NB | 'Na de race kan je stellen dat Verstappen een beetje overdreven reageerde' Formule 1
Formule 1

NB | 'Na de race kan je stellen dat Verstappen een beetje overdreven reageerde'

NB | 'Na de race kan je stellen dat Verstappen een beetje overdreven reageerde'

Max Verstappen heeft in Hongarije zijn 44e overwinning in de Formule 1 gepakt. Met een voorsprong van ruim 33 seconden pakte de Nederlander zijn grootste winstmarge van het seizoen, nadat hij een dag eerder nog baalde van de slechte balans van zijn geüpgradede RB19. Achter de wereldkampioen completeerden McLaren-coureur Lando Norris en Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Pérez het podium, terwijl de teruggekeerde Daniel Ricciardo zich na een startincident, veroorzaakt door Zhou Guanyu, opwerkte tot de dertiende plek. Genoeg dus om over na te praten in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mike van Weert.

Wat vind je ervan dat Verstappen na zijn tweede plek in de kwalificatie zo gefrustreerd was?

'Dat is Verstappen zoals we hem kennen, natuurlijk. Zeker dit jaar is de Red Bull-coureur elk weekend wel verzekerd van de overwinning, dus dan wil hij zo dicht mogelijk tegen perfectie aan zitten. Voor zijn gevoel was de auto niet perfect afgesteld voor de kwalificatie en dan weet je dat Verstappen wel eens boos kan worden. Het was ook deels zijn eigen fout en na de race kan je stellen dat hij een beetje overdreven reageerde, maar de regerend wereldkampioen hoeft zich werkelijk nergens zorgen om te maken. Ergens moeten we blij zijn dat er nog iets is dat ervoor zorgt dat de hartslag van Verstappen wordt verhoogd.'

Valt er al wat te zeggen over de upgrades aan de RB19?

'Dat vind ik heel erg lastig, want zoveel is er niet veranderd. Teams zitten een stuk dichter bij Red Bull op de zaterdag en een dag later loopt de Oostenrijkse renstal zonder enige moeite weg bij de concurrentie. Of de upgrades de RB19 nou één tiende, twee tienden of een halve seconde sneller hebben gemaakt, is nog niet echt duidelijk. Het heeft Red Bull in ieder geval niet langzamer gemaakt, wat sommige 'experts' suggereerden na afloop van de kwalificatie.'

In hoeverre denk je dat de nieuwe Pirelli-banden een rol spelen bij de goede McLaren-prestaties en de slechte prestaties van Ferrari, Aston Martin en Alpine?

'Net als bij de updates van Red Bull valt daar weinig over te zeggen van buitenaf, maar het kan haast niet anders dat het een rol heeft gespeeld. Hoe groot die rol is, weten alleen de teams. Het lijkt wel alsof Aston Martin het hardste is geraakt door de nieuwe banden, want de Britse renstal had verwacht in Hongarije een stuk competitiever te zijn en dat was totaal niet het geval. Fernando Alonso maakte er ook al een opmerking over, dus ik verwacht dat Aston Martin daardoor wel wat aan performance heeft verloren. Ferrari en Alpine waren altijd al ontzettend wisselvallig, terwijl McLaren flink geholpen is door de nieuwe onderdelen.'

Mag Pérez tevreden zijn dit weekend met zijn terugkeer op het podium?

'Hij mag tevreden zijn met het resultaat op de zondag, waar het natuurlijk wel om draait. Maar met een RB19 onder je wordt een podium ook wel van je verwacht, zelfs al begin je vanaf P9 en is de Hungaroring een circuit waar je lastig op kan inhalen. Mag Pérez tevreden zijn met zijn volledige weekend? Nee, absoluut niet. Heel leuk dat Pérez Q3 wist te halen, maar een negende tijd is eigenlijk gewoon desastreus met het materiaal dat hij in handen heeft.'

Hoe beoordeel je de race van Ricciardo?

'Als je kijkt naar de omstandigheden waar hij mee te maken had, heeft hij gewoon een goede race gereden. P13 klinkt niet als veel, maar met de tractor genaamd AT04 die hij moet besturen en het incident in de eerste bocht was dit echt het maximale. Gezien de positie waar Alexander Albon wist te eindigen, kan je je afvragen of Ricciardo misschien richting de punten had kunnen rijden. Hij heeft in ieder geval zijn teamgenoot weten te verslaan, dat is voor een eerste weekend het allerbelangrijkste.'

Vind je dat Zhou zwaar genoeg bestraft is voor het startincident?

'Absoluut niet. Ik denk dat een tijdstraf van tien seconden niet eens voldoende was geweest. Een tien seconden stop-go-penalty had misschien wat meer gepast bij het vergrijp van Zhou. Door de actie waarmee hij zijn teamgenoot eer aan deed, gezien het incident in 2021 op hetzelfde circuit, verpestte hij de race van twee coureurs en hij zat Ricciardo ook flink dwars. Leclerc kreeg in dezelfde race vijf seconden voor te hard rijden in de pitstraat. Ik moet toegeven dat ik de actie van Zhou toch net iets erger vond, maar de regels van de FIA worden wel vaker een beetje krom gehandhaafd.'

Denk je dat McLaren teams als Ferrari en Aston Martin nog kan inhalen in het kampioenschap?

'Het is zeker mogelijk, maar ik denk wel dat het heel lastig zal zijn voor McLaren. Dan moeten de Grand Prix-weekenden wel telkens in het voordeel van de Britse renstal uitpakken en dat zal zeker niet gebeuren. Het is nu even lastig voor te stellen, maar Aston Martin en Ferrari zullen beide wel weer een keer op het podium staan, terwijl McLaren dan bijvoorbeeld weinig of geen punten scoort. Een gat van tachtig punten is best veel, zeker in een middenveld dat zo dicht op elkaar zit. Maar het is alleen maar mooi dat McLaren zo goed presteert. Een spannend gevecht voor P3 in het constructeurskampioenschap wordt met open armen verwelkomd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws