Mercedes hoopt stiekem op safetycar: 'Geeft je de kans iets anders te proberen' Formule 1
Formule 1

Mercedes hoopt stiekem op safetycar: 'Geeft je de kans iets anders te proberen'

Mercedes hoopt stiekem op safetycar: 'Geeft je de kans iets anders te proberen'

Mercedes kende een schommelend weekend, maar wist alles precies op tijd op de rit te krijgen en daarmee een tweede startrij voor zichzelf te reserveren. Andrew Shovlin weet dat de race enorm uitdagen zal zijn, maar benadrukt ook dat zo'n race veel kansen biedt op rode vlaggen en safetycars. Mocht een incident zich voordoen, dan zal Mercedes er als de kippen bij zijn.

De trackside engineering director van de Zilverpijlen is blij dat zijn team het tij op tijd heeft weten te keren en zichzelf een goede uitgangspositie heeft weten te verschaffen voor de Grand Prix. 'Na een uitdagende vrijdag is het fijn om beide auto's op de tweede rij te hebben na een kwalificatiesessie waar het makkelijk zou zijn geweest om veel verder naar achteren te eindigen', geeft de Brit aan in de nabeschouwing van Mercedes AMG F1.

Crash Sainz wijzigde de plannen

De complimenten voor deze grote verbetering gaan volgens de Brit vooral uit naar de werknemers in Engeland. 'Onze teams in Brackley en Brixworth hebben goed werk gedaan om ons een richting te geven voor de derde vrije training', prijst hij de medewerkers achter de schermen. Het gevoel was direct al een stuk beter dan tijdens de vrijdagsessies. 'Zodra we het circuit opkwamen, was het duidelijk dat de auto's allebei in een veel betere positie zaten', kan Shovlin daarom vaststellen.

Veel coureurs konden in de laatste fase van de kwalificatie nog maar één ronde neerzetten, wat niet bij iedereen goed ging. 'De kwalificatie hier is altijd panisch', benadrukt de trackside engineering director. 'De grip op de baan wordt snel beter tijdens de beginfase en er heerst altijd het gevaar van gele en rode vlaggen', weet hij. Mercedes dacht de kwalificatie slim aangepakt te hebben, maar de crash van Carlos Sainz gooide roet in het eten. 'We wisten twee sets zachte banden te bewaren voor Q3, maar het ongeluk van Sainz en de daaropvolgende rode vlag betekenden dat we maar één kans hadden in de eindfase', vertelt Shovlin. 'Lewis en George reden hun snelste rondes van het weekend en stelden daarmee de tweede startrij veilig, wat ons een sterke uitgangspositie geeft voor morgen', is de man van Mercedes uiterst tevreden met zijn coureurs.

Singapore biedt kansen om iets anders te proberen

Op een circuit als het Marina Bay Street Circuit kan van alles gebeuren, want een ongeluk (of een hagedis) zit in een klein hoekje. 'De race hier in Singapore vraagt altijd veel van je en het controleren van de achterbanden zal de sleutel zijn morgenavond', benoemt hij de voornaamste missie van de Duitse renstal. Toch wordt er ook rekening gehouden met incidenten. 'Safetycars geven je de kans iets anders te proberen, zoals we vorig jaar al zagen', zegt Shovlin, verwijzend naar de overwinning van diezelfde Sainz, de enige coureur die in 2023 een race wist te winnen zonder RB19. 'We zetten onze zinnen op het racen voor een podiumplek en goede punten na een aantal uitdagende Grands Prix na de zomerstop', sluit de Brit op een positieve noot af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws