Max Verstappen was beide McLaren-coureurs te snel af in Japan, maar volgens Andrea Stella was dat niet per se een wake-up call voor het team. De Italiaan laat het daar niet bij, hij voelt de noodzaak om McLaren te verdedigen en tempert ook direct de verwachtingen voor de Grand Prix van Bahrein. Met de technici zijn er tevens gesprekken geweest met Lando Norris.
McLaren gaat opnieuw een raceweekend in als de favoriet voor de zege. De vorige keer toen dat het geval was, ging Verstappen er met de overwinning vandoor. De Britse renstal kreeg na afloop veel vragen over de strategie en of ze de kansen wel hadden gemaximaliseerd, wat teambaas Stella met hand en tand verdedigde. Dat blijft hij doen in de persconferentie in Bahrein.
'Was Suzuka een wake-up call voor het team, of waren het specifieke omstandigheden waardoor Verstappen won?' luidt de vraag die Stella krijgt. 'We hadden geen wake-up call nodig', zegt de Italiaan direct. 'Want we lagen niet te slapen. We waren al helemaal niet aan het dromen. We waren klaarwakker en wisten: als we niet het maximale uit de auto halen, worden we verslagen', vervolgt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'En áls we het maximale eruit halen, winnen we misschien met een heel klein verschil. Dat is waar we het binnen het team over hebben. Al het andere lijkt me wat opgeblazen van buitenaf, maar dat strookt volgens ons niet met de cijfers', verdedigt Stella zijn team, dat in de tweede vrije training domineerde met een behoorlijk verschil naar de concurrentie. Hogere motorstanden bij Red Bull Racing zullen dit deels veranderen, maar het gat was groot.
Stella denkt niet dat er 'een groot voordeel is'
Terwijl het gat groot was, vindt Stella het wederom niet terecht om te stellen dat McLaren Bahrein makkelijk gaat winnen. 'Het is interessant dat dat gezegd wordt, want mijn verwachting is dat Bahrein juist de lastigste plek is voor McLaren in het eerste deel van het seizoen. Tijdens de test zagen we niet echt dat we een voordeel hadden bij de eerste ronde. Het enige wat opviel, is dat de auto vriendelijk is voor de banden', zegt Stella.
Dat voordeel konden ze in Suzuka niet gebruiken, omdat het een circuit is met weinig slijtage. 'Bahrein heeft juist veel bandenslijtage, dus daar kan een sterkte zijn', bagatelliseert de teambaas. 'Om dat te benutten, moet je wel goed kwalificeren en niet in verkeer vast komen te zitten. Er zijn veel dingen die we goed moeten doen. Ik denk zelfs niet dat McLaren hier, op dit circuit, echt een voordeel zal hebben.'
Norris' problemen met de auto
De Italiaan houdt vol dat Red Bull niet de enige is met een lastige auto. Tijdens het Grand Prix-weekend van China legde Lando Norris al uit dat zijn rijstijl niet helemaal bij de karakteristieken van de auto past, en dat dat het lastiger maakt om het onderste uit de kan te halen. Verstappen dacht dat dat onzin was, hij wilde de McLaren maar al te graag overnemen, dan zou hij aan de horizon verdwijnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris vond dat op zijn beurt weer onzin: 'Hij mag onze auto komen testen, hoor. Ik zie de teleurstelling graag op zijn gezicht als het niet zo blijkt te zijn als hij had verwacht', zei hij. 'Bij Lando is er vooral een bepaalde fase van het rijden waarin hij zich niet helemaal prettig voelt', legt Stella uit. 'We hebben daar inmiddels een heel goed beeld van gekregen.' Er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd aan de auto, meldt Stella.
Daarover is gesproken met Norris. 'Het zou niet gepast zijn om de details te delen, maar we zijn teruggegaan naar een aantal oplossingen waarvan we denken dat die de voorspelbaarheid van de auto beter afstemmen op Lando's rijstijl', zegt de Italiaan. 'Vanuit dat oogpunt is het ook een interessant weekend, en we zijn benieuwd wat we hiervan kunnen leren', sluit Stella af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties