F1TV-analisten Lawrence Barretto, James Hinchcliffe en Ruth Buscombe voorzien een lastig weekend voor Red Bull Racing en denken dat het team nog even moet wachten tot na de herfststop voordat de kampioensformatie wellicht weer competitief mee kan doen. Het circuit van Singapore past niet bij de RB20 en de analisten vermoeden dan ook dat Red Bull niet bij de top drie zal horen dit weekend.
De twee stratencircuits achter elkaar is voor Red Bull een ongelukkige planning in de kalender. In Bakoe kon de Oostenrijkse renstal wel progressie boeken met de upgrade aan de vloer, maar Max Verstappen gaf aan dat hij iets veel veranderingen had laten doorvoeren en dat de auto daardoor alsnog niet gemakkelijk te besturen was. De RB20 heeft nog steeds een te kleine sweet spot, maar de upgrade die gepland staat voor Austin moet daar verandering in brengen. Tot aan de Grand Prix van de Verenigde Staten verwachten de analisten van F1TV dat het letterlijk en figuurlijk een bumpy ride zal worden voor Verstappen en Pérez.
'Het is hier behoorlijk hobbelig, en daar zal de auto niet echt van houden', begint Barretto in de Weekend Warm-Up over het stratencircuit van Singapore. 'Ze hebben met een paar kleine updates een paar kleine verbeteringen geboekt om een beter inzicht te krijgen in hoe deze auto presteert. Maar ze moeten eigenlijk wachten tot Austin, tot die upgrade komt, om echt een stap vooruit te verwachten in prestaties', zucht Barretto. 'Dus ik denk dat het een uitdagend weekend wordt voor hen. Het is waarschijnlijker dat de McLarens, de Ferrari's en misschien de Mercedessen zullen strijden om de zege.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hinchcliffe geniet: 'Vorig jaar zeiden we: het wordt Max en moesten we de rest voorspellen'
De analisten genieten er behoorlijk van dat ze amper kunnen voorspellen wie de race gaat winnen. Dat was in voorgaande seizoenen heel anders. 'Het is geweldig. Dit is Formule 1 op zijn best, toch?' vult Hinchcliffe aan. 'Vorig jaar had je Red Bull die dominant was op bijna elk circuit, maar hier nog steeds niet kon presteren op het niveau dat nodig was om te winnen. Dit jaar hebben ze die snelheid al zes, zeven races niet gehad. Er is geen reden om te denken dat ze dit weekend veel beter zullen zijn', kaart de voormalig IndyCar-coureur aan. 'Dus ja, als je kijkt naar wat McLaren vorig weekend kon doen en de snelheid van Ferrari....'
McLaren was in de straten van Bakoe behoorlijk snel, en daarom is de Britse renstal ook de favoriet voor de Grand Prix van Singapore. 'Twaalf maanden geleden deden we onze voorspellingen voor de race en was het meestal: nou, ja, Max. En dan probeerden we de rest te voorspellen. Ik weet tegenwoordig niet eens meer hoe je een podium kunt voorspellen', lacht Hinchcliffe. 'Het is zo onvoorspelbaar, en dat maakt dit deel van het seizoen nu gewoon ongelooflijk om naar te kijken', besluit de analist. 'Als we het hebben over onvoorspelbaarheid: achttien maanden geleden stond McLaren gewoon onderaan', vult Will Buxton aan. 'Nu leiden ze het kampioenschap.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Buscombe vreest het ergste voor de RB20 en de kerbs
McLaren heeft Red Bull in Bakoe ingehaald door als eerste en als vierde te finishen. Sergio Pérez lag op podiumkoers, maar vanwege een late crash met Carlos Sainz haalde hij de finish niet. Verstappen worstelde vrijwel vanaf de eerste rondes met de auto en kwam als vijfde over de streep. McLaren stond acht punten achter, nu twintig punten voor. 'Het is een stratencircuit met veel kerbs, dus dat betekent dat de RB20, opnieuw, waarschijnlijk niet aan de absolute top zal staan', vreest Buscombe. 'Het is waarschijnlijker dat het een circuit is dat zowel de McLarens als de Ferrari's goed zal liggen. Maar het is Singapore, een race met vaak veel safetycars, die de strategie helemaal om kunnen gooien', sluit Buscombe af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties