japan 2025 max verstappen lando norris 29 Formule 1
Formule 1

Norris is helemaal klaar met de beschuldigingen: 'Red Bull moet beter zijn werk doen in plaats van klagen'

japan 2025 max verstappen lando norris 29

Lando Norris reageerde tijdens de mediadag in Bahrein al op de uitspraken van Max Verstappen over de MCL39 en doet er nu nog een schepje bovenop. McLaren ligt op sociale media opnieuw onder het vergrootglas vanwege de flexibele achtervleugel, maar daar moet Norris niets van weten. De Brit suggereert dat Red Bull Racing maar eens beter zijn best moet doen.

Norris gaat het weekend in Bahrein in met nog maar één punt voorsprong op Verstappen. De viervoudig wereldkampioen wist een enorme inhaalslag te doen tijdens de Grand Prix van Japan, waar hij won. In Suzuka doken nieuwe beelden op van de achtervleugel van McLaren, in vergelijking met die van Red Bull. Analisten zetten vraagtekens bij de achtervleugel van de Britse renstal. In China en Japan werden de regels betreffende de slot gap al aangescherpt door de FIA.

Daarom snapt Norris niet waarom er iets mis moet zijn met de vleugel van McLaren. De reacties van anderen zijn volgens hem een teken van 'onwetendheid'. 'Ik denk dat mensen het verkeerd bekijken', stelt hij, geciteerd door The Independent. 'Wij houden ons volledig aan de regels. We doen gewoon goed werk', vervolgt Norris. 'Red Bull heeft genoeg tijd gehad om hetzelfde te doen als wij, maar dat doen ze niet. Ze zouden gewoon beter hun werk moeten doen in plaats van blijven klagen over alles.'

Jos Verstappens 'repost' op X

McLaren werd vorig seizoen op de vingers getikt vanwege haar achtervleugels. In Bakoe kwam de Britse renstal met de 'mini-DRS'. De slot gap varieerde onder het rijden terwijl de DRS dicht was en creëerde zo een DRS-effect zonder dat de klep open was. Ze moesten de vleugel steviger maken en de andere versies van de vleugel ook aanpassen. Omdat besluiteloosheid over flexi-wings heerste bij de FIA, waren de teams terughoudend over investeren erin.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren slot gap analyse
De slot gap mag tijdens het rijden niet meer dan 0,5 mm variëren. Voorheen was dit 2 mm.

Red Bull was naar verluidt 'woedend' toen de flexibele vleugels toch wel toegestaan werden, maar met aangescherpte regels. Jos Verstappen lijkt te denken dat de huidige achtervleugel nog van McLaren steeds te flexibel is door deze video te herplaatsen op X. In de onderste helft van het beeld is de vleugel van Red Bull te zien, die minder lijkt te flexen. Ook daar heeft Norris geen boodschap aan.

'De regels zijn er. Wij opereren binnen de regels en meer kun je niet vragen', stelt Norris. 'Er zijn genoeg dingen die Red Bull doet die de grenzen net zo goed oprekken', is hij van mening, waarbij hij geen voorbeelden noemt. 'Hoe weten mensen dat het de achtervleugel is die buigt? Dat weten ze niet. Het kan net zo goed de hele auto zijn. Mensen kunnen roepen wat ze willen, maar in werkelijkheid hebben ze totaal geen idee', haalt Norris uit.

Red Bull kan 'makkelijker risico's nemen'

Verstappen hintte zelf ook op de flexi-wings na afloop van zijn zege in Japan. 'Maar ik maak de regels niet en handhaaf ze ook niet', was het enige wat de viervoudig wereldkampioen erover wilde zeggen. 'Wat ik zie, zien waarschijnlijk veel mensen, maar dat is alles.' McLaren won de eerste twee races van het seizoen en is nu al de gedoodverfde favoriet voor de Grand Prix van Bahrein. Teambaas Andrea Stella bagatelliseerde deze verwachtingen, maar benadrukte ook dat Japan 'geen wake-up call was'.

Norris geeft echter toe dat hij meer risico had kunnen nemen om druk op Verstappen te zetten in Japan. 'Voor hen is het makkelijk om alle risico's te nemen', zegt Norris. 'Hun enige doel is het winnen van de race, dus dat is soms makkelijker, soms juist moeilijker', sluit hij af. Met andere woorden: McLaren moet presteren dit jaar, Verstappen is diegene die op jacht kan en de druk op kan voeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws