeerde hij zijn tegenstander in bocht twaalf. Norris twijfelde nog even of Verstappen buiten de baan had ingehaald, maar daar bleek geen sprake van.
Geïrriteerde Verstappen snoert ingenieur de mond
Halverwege de race had Verstappen de leiding eindelijk overgenomen, maar de drievoudig wereldkampioen was niet blij met zijn RB19, die niet hetzelfde aanvoelde als tijdens de sprintrace op zaterdag. 'Maat, de remmen zijn echt waardeloos vergeleken met zaterdag. Wat een ****', foeterde Verstappen over de boordradio. Zijn ingenieur probeerde Verstappen vervolgens, zoals gewoonlijk, van de nodige informatie te voorzien. 'Even wat informatie, je bent wat langzamer dan Checo.' De Nederlander had daar echter geen boodschap aan en klaagde opnieuw over zijn remmen. 'Ik weet het maat, het is enkel wat informatie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Omdat Verstappen na zijn eerste pitstop opnieuw op het medium rubber het circuit op was gegaan, moest hij nog een keer wisselen naar een setje harde banden. Hamilton, die nog altijd binnen schootsafstand zat, kon daarentegen nog een keer de mediumband laten monteren. De Mercedes-coureur begon langzaam tijd goed te maken op Verstappen, maar de Nederlander kon de rondetijden van de Brit aanvankelijk matchen. 'Je rijdt hetzelfde tempo als Hamilton.' Verstappen was echter niet blij met de timing van zijn ingenieur. 'Stop alsjeblieft met praten! Ik zit in de remzone.'
Waar Verstappen Hamilton aanvankelijk op afstand wist te houden, daar begon de Brit in de slotfase toch terrein goed te maken. In de 54ste ronde was de zevenvoudig wereldkampioen inmiddels tot op 3,6 seconden genaderd en Lambiase besloot Verstappen daarvan op de hoogte te brengen. Opnieuw werd zijn bericht niet met enthousiasme ontvangen. 'Stop nou eens met praten als ik moet remmen man!' De zege kwam uiteindelijk niet meer in gevaar en Verstappen kon zijn vijftigste zege in de Formule 1 vieren, maar dat moest hij duidelijk zonder zijn steun en toeverlaat doen. 'Goed gedaan, geniet van de festiviteiten. Ik zie je vrijdag', was het korte bericht van zijn ingenieur.
Lees ook
Verstappen 'te agressief en te pissig' over boordradio: 'Niet dat Red Bull het expres deed'
Ferrari schuttert opnieuw
Vrijwel alle coureurs kozen voor een tweestopper, maar Ferrari besloot om Leclerc slechts eenmaal binnen te halen. Het leverde de Monegask tijdelijk een podiumplek op, maar zijn harde banden sleten tegen het einde van de race dusdanig dat Ferrari elf ronden voor het einde van de race toch nog dacht aan een extra pitstop. Leclerc zag dat absoluut niet zitten. 'Plan C verpest mijn race. Het is nu te laat', maakte hij zijn ingenieur duidelijk.
Nadat eerst Norris en Hamilton de Monegask passeerden, was het de beurt aan Sainz. Al wilde Ferrari het niet tot een gevecht tussen de teamgenoten laten komen. 'Laat Sainz voorbij en verlies geen tijd', was het verzoek aan Leclerc, die zelf niet begreep waarom. 'Waarom moet ik hem voorbij laten gaan? Laten we hier na de race over spreken.' Schoorvoetend liet de 26-jarige zijn teamgenoot passeren, maar daarmee was het nog niet gedaan. Ook Sergio Pérez kwam nog aan hem voorbij, waardoor hij slechts als zesde over de eindstreep kwam. Die plek mocht hij overigens niet houden, want net als Hamilton (P2) werd hij gediskwalificeerd. Na de race werden de bolides van het duo gecontroleerd en deze bleken niet te voldoen aan de technische reglementen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties