Ocon gooit suggestie van Sainz in de prullenbak: 'Dit is geen Formule 2!' Formule 1
Formule 1

Ocon gooit suggestie van Sainz in de prullenbak: 'Dit is geen Formule 2!'

Ocon gooit suggestie van Sainz in de prullenbak: 'Dit is geen Formule 2!'

Alpine-coureur Esteban Ocon is het niet eens met een suggestie van Carlos Sainz. De Spanjaard stelde voor om verkeerschaos te vermijden door Q1 in twee delen op te splitsen, maar dat vindt Ocon Formule 1-onwaardig. Verder sluit de Fransman zich wel aan bij het enthousiasme van Max Verstappen, als het om de mogelijke luidere motoren gaat.

In gesprek met onder andere F1Maximaal werd Ocon gevraagd naar de problemen die de coureurs de laatste weekenden hebben met verkeer in de kwalificatiesessies. Zo hield teamgenoot Pierre Gasly in Spanje nog Sainz en Verstappen op, terwijl de Fransman in Canada op zijn beurt weer het slachtoffer van Sainz werd, en zo in Q1 al uitgeschakeld werd. Dat hoort er allemaal bij, vindt Ocon. 'Dat is hoe het is. Dat is racen, helaas. Hopelijk overkomt het mij niet', aldus de 26-jarige. 'We hebben dat echter niet onder controle.'

Ocon vindt het dan ook niet nodig dat er naar een oplossing gezocht wordt. 'Er wordt erover gesproken om het anders aan te pakken, door bijvoorbeeld in twee groepen te rijden. Volgens mij is het beter om het zo te houden als het nu is, want dit is geen Formule 2. Als je vijftien of dertig minuten wacht, zijn de baancondities compleet anders, en dan is er altijd één sessie waarin de omstandigheden beter zijn, dus het is beter om alles zo te houden.'

Jacht op de topteams geopend

Alpine is het vijfde team in de pikorde en probeert het gat naar teams als Ferrari, Aston Martin en Mercedes te dichten. In de kwalificaties gaat dat goed, maar in de races blijkt het toch nog wat lastiger te zijn. 'Zoals altijd in de Formule 1 heeft het niet één oorzaak, maar er zijn veel kleine factoren die daarvoor zorgen', legt Ocon uit. 'Over één ronde kan je je banden meer gebruiken, omdat je ze na die ronde niet meer nodig hebt. Dan mag je dus wat meer glijden, en harder pushen. Het is nog altijd een leerproces om te weten wat we tijdens de race precies moeten doen. We begrijpen wel steeds beter wat we moeten doen om alles te optimaliseren. We komen er wel.'

'We hebben ook gewoon een snellere auto nodig, dat zal ook op de zaterdagen helpen', voegt de Alpine-coureur toe. 'We komen dichterbij, maar we staan nog niet waar we willen staan. De balans van de auto is wel best goed. Ik heb waarschijnlijk nog nooit een auto gehad met een betere balans als deze. Dit circuit was vorig jaar heel gunstig voor ons, maar er komt ook regen aan, dus het wordt een heel veeleisend weekend.' Ten slotte geeft Ocon ook nog aan dat hij ook graag meer herrie op de circuits hoort, net als bijvoorbeeld Verstappen. 'Ik denk dat het geluid mijn aandacht trok als kind. Ik weet nog dat de auto's tot 19.000 toeren gingen. Dat was heel mooi om te horen, en bij straatauto's vind ik het geluid ook altijd belangrijk.'

Verstappen zet concurrentie op grote afstand bij de bookmakers. Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws