Onder de loep | Verstappen heeft geleerd van fouten Bakoe, optimistisch over titelkansen Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Verstappen heeft geleerd van fouten Bakoe, optimistisch over titelkansen

Onder de loep | Verstappen heeft geleerd van fouten Bakoe, optimistisch over titelkansen

In Azerbeidzjan kon Max Verstappen opnieuw geen vuist maken en na een moeizaam weekend stapte de Red Bull Racing-coureur al voor de vijfde maal in zeven races zonder podiumplaats in het vliegtuig. Zelden was de Nederlander zo onmachtig en dat hij uiteindelijk slechts drie punten van zijn voorsprong in het WK hoefde in te leveren, was dan ook vooral aan zijn titelrivaal Lando Norris zelf te danken. Ondanks één van zijn slechtste weekenden van het seizoen voelt Verstappen wel dat Red Bull op de goede weg is. Dat biedt perspectief voor de resterende races van 2024, al zal Singapore een hele uitdaging worden. In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.

1. Verstappen heeft geleerd van 'fouten' Bakoe

Het raceweekend op het Baku City Circuit was er afgelopen weekend één om heel snel te vergeten voor Verstappen. Na een prima vrijdag, maakte de WK-leider op zaterdag een verkeerde keuze. De Nederlander besloot de set-up van zijn RB20 te wijzigen en daar had hij na afloop van de kwalificatie spijt van. Het bleek het begin van een bijzonder moeilijk weekend voor de Nederlander, die voor het eerst dit seizoen zijn meerdere moest erkennen in teamgenoot Sergio Pérez. De Mexicaan was immers zowel in de kwalificatie als in de race sneller.

Toch ziet Verstappen ondanks het teleurstellende resultaat in Bakoe voldoende aanknopingspunten voor de komende races. Pérez liet immers zien wat er mogelijk was met de RB20 en tot aan het contact met Ferrari-coureur Carlos Sainz leek een podiumplaats zeker mogelijk. Dat biedt hoop voor Verstappen, al lijkt de Nederlander daarbij vooral te kijken naar de Grands Prix na de komende race in Singapore. Het Marina Bay Street Circuit ligt Verstappen en Red Bull doorgaans niet zo goed, getuige ook het feit dat in 2023 in het Aziatische land de enige nederlaag werd geleden. De drievoudig wereldkampioen liet in een persbericht van zijn team dan ook weten dat Singapore 'een wat grotere uitdaging zal zijn, zoals in het verleden ook het geval is geweest'. Wel zegt Verstappen 'geleerd te hebben van de fouten in Bakoe' en hij zal dit weekend een aantal zaken dan ook anders aanpakken, maar wonderen verwacht de WK-leider komend weekend echter niet.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

max verstappen bakoe 2024 zaterdag 124
Verstappen ziet licht aan het einde van de tunnel, maar verwacht in Singapore opnieuw een lastig weekend. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

2. Herstructurering Red Bull, promotie Lambiase

Op het circuit zijn de prestaties van Red Bull in de afgelopen maanden allerminst succesvol geweest, maar ook op de achtergrond is het al enige tijd onrustig bij de kampioensformatie. Adrian Newey (Aston Martin) en Jonathan Wheatley (Audi) hebben het Red Bull-schip inmiddels verlaten en dus was herstructurering noodzakelijk. Het gat dat beide mannen achterlieten, moest immers worden opgevuld.

In deze herstructurering is ook voor Verstappens race-ingenieur Gianpiero Lambiase een belangrijke rol weggelegd. De Brit, die volgens de geruchten een aanbieding van Ferrari om de nieuwe ingenieur van Lewis Hamilton te worden zou hebben afgewezen, krijgt namelijk promotie. Lambiase zal een deel van de taken van de vertrokken Wheatley op zich nemen. Voor Verstappen heeft dit echter geen gevolgen, de Brit blijft namelijk 'gewoon' de ingenieur van de regerend wereldkampioen tijdens de raceweekenden.

3. McLaren houdt ondanks zege Piastri vast aan aanpak

Bij McLaren wilde men er lang niet aan, teamorders waren uit den boze. Inmiddels is het besef ook bij teambaas Andrea Stella ingedaald dat de Britse renstal met Norris een serieuze kans maakt op de wereldtitel bij de coureurs. De Italiaan stelde dat beide coureurs elkaar, waar nodig, zouden helpen en ook Oscar Piastri stelde in Azerbeidzjan het standpunt van zijn team te begrijpen. Ironisch genoeg was het echter niet Norris, die op het Baku City Circuit de steun van zijn jongere stalgenoot kreeg, maar andersom.

Die steun kreeg Piastri omdat Norris op zaterdag al zijn eigen glazen had ingegooid. De Brit werd immers uitgeschakeld in Q1 en was daardoor veroordeeld tot een inhaalrace op zondag. De kans op de overwinning was met dit resultaat al verkeken, zeker omdat teamgenoot Piastri wel vanaf de eerste startrij mocht vertrekken. Dat de Australiër zondagmiddag zijn tweede F1-zege wist te boeken, zal Norris diep van binnen liever anders hebben gezien. Het verschil tussen beide McLaren-mannen is na de race in Azerbeidzjan immers teruggebracht naar 32 punten en Piastri zal wellicht steeds meer in zijn eigen kansen geloven. McLaren stelt in ieder geval voorlopig vast te willen houden aan de gemaakte afspraken voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Bakoe, maar niets is zeker in de Formule 1.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

Onder de loep | Verstappen ziet licht aan het einde van de tunnel, Lambiase krijgt verdiende promotie
Norris reed een sterke race in Azerbeidzjan, maar het kwaad was op zaterdag al geschied. (Foto: McLaren F1 Media)

4. Leclerc kan 'inschattingsfout' meteen goedmaken

Het Marina Bay Street Circuit is doorgaans niet het circuit waarop Red Bull goed uit de voeten kan, maar volgens kenners is het stratencircuit van Singapore daarentegen juist op het lijf geschreven van Ferrari. Vorig seizoen bewees de Italiaanse renstal dat ook dankzij een ijzersterk optreden van Sainz, die dankzij een slimme truc de snel naderende Mercedes-coureurs in de slotfase van het lijf wist te houden en zo voor de enige niet Red Bull-zege van 2023 tekende.

De favorietenrol van Ferrari zal Leclerc als muziek in de oren klinken, want de Monegask baalde na afloop van de race in Bakoe zichtbaar van het feit dat niet hij, maar Piastri op de hoogste trede van het podium plaats mocht nemen. De 26-jarige, die twee weken eerder nog de glorieuze winnaar in Monza was, maakte naar eigen zeggen 'een inschattingsfout met grote gevolgen'. Leclerc maakte zich aanvankelijk geen zorgen toen Piastri de aanval op hem inzette, hij verwachtte namelijk dat hij de orde later in de race zou kunnen herstellen. Dat gebeurde echter niet en dus wist de Monegask voor de vierde achtereenvolgende keer zijn poleposition in Bakoe niet om te zetten in een overwinning. Komend weekend wacht hem in elk geval de ideale mogelijkheid om de bittere nasmaak van Azerbeidzjan weg te spoelen.

5. Extra DRS-zone in Singapore

Vorig jaar werd de bochtige derde sector op het Marina Bay Street Circuit aangepast. Om het inhalen te bevorderen werd het aantal bochten werd van 23 teruggebracht naar 19 stuks. Het bleek echter voor de coureurs nog altijd niet eenvoudig om een concurrent te passeren en daarom is er voor dit jaar nog een wijziging doorgevoerd; er is namelijk een vierde DRS-zone toegevoegd.

marina bay street circuit
De drie DRS-zones tijdens de editie van 2023.

Op de foto hierboven is te zien op welke plaatsen er in 2023 gebruikgemaakt kon worden van DRS, mits een coureur natuurlijk binnen een seconde van zijn voorganger reed op het detectiepunt. Na de drie zones op start-finish, na bocht vijf en na bocht dertien, zal er komend weekend een vierde komen meteen na bocht veertien. Deze loopt door tot aan bocht zestien. Met deze toevoeging hoopt de FIA het inhalen te bevorderen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws